fredag 17 april 2015

Våren kommer så småningom

Blommig fredags tema idag är våren. En årstid då skillnaderna i vårt land är stora. Under påsken och förra veckan var det påskliljorna som stod för vårtecknen, men då inomhus. Åh, så jag har tittat på foton hos er andra bloggare och längtat tills snön är borta och de första livstecknen i rabatten ska visa sig.


Det gick inte att plantera påskliljorna i trädgårdsrabatterna i söndags. Efter snöstormen i förra fredagen tinade det fortare ute och all snö försvann från blomsterrabatterna. Men fortfarande för fruset i backen.


Vissnade påskliljor.

Påskliljorna hamnade istället i matkällaren. Där får de stå tills det blir läge att planera ut dem. Då får jag njuta av dem nästa vår också fast utomhus. Visst är påskliljorna vackra även då de har vissnat?


I början på veckan kom till sist det första vårtecknet i rabatten. Små krokusar som försiktigt tittar upp. Förvånad är jag att de vill så kallt som vi har det. Äntligen är våren här i Västerbotten! Välkommen du efterlängtade vår!


Nu när vi är i mitten av april och närmar oss valborg är ett annat vårtecken de fina majblommorna. Jag köper majblommor varje år för att det går till något bra - barn som behöver något extra. 



Vill du se vad andra skriver om våren i Blommig fredag? - Klicka här!


27 kommentarer:

  1. Pratade med mamma igår som bor i södra Norrland!
    Hon längtar också efter att få börja planera ute!
    Håll ut...! Snart har ni vår ni också! :)
    Stor fredags kram!
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Det har i alla fall börjat och ni får en förkänning av våren April har många bakslag i sin påse. Ha en fin och skön helg hoppas på sol
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Lite kluven och kanske tom avundsjuk. Om våren vore lika sen här så vore jag mer i fas.... Kul att det är just de gula krokusarna som visar sig först. Små gula solar som kan veckla ut sig.

    Ha en härlig helg! Carina

    SvaraRadera
  4. Mina krokusar har redan blommat klart. Nu får jag i stället njuta av vivor och pärlhyacinter. Huvudsaken att det är något nytt som dyker upp hela tiden. Fina bilder på påskliljorna....de är alltid vackra.

    SvaraRadera
  5. Äntligen har våren tagit sig upp till dig :) Klart krokusarna vill - de har nog också längtat!
    Majblommor hör också våren till - klart man bidrar.
    Önskar dig en skön fredag!

    SvaraRadera
  6. Så härlig att höra att våren nu äntligen visat sig hos dig. Här har det regnat i tre dagar vilket lett till att snart slår björkarna ut sina löv, galet fort går det och varje år förvånas jag över det. Så idag när solen skiner ska jag passa på att njuta av våren;)

    Fin helg till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  7. Ja, vårt land är verkligen avlångt ibland! Fast man glömmer lätt bort det, när man är i nuet i sitt eget lilla paradis. Men snart är det väl riktig vår hos er också!?
    Jag håller också med dig att påskliljorna är otroligt vackra som vissna, iaf på dina bilder som var riktigt läckra!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  8. Du har allt det fina kvar, här har krokusarna nästan blommat klart.
    Ha en trevlig helg! Marika

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att nästan alla blommor är vackra då de blommat ut.
    Det är något med att dom ser levande ut trots att dom inte är det.
    Som ett vackert förfall ( lite dramatiskt men du kanske förstår vad jag menar)

    Kram och fin helg till dig// Hannis

    SvaraRadera
  10. Så fint att du tagit med en bild på majblommorna, det är ju verkligen ett vårtecken. Och snart kommer nog våren att explodera hos dig också. Hos mig blommar mest bara krokus också än så länge trots att jag bor i Stockholmsregionen. Men det beror på läget på min trädgård. Men jag vet ja att jag har allt det fina kvar ... precis som du.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  11. Det är ändå lite förunderligt att det inte är större skillnad så mycket snö som ni haft, och så kallt. Hos oss har våren inte kommit så mycket längre alls, det är de små vårlökarna som blommar. Och just nu snöar det stooora blaffor ... Men det ska jag bli varmare om några dagar.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  12. Så fint att se att krokusarna blommar hos dig! Luvliga vårtecken... Tyvärr har de redan blommat över här. Ja, det var fantastikst fina bilder du har tagit på de vissa påskliljorna! Dekorativa, bara lite torkade.
    Önskar dig en skön vårhelg! Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Så fine maiblomster du viser! De hadde jeg nesten glemt bort! Når jeg var liten solgte jeg sånne husker jeg :) Det går til et godt formål, og er viktig å støtte.

    Så fine gule krokus du har! Godt at snøen har smeltet hos deg.

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  14. Åhhh, våren är underbar med alla sina blommor, trots vädernycker.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  15. Förstår dig alldeles! :) Här har vi också haft bakslag, så jag var extra glad över att komma iväg ett tag! Nu känns det som om vi är på rätt väg, men det är fortfarande kallt. Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  16. Ett avlångt land...
    Du får mig att undra varför jag inte mer nogsamt betraktade de vissna påskliljorna som stod i en vas på bordet. Jag bara slängde dem. För dina bilder inspirerar, visst är de vackra! Nästa gång ska jag betrakta dem och se det du såg och förmedlar. Tack! =o)
    Hoppas att ni nu får vårväder "på riktigt"!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  17. Påskliljorna älskas av mig.
    Majblommorna är bokade, får dem nästa vecka.
    Ha en skön helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  18. Nydelige bilder har du virkelig, og hva er vel bedre enn nyutspungne krokus. Så vakker der de kommer ut av naturen, som enda ikke er blitt grønn. Ha en riktig fin uke.

    SvaraRadera
  19. Ni som bor "där uppe" förtjänar all beundran! Själv skulle jag bli galen av att ha ännu mindre sommar än vad jag har nu ,-))!
    Du har tagit fina bilder på påskliljorna.

    /Anja

    SvaraRadera
  20. Jag rös när jag läste din kommentar hos mig.
    Du är den andra människa på kort tid som använt just det ordet Fronesis (som inte är så vanligt) men väldigt vackert! Själva innebörden är också vacker, att lära sig den "praktiska" vägen.
    Jag tycker om det!
    Kram igen

    SvaraRadera
  21. Hei Helena:)
    Enig...påskeliljene er fine selv når de visner.
    Fint med slike løkblomster...bare å putte de i jorden så kommer de igjen flere år igjen og igjen:)
    God helg:)

    SvaraRadera
  22. Godkväll Helena!
    Sååå fina foton! Och visst är påskliljorna jättefina även i visset tillstånd - så fint fotograferade!
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  23. Stora skillnader i vårt land nu. Här har krokusarna börjat blomma och jag går en runda i trädgården varje morgon och kollar efter vårtecken. Imorse såg jag att scillan är på väg 😃
    Underbart
    kram Maria

    SvaraRadera
  24. Stora skillnader i vårt land nu. Här har krokusarna börjat blomma och jag går en runda i trädgården varje morgon och kollar efter vårtecken. Imorse såg jag att scillan är på väg 😃
    Underbart
    kram Maria

    SvaraRadera
  25. Så fina bilder.
    Här har våren inte kommit så långt än.

    Men den som väntar på något fint väntar inte för länge.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  26. Så fina bilder.
    Här har våren inte kommit så långt än.

    Men den som väntar på något fint väntar inte för länge.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  27. Så ljuvliga dina påskliljor är, det är lite som om de sörjer att det inte är vårigare hos dig än att de får stå inne och vissna. Men bara efter de dagar som gått sedan du skrev kanske det ser annorlunda ut?
    Att det går fort när våren kommer, det är då ett som är säkert - alldeles för fort tycker jag och är glad över att få en lite längre variant just i år.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥