fredag 10 april 2015

Aprilväder

Idag är den dag då flest personer i vårt land fyller år... Jag räknade ut vid ett tillfälle att nio månader bakåt är då industrisemestern börjar ;-) Den här dagen började med snöstorm. Vid 11-tiden sprack det upp i molnen och solen tittade fram. Och ute vintervita åkermarker... Ja, som det brukar vara här i Norrland denna årstid.


Igår sådan storm att strömmen for för ett par timmar. Bara att gilla läget. Det blev inspirationsläsning istället på min lediga dag. Och tanken att så beroende vi är av ström. 


Återbruk av blomkrukor och fat från loppis.

Mobilen hade lite ström så jag kunde ringa för att be någon kolla upp varför vi var strömlösa. Hela byn var utan ström. Troligen någon tall som i stormen ramlat över de luftburna ledningarna.


I snöstormen kan man glädja sig åt att min Dr Westerlund, doftpelargon, har fått knoppar för första gången. Små vackra knoppar!


Bladen luktar så gott när man rör vid dem. Förr i världen trodde man att Dr Westerlunds var en hälsobringare och därför skulle den stå i sovrummet. Bladen kan man använda till bakverk. De ger en syrlig, lite citronliknande smak.


Kruka och fat från loppis.

Idag är en alldeles speciell dag! Och den ska jag njuta av på bäst möjliga sätt.

19 kommentarer:

  1. Snöstorm? Ja, se d är - då är man glad att husen är ihåliga ;) Det är jag glad för här med idag, även om vi inte har någon storm alls - men det är grått och ruggigt. Ett riktigt gott soff-väder!
    Dina bilder är ljusa och vackra och talar om vår mitt i din beskrivning av snöstorm. Häftig konstrast!
    Sv: Nej, så läste jag inte alls din kommentar :) Jag förstod allt vad du menar och jag håller innerligt med!

    SvaraRadera
  2. Huff, det høres ikke bra ut å være uten strøm, også snøstorm nå! Håper den gir seg, og at dere får strømmen tilbake.
    God helg!

    SvaraRadera
  3. Åh så trist med snö, men april väder kan vara lurigt , men det blåser förbi och våren är snart tillbaka igen :-)

    SvaraRadera
  4. Snöstorm och strömlöst är ingen höjdare.Men det är ju ändå en bit in i april,så det kan fort ändra sig till ljummen vår. Här i Småland har dimmoln legat kvar idag, tills nu.Riktigt kyligt,men nu kommer solen och jag ska ut i trädgården och rensa...
    Dr Westerlund är en kär gammal vän.I växthuset brukar den blomma framåt sommaren.Jag gillar också gamla krukor och fat.Mest använder jag silverfat.
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  5. Visst är man otroligt beroende av ström - och vatten! Har man bara dom två sakerna så klarar man allt känns det som. Vi har också ganska många elavbrott här på Gotland, men man har vant sig.
    Läste tillbaka till det du var stoltast över och hittade alla dina pelargoner. Oj, vilken samling! När jag bodde i Stockholm så fanns det en firma i Västerhaninge som sålde massor av udda pellisar. Dom hade auktion varje vår på gamla moderplantor - gissa om man var där och försökte få med sig lite snyggt hem. Jag tror att dom numera finns nära Nyköping, så det är alldeles för långt att åka. Vi har visserligen en dam som säljer här, men hon är inget trevlig så jag har inte varit där på flera år trots att det är ganska nära.
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  6. Tack snälla du för svaret på min fråga!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  7. Grattis på födelsedagen? Du måste bo i norra Norrland, jag bor i södra.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för gratulationen! Stämmer bra - bor i vackra Västerbotten! :-)

      Radera
  8. Här nere i södra Sverige hoppas vi inte på några snöstormar längre. Här är det full vår.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  9. Ström vill man inte vara utan b
    nån längre tid. G
    Hoppas det löst sig.
    Anette

    SvaraRadera
  10. Snöstorm och strömlöst, vilken dag du hade... Tur att det rättade till sig med både det ena och det andra! Så fina bilder du har tagit av Doktor Westerlunds blomma. Ja, knoppar kan verkligen vara fascinerande...
    Ha en riktigt skön helg, och kul att du hittade till mig så att jag kunde upptäcka din fina blogg!
    Eva

    SvaraRadera
  11. Grattis säger jag till dig då, 2 dar efter mig ;)Det var ett tag sen vi hade snöstorm här nere i Skaraborg på min födelsedag men det har hänt och ett år var det med nöd och näppe som mina föräldrar kunde ta sig hem 6 mil...Instämmer i att dina foton av blomman både i detta och förra inlägget är jättefina! Ha en fin helg också ! Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Grattis på din dag! Vilka vackra foton du visar!!! Men snön avundas jag dig inte nu. Skulle gärna ha lite mer riktig vinter härnere när det ska vara vinter, men nu vill jag bara ha grönska.
    Hoppas du haft en fin dag och ha en trevlig helg!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  13. Grattis i efterskott! Hoppas att du fick en bra dag trots storm och strömlöst!
    Visst är det nästan otäckt hur beroende vi är av ström? Jag är glad över vedspis och kakelugnar och även gårdsvattenpumpen när strömmen far. Då är vi inte helt strandade iaf.
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  14. Men grattis på födelsedagen en dag i efterskott. Vilken vacker Westerlund du har. Jag saknar min som gick hädan förra vintern då jag helt glömde bort den, kanske dags att jag inhandlar en ny i år för jag älskade verkligen doften.

    Så roligt med en loppis där man hyr ett bord för en vecka, så smart. Hoppas du kommer sälja bra.

    Fin lördag önskar jag dig med mindre blåst och förhoppningsvis ström hela dagen.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev det tokigt när jag skulle försöka mig på att rätta till min kommentar så jag försöker väl igen. Det jag skrev var att dina bilder frammanade minnen och doften från mina morföräldrars hem. Fina minnen.

      Och du, Grattis i efterskott! :)

      Radera
  16. Grattis i efterskott =)

    Hade nästan glömt att den blomman existerar, luktar ljuvligt vill jag minnas!

    SvaraRadera
  17. Då är jag väl tillverkad en vecka in på industrisemestern ;-)
    Grattis i efterskott!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥