fredag 3 april 2015

Solsken

Blommig fredags tema är denna vecka solsken.  Det är också långfredag. När jag var barn skulle det vara stilla den här dagen. Ganska långtråkigt tyckte jag nog det var. Idag minns jag det med solsken, att lära sig göra ingenting behöver vi ibland. Återhämtning. Idag på långfredagen tänker jag inte heller göra så mycket. Njuta av dagen och vara ute med hundarna. I snön! Här i norra delen av landet då början av påskveckan bjöd på mycket snö är det inte tal om att hoppas på några vårtecken i rabatten. Istället får det bli ett foto på dessa underbara tulpaner i solljuset genom köksfönstret.


Ett annat solskensfoto är från i somras på två av mina pelargoner - Caliente Hot Corall och Caliente Pink. Nu håller jag på att väcka mina pelargoner. Förra året hade jag ca femtio sorter, men tyvärr har inte alla klarat övervintringen. Men visst blommar de här Calientesorterna fantastiskt så här i växtzon 5-6 fast de står utomhus hela sommaren?

Caliente Hot Corall & Caliente Pink

Sedan är det alltid så roligt när årets pelargon släpps. Har man som jag gått och väntat av nyfikenhet blir dagen då namnet släpps också en solskensdag. I år blev det en zonalpelargon vid namnet Moonlight Violino. Jag tycker mycket om färgen på kronbladen. Lite rosalila, nästan som pelargonen Lavender Lad som tillhör en av mina absoluta favoriter. 




Vill du se vad de andra deltagarna har skrivit om solsken i Blommig fredag - klicka här!

15 kommentarer:

  1. Fina färger på fina pelargoner.
    Glad Påsk!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga pelargonkrukor!
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  3. Tulpaner är "livräddare" då väntan på våren blir lite dryg... Glädjespridare av rang.
    Fantastiska pelargoner, oj!
    Glad Påsk!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Vilket under solen gör med oss alla sura miner är som bortblåsta och vi njuter av allt vi ser. Dina bilder ger en härlig känsla. Ha det gott i Påsk
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Soligt och fint och glada färger. Ha en skön Påskhelg! Marika

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig pelargonkruka! Nu längtar jag, som inte är pelargonfan, till att fixa årets utekrukor med just pelargoner.Vi får se småningom om det blir så... :) Glad påsk!

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder fulla av solsken...=)
    Go å gla påsk....!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder... fulla av solsken och värme!
    Glad påsk Helena!

    SvaraRadera
  9. Hej Helena och tack för hälsningen som du lämnade på min blogg ! ( Som är avsomnad för tillfället...)
    - Vilka underbara bilder på min favoritkrukväxt...Man kan aldrig få för många Pelargoner, eller... ;)
    Önskar dej en riktig mysig och skön Påskhelg, och visst hoppas vi på svart/gul seger även i kväll !!!
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  10. Å være stille en hel dag, er litt av en tålmodighetsprøve for et barn!
    Nå nyter jeg freden og fridagen :)
    God påske!

    SvaraRadera
  11. Önskar dig en Glad Påsk och sköna lediga dagar!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  12. Jag gillar också pelargoner jättemycket.
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  13. Så vakre bilder! Krukken du kjøpte på loppemarked var veldig fin :)

    God påske!

    SvaraRadera
  14. Härligt soliga bilder! Glad påsk!

    SvaraRadera
  15. Jag gillar också pellisar men mer åt vildpelargonhållet. Hittade flera spännande sorter som fick följa med hem från Nordiska trädgårdar.
    Väldigt vackra bilder här hos dig! Kul att hitta hit. :) Ska kika lite vidare.
    Glad påsk!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥