onsdag 8 april 2015

Än blommar påskliljorna

Påsken är slut, men det tänker inte påskliljorna på... De blommar fortfarande så gula och fina i sina återbrukade krukor. Vackra små solar som står där på bordet.


Jag letar ofta blomkrukor på loppisar. Stora temuggar kan också fungera bra. Egentligen är den här blommiga koppen från när jag var barn och som fått vara kvar. Lite kantstött är både fat och kopp, men jag tycker fortfarande så mycket om den. 


Vanligtvis brukar den fungera som temugg eller som såskanna. Just nu till påsk fick den vara en kruka. 


Jag har i många år försökt hitta fler av just den här muggen med fat utan någon framgång alls. Ett stående loppisprojekt - att hitta en till likadan. 


Idag stormar det med strålande sol här hos mig. En stor tall med en höjd på dryga tjugo meter bröts mitt-i-tu som en tandpetare. Starka krafter. 

10 kommentarer:

  1. Ja jag kan inte gå på en ynkaste loppis utan att komma hem med något att plantera i. Skulle helt säkert platsa i Guinness rekordbok när det gäller "kruksamling". Gud vilka söta hundar här på högerflanken!!

    SvaraRadera
  2. Det är alltid roligare att gå på loppisar med ett litet projekt :) Man skulle kunna kalla det att ha en ursäkt också - men det gör inte jag ;) Jag har också projekt!

    SvaraRadera
  3. Det är mysigt med loppisar och jag och min lilltjej ska snart på bakluckeloppis som börjar. Hon gillar det lika mycket som jag :)
    Fina bilder !!!! Så personliga dom blir med "egna " härliga "krukor"
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  4. En av mina påskliljor fick jag byta ut i dag, men den andra står ännu, och de ute står ju förstås ännu ett tag till. Nog lyser de upp alltid!

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Hej, och tack för raderna hos mig. Ser när jag läser din blogg att du har gott om snö kvar vilket talar om att du bor i norra landsändan. Här slaskar det för fullt, bor i södra Dalarna, men på en ort som ligger högt och som har en annan växtzon är länet i övrigt. Vi har en hel del snö kvar dock, men alpina backarna har nu stängt för säsongen. Så fina jyckar du har, noterar att två har samma färger och teckning men där avslöjar sig Blåöga genom just sitt ovanliga blåa öga.
    Ha en fortsatt fin vårvecka

    SvaraRadera
  6. De fina gula liljorna lyser verkligen upp! Mina får stå ute på trappen och de är som finast nu, sen sätter jag ner dem i marken någonstans och så dyker de upp nästa år igen. Återbruk det med!
    Koppen är jättefin och passar perfekt som kruka.
    Allt gott till dig, Ann

    SvaraRadera
  7. Vilken vacker mugg! Som en energiboost att dricka morgonte ur den. Sådär varm i handen och "gladkänsla" av färgen.
    Jag har varit så himla av ett tag när det gäller färg men nu har jag börjat längta efter det igen på en del saker. Som på en stor mugg.

    Mjuk dag till dig!

    SvaraRadera
  8. Verkligen en vacker mugg, och så fint det blev med påskliljorna i. Hoppas du hittar någon mer.
    Har hört talas om er storm där uppe, verkligen starka krafter och knasigt att tänka på att ni har storm och snö medan vi hade t-shirt väder igår. Härligt avlångt land vi lever i;)

    Fin dag önskar jag dig
    Kram
    Anie

    SvaraRadera
  9. Visst är det härligt när knoppar brister, och med alla blommor som sprider sin värmande vackra fägring. Det är helt underbart med allt som sker i naturen just nu. Och om jag har lite tur nu så spricker vår Magnolia upp blom idag också. Håll tummarna! :)

    SvaraRadera
  10. Oj, stormade det så hårt hos er. Här blåste det ordentligt, men inte mer än att det var perfekt att hänga ut tvätten.
    Sv: Ja, jag gillar verkligen ordspråk. Små, kloka ord är kul!
    // birgitz.blogg.se

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥