lördag 18 april 2015

Fikastunder

God lördag till dig!

Fika det vet vi alla vad det är, eller hur? Trodde jag tills ett par släktingar från andra sidan Atlanten kom och hälsade på för många år sedan. Begreppet fika var helt nytt för dem. Och faktiskt - det de tog med sig tillbaka som en ny sed var just att fika. De blev överförtjusta i fikastunderna och framförallt fika en smörgås med kaffe. Det var fantastiskt i deras ögon. Och jag måste erkänna - jag blev så förvånad. Fikar inte alla? var min tanke då.


Tunnbröd. västerbottensost och tomat på ett loppisfat.

Det här är nog det bästa med lediga dagar och helgmornar. Att sitta länge vid frukostbordet, ta den där extra smörgåsen, inte för att jag är hungrig utan bara för att de är så gott. För just det här - en kopp ekologiskt kaffe med en smörgås på tunnbröd, Västerbottensost och tomat - är bland det godaste jag vet att fika till frukost. Extra gott om jag lyckats odla fram tomaterna själv, vilket inte händer så ofta.

15 kommentarer:

  1. Min amerikanska sonhustru gillar också att fika, och försöker införa det hemma, men jag vet inte om det gått så bra hittills. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Fika är ju både gott och trevligt och ett sätt att hinna umgås och prata lite. Mer fika till oss alla!
    Ha en fin lördag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Fika - ett koncept att bjuda världen på :) Det är ju några av våra viktigaste pauser i tillvaron!
    Du illustrerar ditt inlägg på vackraste vis :) som vanligt!

    SvaraRadera
  4. Visst är det mysigt med fika, har förstått att vi är ett fikandefolk :)
    Härligt att ni också har fått lite vår uppe norr, (jag läser tidigare inlägg nu)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. En vacker vårdag önskar jag dig och roligt att du tyckte om bilden! Allt gott! Mari

    SvaraRadera
  6. Halloj!
    Hur kan man leva utan att fika hihi det som är så gott & mysigt med samvaron.
    Älskar tomater & har även i år sått egna frön, lyckas jag inte köper jag färdiga plantor
    och ställer i växthuset :O)
    Ha d gott kram Arja

    SvaraRadera
  7. Tunnbröd, Västerbottenost och tomat. Mera behövs inte för att fullborda en smörgås.

    SvaraRadera
  8. Fika är ju så mysigt...och en macka med västerbottenost och tomat, mums! Härliga bilder du bjuder på!
    Ha en finfin helg!
    Varm vårkram,
    Titti

    SvaraRadera
  9. Fika är så mycket mer än att bara dricka kaffe. Det vill man inte vara utan. Så bra att dina släktingar fick lära sig det.
    Så roligt med ditt växthusprojekt. Planeringen är halva nöjet. Det jag saknar med mitt är att dörren är för smal så att en skottkärra inte kommer in.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  10. Hej! Vilken härlig blogg du har! Kan bara hålla med... vilken förvåning. Fika är ju det bästa som finns, tänk vad de missat mycket!

    Fotoutmaningen, kul att du blev nyfiken. Superenkelt! Varje fredag, året ut finns det ett ämne. Fota och skriv om din tolkning, länka till mig och lägg också upp din länk på min hemsida så jag och andra kan hittar till dig.

    Som en liten extragrej så ger jag alla en lott varje gång de är med (lott som jag har här :) och så drar jag en vinnare varje månad som vinner två kort av mig.

    De ämnen som gäller för månaden presenteras två veckor i förväg, vilket ger oss lite möjlighet att vara med även de veckor som livet går lite fortare. Då ser du hela månadens ämnen och du väljer själv om du vill vara med på alla eller bara någon. Det viktigaste är att man känner gemenskap, att det är kul och vill man få fototips är du välkommen att prenumerera på mina nyhetsbrev som även dom är kopplade till Fotoutmaningen.

    På fredag är det ämnet "Kort" som gäller :)
    Fortsatt fin helg!
    kram kram Malin

    SvaraRadera
  11. Ja jag har hört att det bara är i Sverige som vi fikar! Hur kan det ens vara möjligt! Finns det något bättre!?
    Att träffas för en fika med en kär vän.
    En fikastund för sig själv för att koppla av. En fika på morgonen eller kvällen. Det känns alltid rätt!
    Dina mackor ser så goda ut! Jag måste säga att en ostmacka är för mig godare än en kaka!
    Så även om jag älskar att baka så är jag ingen som direkt gillar sötsaker!
    Tomater brukar vi odla och de är så otroligt goda då man får ta dem direkt från plantan!

    Vackert fat du hittat på loppis!
    Och koppen såg fin ut den med!

    Påskliljor hade jag också tänkt plantera där ute...Men så kom en massa snö igen...nu har de vissnat och jag får vänta tills de kan grävas ner senare och ge glädje nästa år istället! :-)

    Hoppas du får fortsatt fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Nämen ... jag har ju inte ätit frukost ännu. Nu började vattnet rinna i munnen och det knorrar i magen :) Så bra att du kunde bidra med en ny tradition. Visst är det väl konstigt att inte andra fikar. Vad vore livet utan fikastunder.

    Ha en fin söndag!
    /Anita

    SvaraRadera
  13. Härligt med sådana mornar. Här i vår by har vi en nära relation med flyktingförläggningen i närheten och det första vi lär nykomlingarna är helt enkelt att You have to "fika" in Sweden ;) något som är helt nytt för dem också;) konstigt det där hur man tror att vissa saker gäller i alla länder och hur kan man leva utan att "fika" ;)

    Fin dag till dig och det där med att ha med sig en trälåda i bilen vid loppisturer är inte alls dumt, jag brukar ha en gammal resväska fylld med papper;)

    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  14. Va bra att de fick med sig en bra vana. Något att lära ut "over there"

    Må så gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  15. Go kväll!!
    Håller med dej, om frukosten!! Jag tycker att det är dagens bästa mål..njuta och äta i lugn och ro!
    Tack för titten och kommentaren hos mej!! Blir alltid lika glad..när nya läsare hör av sig!
    Ha en fortsatt mysig kväll! Kram Annika

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥