onsdag 22 april 2015

Att tänka stressfritt

Det här är ett inlägg från min gamla blogg som blivit mycket uppskattat. Jag tänkte att jag delar med mig det igen.

I Expressens hälsobilaga (läs artikeln här) för några månader sedan lyfter de fram åtta olika fällor till att stressen i livet ökar. Och visst har vi idag stressiga liv, men jag tror att det hade man förr också fast på ett annat sätt. För ett par hundra år sedan var inte stressen att hinna allt och ha det perfekta livet. Då var stressen överlevnad, att ha mat på bordet, se till att det fanns ved att värma upp timmerhuset när det var -15 grader kallt ute, att hinna sy varma kläder till vintern, hugga in veden, hoppas på att det inte blev missväxt... Idag handlar det om att hinna med de krav jobbet ställer, hinna träna, hinna laga den perfekta och hälsosamma maten, hinna ha det senaste i inredning och rätt snitt på kläderna, hinna att jobba ihop till den där utlandsresan för att alla andra åker utomlands, hinna umgås med vänner...


Sammantaget är det svårt att hinna allt då dagen bara har tjugofyra timmar och någonstans i allt detta behöver vi några timmars sömn. Jag tycker att artikeln sammanfattar det hela så bra och något som många av oss behöver tänka på:

  • Skriv en prioriteringslista om vad du upplever att du måste hinna, gör det viktigaste första och stryk det som kan plockas bort - då blir det mindre ont om tid.
  • Välj inte bort aktiviteter du mår bra av - de ger ett mervärde och extra energi.
  • Oroa dig inte för framtiden - träna på mindfulness - Carpe momentum (mitt favorituttryck som betyder fånga stunden).
  • Lär dig säga nej och fundera vad som är viktigt i ditt liv.
  • Sätt upp små mål för det som är viktigt istället för att skjuta upp det på framtiden och tänka sen.
  • Sluta jämföra ditt liv med andras.
  • Oroa dig inte för sådant du inte kan påverka utan lägg energi på det du faktiskt kan påverka och göra.
  • Släpp kontrollbehovet - tänk att det kommer ordna sig.

9 kommentarer:

  1. Väldigt kloka ord! När jag läser punkterna tänker jag att det är precis så jag vill vara, det är bara så svårt att sätta alla bryta mönster. Jag "jobbar" ständigt på att inte stressa, inte oro mig och välja bort negativa saker och att unna mig egen tid. Tack för att jag blir påmind! Önskar dig en fin dag!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Jätte bra artikel.
    Vissa punkter är dock svårare en andra att ändra på.
    För mig i alla fall.
    Men jag tänker på det dagligen och försöker...!
    Ha en fin onsdag!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Jag som pratar mycket om att inte stressa...har nu själv halkat dit...hjärtat rusar och jag äter tabletter...har kommit in i en stress period...jag som mått så bra (inte för att jag mår dåligt precis) men det har varit mycket ett tag och jag har stort kontrollbehov, som är jättejobbigt...svårt att bli av med också. Jag yogar och promenerar men det har tydligen inte hjälpt...ska börja meditera också. Och en av våra siames katter måste vi avliva snart för hon har tydligen cancer på nosen...allt bidrar ju till stress....jag som alltid pratar om att vara här och nu !!??...så kan det gå ;)
    Men jag kommer igen , var så säker, hihi....
    Kramis

    SvaraRadera
  4. Klokt inlägg. Stress är viktigt att lära sig känna i igen. Det är lätt att tro att stress inte är farligt "så länge det är roligt" t.ex.
    Bra punkter att kopiera och titta på då och då för att påminna sig!

    SvaraRadera
  5. Så bra artikel och så bra du skrivit.Jag känner att jag behöver bli påmind om detta om och om igen.Verkligheten är inte så enkel alltid...
    Jag har gjort en sak som jag mår bra av tack vare dig.Idag kom min andra beställning av pelargonsticklingar från Sävar...jättenöjd ...så roligt.Nu har jag Lavender Lad och ett jättefint ex av Mrs Parker och ett helt gäng till av fina pelargoner som jag inte haft tidigare.
    Ha det bra i denna vårens tid!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  6. Vilken trevlig blogg du har Helena! Kloka ord verkligen. Stressen är en stor bov i mångas tillvaro. Superfin bild på ljuset, det lät intressant det du berättade om kameran, det lät som om den inte var så väldigt stor trots system kamera. Likaså att den inte verkade så krånglig...Vill du får du gärna maila och ge tips om märket du är nöjd med! Kommer att kika in fler gånger!

    SvaraRadera
  7. Mycket bra! Det där är viktigt!
    Viktigast av allt är att fundera på hur man vill leva sitt eget liv och bestämma sig för att det är rätt väg att gå.
    Tror att mycket av den stress vi människor slåss med idag handlar om jämförelse och det vi tror att vi ska leva i för att passa in...Vi jobbar extra hårt för att duga i andras ögon.

    Till dig, en mjuk dag och kram!

    SvaraRadera
  8. Prio lista är bra, det ska jag göra. Jag gillar
    listor när det kör ihop sig.
    Jättebra inlägg
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  9. Åh vilket bra inlägg, Veckans tema på min blogg är att varva ner. Ditt inlägg är verkligen inspirerande.

    Ha en fantastisk dag

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥