onsdag 18 mars 2015

Årets första kaffekopp utomhus

Vårvintern är verkligen här, tidigare än vanlig, men alltid lika ljuvligt! För ett par veckor sedan kunde jag ta den första kaffekoppen utomhus på bro'n som vi säger här i Norrland. Bro'n är samma som farsukvisten eller trappen till ytterdörren. En bra start på dagen är en god ekologisk och kravmärkt kopp kaffe. Det känns bra på många sätt!


Vid ett tillfälle gjorde jag en beräkning hur mycket vatten, både synligt och osynligt - så kallat virtuellt vatten, det går åt för en person med en normalförbrukning kaffe per år. Kan du gissa hur mycket det blev? Håll i dig  nu för siffran känns smått overklig - 160 000 liter virtuellt vatten!!! Enormt mycket vatten. Det gör att jag själv dragit ner mängden kaffe och istället njuter desto mer av de koppar jag dricker. Njuter för samtidigt som jag får min kopp kaffe har jag bidragit med bättre förutsättningar för dem som arbetar på kaffeodlingarna.

Och extra mycket njuter jag om jag dessutom har trevligt sällskap. Att sitta ute med årets första kopp kaffe - det är väl ett vårtecken om något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥