tisdag 24 mars 2015

Att unna sig

Första samtalet på nyårsdagen blev det där samtalet ingen vill få. När man blir stående med telefonluren ~ i handen efter att den i andra änden lagt på.

I två veckor blev jag sittande där utan att kunna göra något annat än att finnas till hands ~ bara vara där ~ hålla handen ~ stryka över pannan ~ säga allt jag ville säga. Många tankar hann passera genom huvudet under de här dagarna. Bland annat vad man själv gör och inte gör, hur man tar tillvara på sin egen tid, sina prioriteringar och vad som blir till måsten.


Kanske är det mycket viktigare än vad man tror att unna sig.  Då menar jag inte att unna sig att köpa saker, utan att unna sig att ta tillvara på det lilla. Unna sig utifrån sin intressen och sina möjligheter. Unna sig att bara vara, sänka tempot, att ta den där slappardagen.

Jag bestämde mig då för att unna mig, inte varje vecka, men lite oftare att ha färska blommor på bordet. Älskar att titta på kronbladen när ljuset från fönstret nästan gör dem genomskinliga och nerverna i kronbladen ger skiftningar i färgen. Ett slags Carpe momentum ~ fånga stunden ~ ett uttryck jag ofta använder. Vad brukar du unna dig?

Människan offrar hälsan för att tjäna pengar, sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan. Hon är så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet. Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden. Hon lever som om hon aldrig ska dö och så dör hon utan att någonsin ha levt. /Dalai Lama
Det här inlägget har jag flyttat över från min gamla blogg. Klicka här om du vill läsa svaren jag har fått vad andra brukar unna sig.

9 kommentarer:

  1. Nu har jag båda dina bloggar i mitt flöde på Feedly - missar inget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir Eva! :-) Känner mig modig som flyttar.

      Radera
    2. Sv: Tror att du kan reglera det i bloggens "adminsida"... där du har menyn till vänster - där finns alternativen översikt, inlägg mm - samt alternativet Google+. Tror att du kan ändra det där. Tror ;)

      Radera
  2. Kommenterade just på den gamla bloggen. Nu lägger jag till den här också bland dem jag följer... förstås!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt Anki att du fortsätter att följa mig här! Det blir jag mycket glad över. Fotobloggen till 365-foton kommer att ligga kvar. Det är den här reflektionsbloggen som byter. Fin dag till dig! :-)

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hej Helena, tänkte att jag skulle kolla in din blogg lite närmare, du verkar skriva om intressanta och tänkvärda saker! Det jag unnat mig de senaste åren är att tillåta mig att gå ner i arbetstid och att rensa i röran för att få ett enklare och lugnare liv. En blomma på köksbordet tycker jag piggar upp, så det brukar jag också unna mig ibland.
    Ha det gott, vi hörs / Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du tycker om innehållet här i min blogg! :-) Så klokt av dig att ta tillvara på tiden och använda din tid på det sätt som du tycker är meningsfullt. Det borde fler göra. Tack för ditt besök och ha en bra fortsättning på dagen!

      Radera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥