lördag 28 mars 2015

Recycling av tallrikar

För några helger sedan hittade jag på Myrorna tre vita tallrikar med grå blomdekoration. Jag bestämde mig för att använda dem till ett kakfat. Till det här kakfatet valde jag tre likadana tallrikar, men det går att variera med storlekar, former och blandat tallrikar och koppar.


Med en tillsats till borrmaskinen går det bra att borra genom porslinet. Det jag har noterat är att olika typer av porslin tar olika lång tid att borra igenom. De här tallrikarna var av hårdare material så jag fick vara noga med att kyla ner med vatten samtidigt som jag borrade. 


Det färdiga resultatet. Ett kakfat på återbruk som man gladeligen kan göra och ge bort som morsdagspresent, gå-bort-present eller som födelsedagspresent.

11 kommentarer:

  1. Oj så fint det blev !!!
    Gillar sådana kakfat ;)
    Ha en fin helg!
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Fin helg till dig med!

      Radera
  2. Snyggt. Får man fråga vad du har för tillsats till borrmaskinen? Glad vår. / Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder en tillsats till borrmaskinen för att borra i kakel. Det finns enklare på hobbyaffärer, men de blir ganska snabbt slöa. Glad vår till dig med!

      Radera
  3. Toppenbra idé!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. De är så fina dessa fat. Har t.o.m. köpt fat med tanke på att göra just detta, men det föll på att de tar sådan plats om de ska ställas undan. Har ett jag köpt på loppis. Har också sett underbara fat gjorda av fat och ljusstakar emellan och liten glasskål på toppen.
    Ha en fin helg!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  5. Flott resultat! Hadde nok ikke turt å bore i porselen...

    SvaraRadera
  6. Ljuvligt kakfat! Du inspirerar mig till att göra ett försök, men borrandet verkar lite vanskligt.
    Kram M.E

    SvaraRadera
  7. Jättefint kakfat! Bra tips där, det gillar jag!
    Önskar dig en skön lördag...
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  8. Åh vilket fint kakfat du gjort! Jag önskar jag själv var så där händig med verktygen då skulle jag göra plank, pergola, växthus osv

    SvaraRadera
  9. Wow!! Jättevackert! Nu fick jag lite inspiration och ska leta fina tallrikar.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥