måndag 20 april 2015

Tacksamhet - gårdagens bekymmer

Ibland går man och oroar sig. Mindre eller större orosmoment som skapar en slags raspig yta på tillvaron. Oftast ordnar saker och ting upp sig, men inte alltid. Och de gånger de inte gör det, då får man ta i tu med det.


En vän till mig som inte längre finns brukade säga - Jag oroar mig massor innan det händer för om det händer då är jag handlingskraftig - då vet jag hur jag ska göra. En annan vän till mig brukar säga - Varför oroa mig? Det tar så mycket kraft. Bättre att spara kraften tills den behövs. Så olika vi är som individer och så olika vi hanterar olika saker. Inget bättre än det andra, bara olika sätt att tackla ett bekymmer.

Egentligen är dagen idag den morgondag som du bekymrade dig för igår./Okänd

Några av den här veckans ljusglimtar är:
Att det mesta ordnar upp sig, och ibland är det bara att gilla läget
Planterat penséer 
Familjen
Arbetskamraterna
Vårtecken som krokus i rabatten
Sommardäcken på plats
Kreativitets energi
Hittat igen en bok jag letat länge
Köpt några ranunkelväxter
Att våren och ljusa kvällar är här

Vill du vara med i utmaningen Tacksamhet eller se vad andra har skrivit? - Klicka här!

11 kommentarer:

  1. Mycket härlig vårkänsla i din lista! Och det där med att oroa sig, jag gjorde det alldeles för mycket förut. Nu försöker jag tänka att det är ingen idé när jag inte kan rå på det. Men det är inte alltid så lätt. Som när ungdomarna är ute och åker bil, då är det svårt att somna...
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  2. Underbart!
    Att påminna sig om vad man är tacksam över är verkligen ett sätt att peppa sig själv.
    Och nu inspirerade du mig!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  3. Vilka kloka ord! Tack. Skönt att man får vara olika :) Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Så kloka ord, tacksamhet är bra ;)
    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  5. Ja just det...varför oroa sej....men det är lättare sagt än gjort ;)....man får ta problemen när dom kommer ;).....och man får vara tacksam för många saker....jag är tacksam över livet !!!
    Kram bia

    SvaraRadera
  6. Det är verkligen olika hur man tar sig ann livet - både som personer och vid olika skeden i livet. Tur att det får vara så :)

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig lista !!!
    Den ingav verkligen vårkänsla !!
    Alla är olika och det måste vi få vara !!! Underbar text !! Försöker att inte oroa mig i onödan, men som sagt det är lättare sagt än gjort
    Tack för underbara ljusglimtar
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  8. Fina du!!!
    Jag är tyvärr en sån som oroar mig ganska mycket när det väl tagit tag i mig!
    Medan jag kan hantera andra saker väldigt lättsamt och " tar dagen som den kommer!"
    Beror väl på vad det gäller!
    Fin lista!!
    Sköt om dig!
    Stor kvälls kram! Susanne

    SvaraRadera
  9. Oro är väl en del av vårt liv bara vi inte tillåter den att styra våra liv. Att vända på steken och istället fokusera på vad man äger i nuet och då inse att man har mycket att vara tacksam för, är en hjälp på vägen till att leva mer i harmoni med sig själv och omgivningen. Tror att jag med åldern ökat både oron och tacksamheten hur det nu går ihop. Oron handlar ofta om räddslan för att något ska hända våra barn som man är så tacksam över att man har.
    Tack för att du delar med dig av tankar som spinner trådar vidare hos oss läsare.
    Ha en fin vecka!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  10. Oj vad fint! Penséer! Jag kanske ska köpa några och sätta ut! Nu ska det väl vara varmt nog!
    Och ranunklar, de är mina favoriter! De är sååå vackra!

    Jag försöker att inte oroa mig för morgondagen men det är inte alltid det går så bra!
    Speciellt när det gäller barnen! Varje gång de är ute och reser så är jag så fruktansvärt orolig och tror att allt elände ska drabba dem! Men så är de också ofta ute och reser ensamma!
    Men jag oroar mig inte ett dugg för min egen del!
    Det går som det går! Livet är fullt med prövningar och det brukar ordna sig på ett eller annat sätt!

    Men det finns många ljusglimtar i livet också! Och tur är ju det!
    De ljusa kvällarna är så välkomna! Äntligen! :-)

    Ha det gott Helena!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  11. Kloka ord... tänk så olika vi kan tänka och hur vi förändras under livets gång. Från ungdomens sorglöshet och "det ordnar sig"... till den oro för barn och barnbarn som jag känner nu i en tid av stor oro i världen och till det denna miljöförstörelse som verkar omöjlig att stoppa.
    Tror det är bra att tänka på det som är bra i livet och allt som man känner tacksamhet över.
    Du har en fin tacksamhetslista, som andas vår :) Tack Helena.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥