fredag 10 april 2015

Det här är jag mest stolt över!

Dagens tema på Blommig fredag är Det jag är mest stolt över! Det finns mycket att vara stolt över av stora och små ting. Med dagens utmaning lägger jag fokus på växter.


Än är min trädgård ganska liten och under drömmar och planering. Även ett kombinerat växthus och orangeri byggt på återbruk finns med i den drömmen och planeringen. Nästa sommar hoppas jag att det inte längre är en dröm utan en startat projekt. 


Det jag är mest stolt över är nog mina pelargoner av skilda slag - vilda arter, primärhybrider, kulturpelargoner... Femtio sorter hade jag i höstas. Alla har inte klarat övervintringen.  


Några har jag också slängt då jag misstänker att kanske de har fått rotlöss. När det gäller rotlöss vågar jag helt enkelt inte chansa. I dagens Blommig fredag presenterar jag några av de pelargonsorter jag har haft eller har just nu.


Två av mina absoluta favoriter är Lavender Lad och Madame Thibault. Båda sorterna är primärhybrider.


Med primärhybrid menas att de är en korsning mellan två vildarter. Lavender Lad är en doftpelargon, medan Madame Thibault är en nejlikepelargon från slutet av 1890-talet. Och med det också en kulturpelargon som också Mårbacka tillhör.


Första gången årets pelargon utsågs var 2007 - stjärnpelargon varav det finns flera sorter.


Årets pelargon 2012 var 'First Yellow'. Den om jag har förstått det rätt har sitt ursprung i bland annat den här gula vildpelargonen P.elongatum.


Rosenpelargonen får sitt utseende på grund av den dubbla uppsättningen kronblad. En vildpelargon är enkelblommande - fem kronblad. Sedan finns det halvdubbla med 6-8 kronblad och dubbla med upp till 20 kronblad.


Penséepelargoner som exempelvis Tip Top Duet kallas även för änglapelargoner.


Voo Doo är en korsning mellan en engelsk pelargonsort och en unikpelargon. Med unikpelargon menas att den har ett ursprung från tidigt 1800-tal. Voo Doo har en magiskt blodröd färg på kronbladen.


Nu är det bara att vänta tills de börjar blomma igen. Och tro om min förvåning. Jag tror faktiskt att i år är det första gången min Doktor Westerlund kommer att börja blomma. Små knoppar har börjat visa sig så håll nu tummarna.

Vill du se vad de andra är mest stolt över i Blommig fredag? - Klicka här!


15 kommentarer:

  1. Det förstår jag att du är stolt över.
    Såå många fina sorter du har, härliga blombilder :)

    Ha fin dag!

    SvaraRadera
  2. Vilken skatt!
    Förstår att du är stolt över din vackra samling.

    Härlig helg till dig!

    SvaraRadera
  3. Så mycket vackert och så mycket kunskap om pelargoner du förmedlar. Lavender Lad har jag haft i några år men tyvärr så klarade den inte en vinter. Förstår att Madame Thibault är en favorit hos dig. Hon är utsökt vacker. Jag håller tummarna för att din Dr Westerlund kommer att börja blomma i år. Jag har ett uppstammat exemplar som nu är så stor att den blommar varje år. Jag älskar den. En annan doftpelargon jag kan rekommendera som har väldigt vackra blommor och är väldigt lättskött är Orange Fizz. Den är också väldigt lätt att stamma upp. Jag har en som är översållad med blommor varje år.

    Önskar dig en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. En imponerende samling. Må være litt av et syn!

    SvaraRadera
  5. Fina, något att vara stolt över.
    Ha en skön helg! Marika

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga pelargoner du visar.Och vilken kunskap du förmedlar.Jag tycker det är så spännande med pelargoner.Finns ju en mångfald.Lavender Lad var ju såå vacker.Har du något tips,var man kan få tag på stickling/planta.
    Underbar blogg!!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-) Jag har köpt mina Lavender Lad via Sävar Frö och Plant. De har webbutik http://www.savarfroplant.se/.

      Radera
  7. Supervackert och Voo Doo fick mitt hjärta att slå många extra slag...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Så många fina pelargoner du har! Jag skäms nästan för att säga att jag har bara ett par. Men till mitt försvar måste jag säga att min man tycker de luktar illa. Det tycker inte jag, tvärtom. Men vi är ju två om det hela ... Nu har vi i alla fall ett par pelargoner, flera av varje, till sommaren. Hoppas på att omvända mannen! Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  9. Jag förstår att du är stolt över din fina pelargonsamling! Har haft några själv, men de har gett upp en efter en. Men visst är de läckra alla dessa varianter! T.ex. Woo Doo och vildpelargonen P.elongatum...
    Tack för fina bilder! Ha en skön fredagkväll.
    Eva

    SvaraRadera
  10. Underbara foton du visar på dina stoltheter.Annars är jag ingen pelargonist och har inte heller ngn tur med dem.
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  11. Så många vackra pelargoner har att vara stolt över, otroligt att de kan skilja sig åt så mycket inom samma växtfamilj.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  12. Heisann!

    Aller først: Jeg misunner deg litt - alle pelargoniane. Ingen av mine har jeg klart å beholde over vinteren..
    Derfor har jeg kjøpt frø fra Impecta, de tre duftpelargoniaene de har før salg. Håpe jeg får frøene i jorda i morgen og at de spirer og vokser flott før jeg setter dem i pottene som henger på veggen ved terrassen om noen måneder.
    Og gratulrerer med dagen den 10. april. Her i Norge er 1. april den dagen flest er født på!
    Nå faller regndråpene tung på ruta. Det er det lenge siden de har gjort. Tror det gjør våren god, og til uka titter sola fram igjen. Vi kan bare glede oss ;:OD)
    Jeg tror jeg må lenke til innlegget ditt for å kunne finne veien tilbake til de vidunderlige pelargoniaene dine!

    SvaraRadera
  13. Oj vilken underbar samling pelargoner du har, förstår verkligen att du är stolt över dem. Pelargoner är nog inte lika förtjusta i mig som jag i dem för dem vill liksom inte riktigt samarbeta och överleva för mig:) Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  14. Ojojoj, vad med pelargoner! Jag tycker att de är vackra, men klarar inte av doften som de ludna bladen avger. Hängpelargoner går däremot bra!
    Gissar att de kräver lite utrymme när de ska övervintras!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥