söndag 12 april 2015

Att våga...

Dagens tema Vänner emellan är idag Att våga... Ett utmanande tema och också så tolkningsbart på vad som menas med att våga, men också på vilket mänskligt plan vi talar om. Ett av det modigare saker jag tror man gör är att ta hand om en annan varelse där dess välbefinnande beror på mig oavsett vi pratar om husdjur, barn eller någon annan viktig person. Att ta hand om någon annan och ge den utrymmet att pröva sina egna fotsteg är att lite grann släppa taget om sitt eget ego. Ett sätt av många att vara modig och våga.

Mina första skor.

Vad vågar jag då? Det är en otrolig utmaning att lyfta sitt jag och skriva vad man själv vågar. Jantelagen är tatuerad mellan skulderbladen. Så nu tar jag modet och skriver... Jag vågar vara nyfiken och modig inom ramen för att inte vara dumdristig. Jag vågar låta den kreativa sidan få utrymme i min praktiska och teoretiska värld. Jag vågar lita på min magkänsla, pröva nya vägar och gå min egen väg. Jag vågar tänka positivt. Jag vågar möta omgivningen med vänlighet. Jag vågar vara jag. Det kan jag tacka mina älskade föräldrar för som gav mig en stabil plattform att stå på och bred mark att gå på - tack till er, mina änglar i livet på andra sidan!
Även en resa på tusen mil börjar med ett steg. /Lao-Tse (ca 600 f.Kr.)
Vill du också vara med i fotoutmaningen Vänner Emellan? Gå då in på Maria O blogg Creating Memories eller på Kristinas blogg Mamma med ambitioner.


17 kommentarer:

  1. Underbar tolkning!
    Och jante...vi pratade om jante igår. Det där som vi har inneboende, att inte gå utanför ramen.
    Så synd att den styr så mycket fortfarande.
    Så härligt att du vågar så mycket!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tänk vilken makt föräldrar har, det är nästan läskigt! Med rätt vägledning kan de stärka sina barn att klara utmaningar och ta modiga steg genom hela livet!! Härligt! Fortsätt våga!
    /Anna
    (Http://www.annapannapuff.se)

    SvaraRadera
  3. Vilken fin tolknining. Synd att jante styr så hårt än. Jag jobbar på det varje dag att våga vara jag. :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Vacker skrivet - en fin tolkning av temat!
    Önskar dig en fin söndag!
    Sv: Vi har haft konfirmander kring Frälsarkransen och nu planerar jag en grupp kring den igen, den här gången för äldre unga ledare och andra vuxna som är intresserade. Vill gärna blanda åldrar - tror det hade varit givande för alla parter. Vi får se hur det går :)

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig tolkning på att våga. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Det är härligt när man vågar!
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  7. Härligt skrivet !!.....och jag brukar också gå på magkänslan...det kan liksom aldrig gå fel då ;))
    Ha en fin söndag!!
    Kram bia

    SvaraRadera
  8. Mycket bra skrivet! Tyvärr vågar inte alla trotsa jantelagen, vilket är väldigt synd. Den trycker ner många. Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  9. Jante är ständigt närvarande och ställer till bekymmer för många, inom vissa sammanhang värre än andra och människors inneboende längtan efter att våga stängs inne...din tolkning av "våga" är tänkvärd.
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  10. Åh den där Jante, tänkt vad de tankarna är starka och så mycket de kan förstöra och hindra. Känner väl igen mig i det. Men heja dig och allt du vågar!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Fint inlägg till ett bra tema. Och det
    var jättesöta små skor.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  12. Fint inlägg. Att våga kräver mod. "Att våga är att förlora fotfästet en stund... att inte våga är att förlora sig själv".
    Ha en fin start på veckan!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  13. Fin tolkning som visar att du vågar!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera
  14. Ja, bort med Jante. Vi behöver inte honom. Vi vågar vill och kan. :)

    SvaraRadera
  15. Det är fint det där med att våga, det är svårt ibland.
    Fint tolkning.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  16. Jätte fint skrivet!
    Önskar att jag vågade vara jag i alla lägen och lita på magkänslan.
    Den har haft rätt vis jobbiga ggr och fel vid andra tillfällen som resulterat i att jag mått dåligt i onödan.
    Kram!

    SvaraRadera
  17. Underbara ord. Jag är säker på att de dina ser ner på dig, finns med dig och känner stolthet för den du blev. Heja dig! ❤️
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥