måndag 30 mars 2015

Tacksamhet

Varje måndag är det några bloggare som gör en sammanställning på vilka saker som man är tacksam för av den gångna veckan. Visst finns det så mycket att vara tacksam över! Jag vill se solsken mellan varje vattendroppe. Försöker silar bort det som gör ont och smärtsamma händelser. Istället suger jag i mig de små och stora glädjeämnena. Alla har vi framgångar och motgångar. Det gäller att inte låta de ledsamma stunderna kedja fast oss, att förverkliga sig själv i de negativa händelserna. Jag tycker inte man ska negligera det ledsamma utan jag försöker lära mig hantera det. Det finns de som har en mycket tuffare tillvaro än många, medan andra tycks leva ett liv på ett bananskal. Jag tror dock att alla har vi saker som är lätta i livet och saker som är svåra. Allt i relation till den egna upplevelsen och de egna referenserna.


Istället försöker jag lyfta upp glädjeämnena hur små de än tycks vara. Om varje liten positiv händelse kan symboliseras med en matsked jord, ett frö, lite vatten, några minuter med solljus och en utandningspust. Samlar man ihop allt i en burk som kommer det med tiden att bli kruka full av liv och växtkraft. Lägger jag istället små kolbitar i burken får jag ingenting tillbaka. Det är en slags livsfilosofi jag har och som jag lärt mig med livets erfarenhet.

De lyckligaste människorna är inte de som har det bäst, utan de som på bästa sätt använder det som de har. /Okänd
Det gäller att lyfta det ljusa runt om oss. Vill du läsa vad andra är tacksamma för? Klicka här.

Så den veckan nämnder jag de här ljusglimtarna som jag är tacksam för:
Wasabi
Duktiga veterinärer
Familjen
Ett sms
Mina arbetskamrater
Aprilväder i mars
Födelsedagsfirande
Årets pelargon
Pelargonträff
Doften av vår

8 kommentarer:

  1. Sent ska den ouppmärksamme vakna :) det tog mig en vecka - förlåt!
    Vilket fint inlägg! Du är vis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint att du länkade från veckans :)
      Önskar dig en god måndag!

      Radera
  2. Fint, klokt och vackert inlägg. Vilka "bilder" du förmedlar "kedja fast sig i negativt", säger mycket. Ta vara på och lyfta fram positiva glimtar viktigt, hindrar inte att man sörjer eller kämpar på andra plan.
    Och idag är jag tacksam för att det regnar eftersom jag gödslat nästan färdigt i trädgården.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Kloka rader och värdefulla ljusglimtar i vardagen. Hoppas på många små guldkorn även denna vecka. De finns ju där, bara vi tänker efter och plockar fram och tar dem tillvara. Precis som Eva så förnuftigt lockar oss att göra. Glad Påsk !
    https://maltanita.com

    SvaraRadera
  4. Hej Helena!!! Kul att du gillade min blogg, är inte jätteaktiv just nu men få ta mig i kragen.
    Tror att att pelargonen är "Apple blossom" den är ljuvlig.
    Ha en fin kväll kram från maja

    SvaraRadera
  5. Vi är nog lite för dåliga att uppmärksamma de små sakerna här i livet. Det behöver inte vara några underverk för att vi ska kunna vara tacksamma. Tänk vad ett litet barn kan visa glädje över minsta småsak. Där har vi något att lära.

    SvaraRadera
  6. Roligt att vi blir fler och fler som skriver dessa tacksamhetslistor! Och många kloka ord hos dig! Kan bara hålla med. Man ska absolut inte gömma och glömma allt negativt och tråkigt, men fokusera på det positiva. Glädjas åt småsaker i vardagen. Se det bästa ur varje tillfälle. Som när man hamnar i "fel" kassakö, istället för att bli sur och stressad kan man passa på att göra andningsövningar, slappna av etc.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Tack för din kommentar. Visst finns det mycket att vara tacksam över. Varenda dag. / Britt

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥