torsdag 23 april 2015

En efterlängtad dag

För ganska precis två år sedan blev jag tvungen att skaffa en ny mobiltelefon. Konstigt att uttrycka blev tvungen, men att vara utan mobil idag är ungefär som att inte ha med sig plånboken. Totalt ställd, det finns ju inga telefonautomater längre... Det visade sig att kameran i mobilen fungerade bra och plötsligt hade ett fotointresse väckts. Efter ett år och med elva tusen tagna foton med mobilen som kom en systemkamera in i mitt liv. En systemkamera som jag nu nött på i ett år med, nästa exakt på dagen. En av de viktigaste personer i mitt liv hade hört mina drömmar och systemkameran blev plötsligt en verklighet.


Tillägnat en av de viktigaste personerna i mitt liv.

Bloggandet och fotograferandet gjorde att jag under dryga året haft det roliga nöjet att vara med i fotograferingssammanhang och fotoutmaningar. Just nu håller jag den aktiviteten lite lågt, bland finns inte tid till allt och då måste man prioritera. Detta spännande blogg- och fotosammanhang har resulterat i att jag till sommaren ska träffa några av de andra och gå en fotokurs. Otroligt spännande, roligt och massor med längtan att under fem dagar bara få prata foto, fotografera och upptäcka fotograferandets värld. Jag har fortfarande inte läst instruktionsboken till kameran, men idag fotograferar jag helt manuellt. Jag har fotat, prövat och prövat och... prövat ta åtskilliga foton, testat inställningar och raderat foton. Många tusen bilder har det blivit.


Nyfiken som jag är blev det också en hel del upptäcksfärder i naturen i somras för att försöka fånga älgar och andra vilda djur på bild. Vid ett tillfälle elva älgar på femton minuter och sedan fyra älgar till inom loppet av en timme. Efter det tillfället växte en stor längtan och ny dröm om ett teleobjektiv. Igår blev den drömmen sann. Jag har inte prövat teleobjektivet än, men jag måste ha sett ut som ett lyckligt barn i en leksaksaffär. Vid entrén satt en äldre man, log glatt när han såg mig och önskade mig lycka till. Jag insåg att hela jag gick ut ur affären med ett stort brett leende och lyckliga ögon. 

13 kommentarer:

  1. Så roligt att du hittat in till min blogg. Och så kul att titta tillbaka i din, ser att här bor en riktig mästerfotograf! Kommer säkert tillbaka även om bloggandet inte har högsta prioritet så här i vårens tid!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Så roligt :) Ny leksak! Önskar er många fina foton tillsammans :D

    SvaraRadera
  3. Det är ju så jättekul att fotografera...blir säkert roligt för dej ;))
    Önskar dej en trevlig helg!!
    Kram bia

    SvaraRadera
  4. Vad roligt! Nu öppnar sig nya möjligheter med kameran!
    Kul att du hittade min blogg! Nu ska jag kolla lite på dina fina bilder.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Vad roligt! Nu öppnar sig nya möjligheter med kameran!
    Kul att du hittade min blogg! Nu ska jag kolla lite på dina fina bilder.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Kul att du fick tag på ditt objektiv! Det syns ju att du har övat på att fota och att du har talang är ju helt klart. Alltid fina bilder hos dig! Lycka till i fortsättningen!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Det är det jag alltid har sagt. Man blir lite lyckligare av att handla! Särskilt nya objektiv :-)

    SvaraRadera
  8. O va roligt! Jag vill också gå en fotokurs! Och köpa nytt objektiv. Och fota älgar. De är så härligt med en hobby man brinner för. Och dessutom nått som gör att man både skapar vackra saker och minnen för livet. Kram

    SvaraRadera
  9. Såå hääärliiigt med en sån efterlängtad och glädjefylld dag :)

    SvaraRadera
  10. Så kul med tele! Du kommer att ha roligt med det!
    Just foto är bland det bästa att försvinna i.
    Misstänker att du redan testat det!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Vad roligt med ett tele. Vet vad du kommer att göra varje ledig stund ;)
    Fotokurs lät spännande. Det vore något det.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Vad roligt med ett tele. Vet vad du kommer att göra varje ledig stund ;)
    Fotokurs lät spännande. Det vore något det.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. Du tar ju fantastiska bilder redan nu, tycker jag
    Det ska bli så kul att se vad du kan göra mer och att få gå på kurs är alltid kul :)
    Det är och ger Inspiration
    Kram Sanna

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥