torsdag 30 april 2015

Enkel marängtårta med bär

Tänk att vissa recept faller i glömska och när man väl kommer ihåg dem så blir man så glad för de visar sig ofta godare än man minns. Jag har en gammal anteckningsbok som jag under många år skrivit ner recept som varit något extra, recept som mina föräldrar brukade göra eller recept som mina föräldrar fick från sina föräldrar en gång i tiden. Den receptboken kallar jag för Guldgruvan.

Tårtbit på en assiett från loppis

Guldgruvan är en anteckningsbok som idag håller på att falla isär totalt.I denna receptbok, på första sidan står detta tårtrecept. Som jag bakade för ett tag sedan för första gången på många många år. Och tårtan gjorde succé! En klassisk marängtårta som det finns många varianter på.


Du behöver en långpanna, 30x40 cm, med lätt oljat bakplåtspapper. 
Sockerkakssmet:
125 g smör
1 dl strösocker
2 äggulor
drygt 1 dl mjölk
1,5 dl vetemjöl blandat med 2 tsk bakpulver

Marängsmet:
2 äggvitor - vispas hårt
1,75 dl strösocker blandat med 1 tsk vanillinsocker
100 g sötmandelspån

Börja med sockerkakssmeten och rör ihop smör och strösocker. Tillsätt äggulorna, ett i taget, under vispning. Blanda ner mjölk och mjöl-bakpulverblandningen växelvis. Bred ut smeten på långpannans lätt oljade bakplåtspapper. Sedan fortsätter du med marängsmeten genom att vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockerblandningen och fortsätt vispa till marängsmet. Bred marängsmeten försiktigt över sockerkakssmeten och strö sedan över sötmandelspånen. Grädda i 200 grader i ca 20 min. Grädda ganska långt ner i ugnen så att du inte bränner marängytan. Eller täck med aluminiumfolie efter halva tiden.


När tårtbotten svalnat delar du den längst efter så att du får två bitar på ca 30x20 cm. Jag brukar börja med att stryka jordgubbssylt på den undre botten och sedan strö över osockrade hallon och vispad grädde. Sedan lägger jag på den andra botten. Täcker den med grädde och garnerar med bär. Här är tårtan garnerad med björnbär. Som oftast, beroende på vad jag får tag på, väljer jag ekologiska och närproducerade produkter. Ibland också egenplockade bär. 


En tårta trevlig att äta efter grillat så här till valborg. Jag önskar dig en riktigt bra valborgsmässoafton!

5 kommentarer:

  1. Vilket bra namn på den receptboken!

    SvaraRadera
  2. Nu har jag läst ikapp - äntligen! Vilka härliga bilder på sälgen (heter det så?) och den där marängtårtan.. Mmm... ;-) Skönt att blåöga mår bra nu. Är det ovanligt med olikfärgade ögon? Kan ingenting om hundar.. men häftigt är det!

    Trevlig Valborg!

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  3. Guldgruvan...vilket alldeles perfekt namn på en bok som innehåller så fina recept som tårtan.
    Den låter smarrig!

    Härlig valborg till dig!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  4. Wooo så vackert & Tack så ♡-ligt för det gottia receptet!

    SvaraRadera
  5. tack för ett gott recept !!!
    Måste ju testas då vi alla här hemma älskar sötsaker ;)
    Önskar dig en mysig Valborg
    Kram Sanna

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥