måndag 6 april 2015

Tacksamhet - Att stanna upp

Varje vecka sammanfattar några bloggare saker som man är tacksam över från veckan som varit. Den här veckans tacksamhet ägnar jag åt påskveckan eller stilla veckan som den också kallas. Som långfredagen till exempel - en dag som man förr i tiden bara ägnade åt att göra ingenting. Det är viktigt att ha sådana dagar. Dagar att ta sig tid till reflektion och återhämtning. Idag uppskattar jag tanketid mycket! I naturen tänker jag kreativt, en bra plats att stanna upp, mellan arbetslivets höga tempo. Rekreation.
När man har haft bråttom länge måste man stanna upp och vänta in sin själ. /Kinesiskt ordspråk
Home sweet home. Bless this house with friends and laughter. Happiness is not a destination - it is a way of life.

Några av den här veckans ljusglimtar är:
Långpromenader med hundarna längst skoterspår och skare
Långfredagens göra-ingenting
Påskliljor och påskris
Fina vänner
Familjen
Världens godast paj på västerbottensost (receptet kommer någon gång här på bloggen)
Tid att fotografera
Sovmorgon
Att jag får ha naturen så nära inpå mig
Hermelinen jag såg springa över vägen så vit och fin med svart svanstopp

Vill du se vad andra är tacksamma för i Eva Trillians tacksamhetsutmaning? Klicka här!


11 kommentarer:

  1. En finstämd sammanfattning av gångna veckans ljuspunkter - och ett citat som aldrig blir gammalt! Tack! Du gör världen ljusare!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar sammanfattning av gångna veckan och det kinesiska ordspråket stämmer mer idag än ngnsin
    Stor varm Kram och tack för dina ljusglimtar !
    Kram Samna

    SvaraRadera
  3. Det är fint att skriva tacksamhetslista. Det gör mycket.
    Att påminna sig om hur mycket man faktiskt har.

    Mjuk kväll till dig// Hannis

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen viktigt att tänka på de saker som vi ofta tar för givet men som egentligen är rika gåvor. Det måste vi nog ständigt påminna oss om. Kul att du tittade in till mig så att jag hittade dig :)!

    ~ Maria ~

    SvaraRadera
  5. Underbart att tänka så. Ibland så krävs det tyvärr något tragiskt för att man ska stanna upp och tänka efter. Fast inte nödvändigtvis. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Tack för din kommentar. Javisst finns det otroligt mycket att vara tacksam över. Du nämner flera. / Britt

    SvaraRadera
  7. Det finns mycket att vara tacksam över!

    SvaraRadera
  8. Så skönt att läsa dina tankar. Man vet att det är så men behöver få se och höra det om och om igen. Denna påskhelgen har nog varit ett sådant tillfälle då vi bara varit och njutit av ledigheten utan måsten. Ha det så gott i veckan som kommer.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  9. Att gå på skare, vad härligt!! Det är nåt jag inte gjort på mycket mycket länge. Vist behöver man vilsamma dagar att göra ingenting eller det som faller en in. Ha en fin vecka, kram Katta

    SvaraRadera
  10. Tack för ditt besök på min blogg. Håller med om att det är viktigt att stanna upp ock känna stillheten. Det finns mycket att upptäcka i tystnaden.

    Må så gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Fina saker att vara tacksam över. Jag behöver nog vänta in min själ just nu. Har varit lite för mycket. Men 6 dagars migrän håller äntligen på att släppa så det blir nog en bra vecka. Det hoppas jag du får också! Och vad kul att få se en hermelin :)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥