söndag 29 mars 2015

Pastell

En gammal pastellgrön vas på en duk broderad i pastellfärger. Vasen är gammal, den här gången inte något loppisfynd, utan en vas som jag fått av min mor. Tror att hon i sin tur fått den från en tidigare generation. Den här vasen är verkligen en favorit. Även om det är en vår- och sommarvas med den gröna pastellfärgen står den framme året om.


På sensommaren plockar jag in lavendelblommor och blad. Klipper ner lavendel och lägger sedan allt på tidningspapper. Efter några veckor är allt torrt.


Den torkade lavendel lägger jag sedan i den fina gröna vasen. Hela hösten och vintern sprider den en svag doft av lavendel. Mellan varven är jag där och rör om så att ny doft kan sprida sig. Nu är vasen tömd och väntar att fyllas till hösten. Men nu ska jag njuta av våren och allt det härliga det innebär.


Vill du också vara med i fotoutmaningen Vänner Emellan? Klicka på fotot så kommer du till Maria O blogg Creating Memories.

14 kommentarer:

  1. Halloj!
    Åh vilken fin vas och det där tipset om att stoppa ner
    lavendel så där måste jag ju också göra, älskar doften av lavendel!!!
    Kram Arja

    SvaraRadera
  2. Så vacker vas och så fint när man har minnen som gör den speciell. Och lavendel, underbar doft!
    Ha en fin söndag!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera
  3. Underbart fin gammal vas du har fotat. Precis sådär lagom "sliten" som en gammal vas ska vara, på en vacker duk. Underbart fint
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  4. Så fin vas. Så fiffigt med lavendel i som doftar. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Underbar vas, särskilt med tanke på att den har en historia. Vacker färg också. Har precis satt fram min mors gamla vas som är pastellgul med vallmo i lila. En vas hon fick när hon var liten så den är inte så långt från hundra år.
    Ha en fin påskvecka!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  6. Fint med en vas som hör till dig och din historia. Din blogg är full med fina bilder! Önskar dig en fin dag! Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Vilken fin tolkning!
    En vacker vas med lavendel...bara doften är underbar i sig.

    Och tack! Tack för din fina kommentar hos mig!

    SvaraRadera
  8. Vilken fin vas! Passar helt säkert perfekt till blommor och lavendeldoft och den passar alldeles utmärkt till vårt tema. Jätteroligt att du också ville vara med!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Hej,
    Vet inte om du är en "ny" bloggare men om så säger jag: Välkommen till bloggvärlden och hoppas du kommer gilla det. :)
    Jätteroligt att du kikat in till mig. Jag minns så väl då jag startade hur segt det var att på nått sätt bli accepterad.
    Själv försöker jag vara trevlig mot alla som korsar min blogg, precis som i verkliga livet!

    Måste säga vilken söt vas och verkligen fin bild. Tjusigt!

    Anneli



    SvaraRadera
  10. Vad fint du skriver, vilka härliga inlägg du bjuder på. Vasen är underbar 💜 kul tips kring lavendel det kommer jag att tjuva i höst. Stor kram kristina

    SvaraRadera
  11. Jättefin vas och tack för tipset. Jag har aldrig tänkt på att ta in min lavendel...

    SV: Jag hade teleobjektivet på hela resan eftersom jag inte hade plats för flera objektiv. (Vi var borta 9½veckor). Men på Galapagos kom vi så nära fåglarna, kunde sitta en meter ifrån dem och de var inte rädda. Jättehäftigt. Papegojorna och flamingos är tagna på lite längre håll.

    SvaraRadera
  12. Vacker vas :) Vackrare tack vare din historia bakom den!
    Lavendel i vas ska jag tänka på :) Lavendel doftar så gott! Nostalgi!

    SvaraRadera
  13. Vilket bra knep! Jag älskar verkligen lavendel!!
    /Anna
    Http://www.annapannapuff.se

    SvaraRadera
  14. Takk for ditt besøk på bloggen, du er hjertelig velkommen !

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥