söndag 19 april 2015

Återbrukade pinnstolar

För tre somrar sedan fick jag tag på två stycken pinnstolar från 70-talet som skulle slängas. De hade lite skavanker och någon pinne i ryggen satt lite löst. Ytan hade en brungrön nött karaktär. Charmiga på sitt sätt, men där jag tänkte ha dem kände jag att jag ville piffa upp pinnstolarna med vit färg.


Jag fick hjälp med att restaurera till det som var trasigt. Sedan fick det stå över vintern och limma ihop sig ordentligt. En riktigt varm sommardag byggde upp utomhus ett målarbord av pallkragar som jag använde som arbetsbänk. På grund av värmen fick jag måla fort, men också så gick det att måla varv två relativt snabbt då den vattenbaserade färgen torkade snabbt. 


Jag använder oftast bara grundfärg när jag målar möbler vita. Detta för att få en svag känsla av slitage och att träets ådring framkommer en aning. Förr målade jag med att fördriva vanlig färg (vattenbaserad) med grävlingshårsfördrivare för att få den ytan. Ett ganska omfattande jobb. Sedan upptäckte jag att jag kan få nästa samma upplevelse om jag använder grundfärg. Ibland med en stänk vatten i för att få den mer genomskinlig. 


Furugolvet är lackat med vita pigment.

Så här blev det färdiga resultatet. På sittytan har jag lagt en fuskimitation av fårskinn. Jag har valt att inte köpa i riktigt dynor i fårskinn från affärerna då jag inte kan garantera hur hanteringen av fåren skett. Jag har inte hittat något än där det står uttryckligen hur fåren hanterats. Egentligen vill jag ha riktigt fårskinn, men tänker att jag väntar tills jag får tag på ekologiska fårskinn.

12 kommentarer:

  1. Så fina dom är de gamla pinnstolarna. Jag känner precis igen gången....Vi har också haft stolar som varit rangliga och där det saknats pinnar.Jag hade en gammal man som svarvade till några pinnar och sen fungerade ju stolen perfekt igen.Jag gillar,när man kan laga saker....och dom får ett nytt liv.
    Detta med färgen,som du beskriver,är också bra.

    Ha en fin dag!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Toppensnyggt! Älskar gamla stolar. Bra idé med grundfärgen..../Lilla gummann

    SvaraRadera
  3. Gillar verkligen när gamla grejer får nytt liv :)

    SvaraRadera
  4. Trevligt att du trillade in hos mig och satte ett avtryck.
    Dina pinnstolar är riktigt snygga. Jag gillar att trenden nu blivit att återanvända och inte bara slit och slänga. Ja dessutom blir det ju ofta ett billigt och trevligt nöjde att reparera använda saker. Ha en fin ny vecka.

    SvaraRadera
  5. Tänk vad lite färg kan göra... snyggt!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Vackra stolar och tidlösa. Varför köpa nya när så här vackra stolar faktiskt går att få tag på. De behöver bara lite kärlek.
    ha en skön vecka!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  7. Så fina de blev! Jag har tyvärr inte riktigt tålamod till att måla saker. Önskar att jag hade det, för det kan lyfta gamla saker något oerhört.

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  8. Så fina stolarna blev. Verkligen skillnad. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Det är så himla fint att blanda nytt och gammalt.
    Och den blev verkligen jätte fin. :)
    Och golvet ....! Jätte snyggt!
    Ha en jätte bra måndag!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Fint!
    Att ge saker nytt liv är så själsligt. Både när man håller på för ens egen skull men också att saker får sparas. Inte bara kastas.

    Och tack, för boktipset! Låter som något jag skulle kunna fastna i.
    Ska in på bokhandeln idag jag.

    Kram!

    Ps. Avokadon i vatten har inte börjat gro än men den i jord tog cirka tre veckor på sig.
    Ganska kort tid, trodde det skulle ta längre tid.

    SvaraRadera
  11. Så fin stolen blev! Och intressant att läsa om din målarteknik. Det ser ut att bli ett bra resultat.
    Jag tycker också om att ta tillvara och göra något bra av det man finner. En skön tillfredställelse i det, eftersom man dessutom får vara kreativ.
    Önskar dig en fin vecka! Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Jag älskar pinnstolar! Och de där halvgamla från 70-talet blir genast så mycket finare med en vit färg!
    I hönshuset som vi inrett till gäststuga och festlokal har vi flera ponnstolar. Både gamla och såna som var från 70-talet. Vi valde att måla alla röda. Vi kände att det kunde bli fint med lite färg där i det stora rummet.
    Det låter som att du har en fin syn på hur djuren har det! Låter så när du skriver att du väljer att ha fuskskinn om du inte vet hur fåren haft det!
    Din tapet där i bakgrunden ser jättefin ut!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram Maria

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥