torsdag 9 april 2015

Paj på västerbottensost, kantareller och soltorkade tomater

Den här pajen är otroligt god. Ursprungsreceptet hittade jag i tidningen Matmagasinet (nr 11/2007 - Läcker paj med brieost). Sedan har jag ändrat lite på ingredienserna för att få så många produkter som möjligt närproducerade. Jag har valt mjölkprodukterna från det närmaste mejeriet här i Västerbotten. Äggen väljer jag också norrländska. Först och främst från ekologisk produktion och i andra hand ägg från frigående höns. I stället för parmesanost har jag valt Västerbottensost, också lokalproducerat. Sedan har jag bytt ut champinjonerna till egenplockade trattkantareller eller vanliga gula kantareller. 


Pajen är beräknad till 4 personer.
Pajdegen: 150 g smör, ca 3 dl vetemjöl och 2 msk iskallt vatten. Blanda samman. Ställ kallt ca 15 min och förgrädda sedan i 200 grader i 10 min.


Fyllning: 150 g skivad svamp som steks i 1 msk olja. Lägg svampen i det förgräddade pajskalet.
Strimla 4 soltorkade tomater och lägg i en bunke. Blanda tomatstrimlorna med 1½ dl riven Västerbottensost och pressa ner 1 vitlöksklyfta. Tillsätt 2 ägg och 2 dl grädde och rör samman allt i bunken. Salta och peppra efter smak. (Vill man ha mer hetta kan 1 tsk sambal olek tillsättas). Häll över allt från bunken över svampen i det förgräddade pajskalet. Skiva 200 g brieost och täck över pajen. Grädda i 200 graders ugn i ca 35 minuter. Servera pajen ljum eller rumstempererad.
Till servering: Blandad sallad på isbergssallad, babyspenat eller andra valfria salladssorter.

Smaklig måltid!

14 kommentarer:

  1. Åh så gudomligt gott det ser ut! Är en riktig pajälskare. Tycker också att det är viktigt med ekologiskt och närproducerat.
    Ha en fin dag!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  2. Så gott det låter, känner mig helt utsvulten efter att ha legat nerbäddad i princip i två dygn med feber och huvudvärk. Tack för pajtipset, det ska absolut prövas:)
    Ha en fin dag!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera
  3. Ser frestande god ut!

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Det där låter (och SER) väldigt gott! ... speciellt idag då jag har en 2-dag ;) (5:2 ... ja, vad gör man inte)! Men imorgon :) då är det en paj-dag. Det känner jag absolut!

    SvaraRadera
  5. Ser så gott ut. Kanske ska fixa en paj till middag idag, blev lite sugen ;)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Gott med paj!!.....mannen gör goda pajer...jag bakar aldrig paj, hihi
    Kramis bia

    SvaraRadera
  7. Oj, ser verkligen gott ut =)
    Receptet ska testas snarast.
    Är det hallon i den blå skålen?
    Kram kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är hallon. De här är köpta, men jag brukar ofta plocka vildhallon. :-)

      Radera
  8. Mmm så gott det låter! Ja allt utom svamp för det gillar jag inte. Men älskar att plocka svamp :) Kanske blir en paj i helgen.

    SvaraRadera
  9. Hej Helena!
    Tack för orden hos mig.Är glad att jag på detta vis hittade denna trevliga blogg.
    Receptet på paj låter ju helt fantastiskt gott...det är ju bara att tacka för och prova.
    F.ö så fina bilder och trevlig läsning.
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  10. Hej Helena!
    Tack för orden hos mig.Är glad att jag på detta vis hittade denna trevliga blogg.
    Receptet på paj låter ju helt fantastiskt gott...det är ju bara att tacka för och prova.
    F.ö så fina bilder och trevlig läsning.
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  11. Låter hur smaskigt som helst ! Älskar kombon Västerbottenost o kantareller :) gillar dina fina tekoppar i förra inlägget oxå :) tack för grattishälsningen, kram Anna

    SvaraRadera
  12. Men oj, så gott det såg ut! Jag älskar pajer - lätt att göra, och så underbart gott!

    Trevlig helg!!

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  13. Jag ville 'gilla' ditt inlägg, men hitta ingen gillaknapp =) Gillar din inställning, närodlat, ekologiskt.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥