tisdag 21 april 2015

Vårljus i vindstrappan

Igår kändes det som en härlig varm vårdag. En av de stora njutbara stunderna på dagen är när morgonens solljus skiner in genom fönstret i vindstrappan. Här kan jag stå länge och bara vara lycklig. Lite fånigt, eller hur?


Trappan har fått behålla sitt originalutseende. Röda kanter med en ljus, gråvit plastmatta på trappstegen och gamla eklister. Charmigt på sitt sätt. Först tänkte jag måla trappen vit, men ändrade mig. Om det är det som kallas hemmablind eller vana, men jag gillar verkligen trappan som den är - i sitt originalskick. 


Väggarna var en gång i tiden mörkgröna, men den förre ägaren målade om genom att pensla över med vit färg. Det gör att vi har en alldeles ljuvlig ljus ljus pastellgrön färg i hallen och trapphuset. Så ljus att man oftast inte uppfattar det. 


Här under våren köpte jag en ny tavelram. Tänker att jag ska sätta in nio bilder jag själv har fotograferat. Just nu, medan jag inte har satt in fotografier, klippte jag ut bilder med enhetlig färgskala från olika inredningstidningar och satt in i ramen. Jag tror att jag ska försöka göra en fotoserie med detaljer från huset och sätta in i ramen. Längre fram får jag återkomma med ett inlägg och visa hur det blev.

10 kommentarer:

  1. Jätte vackra bilder som alltid! :)
    Ha en jätte fin dag.
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Det är härligt när ljuset kommer igen! Man lever upp och vill aldrig gå in. Idén med fotoramen var kul, det blir säkert fint!
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Så härliga Bilder och ljuset är fantastiskt vad det gör mycket !!
    Tyckte om orginalfärgen..att spara lite av det gamla och blanda gör så mycket
    Ta hand om dig
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  4. Ha! Jag fattar precis! Fast jag står i min vitmålade trappa och tittar NERÅT på solen som lyser upp trappan hela vägen från köksfönstret! Och eftersom trappan var rosamålad när vi köpte huset fanns inget original att ta hänsyn till ... din är ursnygg!

    SvaraRadera
  5. Inte ett dugg fånigt!
    Jag skulle också stå där och vara lycklig.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Underbart ljus där.
    Förstår verkligen att du kan stå där, och vara lycklig :)

    Eva

    SvaraRadera
  7. Verkligen fint ljus i din trapp :) Där skulle man ha en läsfåtölj ;)
    Ser fram emot att se dina bilder i ramen så småningom!

    SvaraRadera
  8. Jamen det är ju de där småsakerna i livet som kan göra en såååå lycklig!
    Själv kan jag känna en doft och jag kan bli sådär helt galet glad..............................
    Fint foto.

    Ha en fin dag nu,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  9. Nej, inte är det fånigt inte! Morgonsolljus kan man absolut bli både glad och lycklig av! Kan man glädjas åt de små sakerna har man mycket att glädjas åt, och det är väl underbart!

    Ha det fint!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  10. Du gör helt rätt! Man ska stanna upp och njuta över livets små under.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥