tisdag 14 april 2015

Jag gillar röd färg

Jag tycker om att dagarna blir allt ljusare och när det är ljust inomhus. Jag gillar också röda färger. Rött på hus, men också inomhus. Någon röd detalj i det andra. Aprilmånad har varit så blåsig, grå och tråkig. Några underbara dagar med sol fast mest har det känts som höstdagar.


I söderfönstret kan jag inte ha blommor den här tiden på året. Solen ligger på och så lågt att växterna far ganska illa. Under ett par månader får dekorationsblommor pryda i fönstret tills pelargonerna ställs dit. I köksfönstret har en röd stuvbit fått bli en gardinkappa. I den gråmulna våren behöver man lite färg när naturen fortfarande är ganska färglös. Hur tänker du om det här med färg? 

17 kommentarer:

  1. God morgon! :)
    Jag håller helt med dig om att rött ger värme när det fortfarande är ganska grått ute.
    Jag har fortfarande kvar min vinröda löpare på matbordet och även matchande gardiner tillsammans med grått!
    Tycker det är jätte jätte snyggt!
    Ha en jätte bra dag!
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Å vad jag gillar ditt fönster! Dessutom ett rött hus utanför fönstret, som gör bilden ännu mer färgstark. Du finns en kommentar på min blogg som är riktad till dig!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar färg, speciellt på vårkanten så suktar jag efter massvis av kulörer. Och det är nog som du säger det beror troligen på att man levt med den vita snön så länge. Här nere i landet börjar dock naturen spela upp sitt färgspel och jag tror det inte är långt kvar innan löven börjar synas.

    Fint med den röda gardinen.

    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  4. Rött är aldrig fel. Och tänk vad en liten stuvbit kan åstadkomma. Jättefint!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker om färg. Det blir personligt då.
    Jag kan bära ett par cerisa haremsbyxor med färgat mönster i men hemma är jag inte lika bra på färg. Där behöver jag vila mina ögon på något sätt. Lite går bra men inte starka.

    Tycker om ditt fönster!
    Ser så levande ut.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  6. Jag älskar färg. Allt blir mycket roligare om man piffar upp med lite färg. Orange med alla dess nyanser är min älsklingsfärg. Det piggar upp en tråkig dag och får fantasin att jobba. Ditt fönster är mycket vackert. Ha det bra.

    SvaraRadera
  7. Färgklickar lite här och där behövs och de gör en glad.. Jag är faktiskt lite trött på allt det vita.. Det känns som om den trenden bleknar bort mer och mer..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  8. Javisst är det fantastiskt med färg,
    gillar också det röda, faluröda hus, det är fint :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Hej Helena!
    Nu kan jag skriva hos dig! Kul! Tack för att du ändrade instälningarna! :)
    Jag håller verkligen med dig om färg!
    I dag verkar de flesta vilja ha vitt överallt och även om jag tycker det kan vara fint också så tycker jag det blir så stelt och opersonligt om man inte bryter av med någon färg! Jag brukar fundera på hur någon kan bo i ett hem där allt är vitt! Törs de leva eller sitter de bara stilla för att inte smutsa ner?
    De har ju vitt även i hem där det finns barn! Hur går det till? Får barnen leka där?
    Ofta tycker jag hem som är helt vita ser ut som ett hem från en ikeakatalog och utan mänsklig värme!
    Men, vi är olika och trivs man så, så ska man ju ha det så!
    Röd färg gillar jag också! För nåt år sedan ville jag ha en röd fåtölj till vardagsrummet som en en fin färgklick!
    Det visade sig vara svårare än jag trott! Röd fanns bara i en trist roströd färg men jag ville ju ha en rätt så klar men lite mörkare röd färg. Rödare än vinröd men inte tomteröd. Sån färg fanns ju förr men nu var det bara rost eller så var det rosa lila och alla de andra färgerna!
    Men tillslut efter ett långt sökande hittade vi en som gick att beställa i den färg vi ville ha! Är så glad över den! :)

    Vi har också ett söderfönster i köket där allt torkar ut på våren och nästan lika illa är det med västerfönstret i köket. Tur att det finns ok. konstblommor och andra fina saker att ha i fönstet under den tiden!

    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  10. Jag tänker blått, blått, blått! Fräscht och fint tillsammans med vitt. Våga vägra beige och grått!
    Rött gillar jag hos andra, hos mig får det finnas under några veckor kring jul. Ute i trädgården har jag en hel del falurött, men det är ju en annan sak, en heeelt annan.
    Ditt fönster piggar upp!

    SvaraRadera
  11. Jag gillar en lugn bas och gärna lite naturfärger, men ibland blir jag less och då vill jag ha färg på gardiner, kuddar, mattor eller porslin. Det är så enkelt att byta och förnya lite då när man slipper måla om hela rummet. Lika lätt är det ju också när jag vill tillbaka till min neutrala färgskala, men just nu går kök och hall i vitt och rosa. Randigt i köket och rutigt i hallen och så mina rosa pelargoner förstås!
    Allt gott och kram, Ann

    SvaraRadera
  12. Rött blir man glad av ;).....jag gillar rött i lagom dos.
    Just nu är jag väldigt förtjust i grått i alla nyanser...grått och smuts rosa är fint ;)
    Ha det gott!
    Bia

    SvaraRadera
  13. Jag hittade rätt adress nu! :)
    Såg du det?
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Gillar färg och har det helst på mig. Just nu en röd tunika :)
    Men hemma är det mer vilsamt. Har märkt att ju mer intensiva perioder desto mer neutrala färger blir det och tvärtom. Just nu är det väldigt neutralt när jag ser mig omkring.
    kram Maria

    SvaraRadera
  15. Jag är ganska färglös men så inbjudande att få se det röda hos dig...Ja gärna värme inne nu när det är svinkallt ute

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  16. Jag är ganska färglös men så inbjudande att få se det röda hos dig...Ja gärna värme inne nu när det är svinkallt ute

    Kram Sandra

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥