tisdag 28 april 2015

Vårsol och blommande sälg

Visst är det härligt när man vaknar på morgonen och fågelkvittret utanför fönstret är som en hel popkonsert! Två dagar i rad dessutom! Nu är i princip all snö borta.


Några gröna grässtrån har också tittat fram. Jag gissar att till helgen kan det vara ganska grönt på backen. 


Syrenen har fått små gröna bladknoppar och sälgen blommar för fullt. Jag har spanat lite på björkarna men de har inte kommit igång ännu. Sälg (Salix caprea) tillhör släktet vide. En del blommor på sälgen är hanblommor, en del är honblommor och de sitter på samma kvist.

Sälg - honblomma
Sälg honblomma
Sälg - honblomma i förstoring med vattendroppar på pistillerna.
Sälg - hanblomma

Sälg - hanblomma
Sälg - hanblomma i förstoring där pistillerna nästan blir genomskinliga av solljuset

12 kommentarer:

  1. Har du själv dekorerat den fina spaden? Det bara lyser vår om den. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått spaden i present! Men jag tror att det är ganska lätt att göra en liknande spade själv. :-)

      Radera
  2. Härligt att snön försvinner hos dig också. Fantastiskt fina bilder du visar, du är en duktig fotograf.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Härligt att du också börjar få riktig vår.
    Här fick jag klippa gräset för första gången i helgen!
    Kändes jätte konstigt så här tidigt men det hade redan vuxit ganska mycket!
    Ha en härlig kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Var i landet bodde du ?...ja nu frodas det ute...jag väntar bara på att mina Forsythia ska slå ut...första året som det kommer att göra det...har haft dom ett par år ;)
    Spaden har jag också...fast i annan färgkombination....tror jag köpte den på Blomsterlandet ?...
    Kram bia

    SvaraRadera
  5. Så fantastiskt fina bilder du bjuder på! Förstår att du har ett rejält fotointresse. Det är fantastiskt med vackra solnedgångar och sånt, men minst lika fantstiskt när man kryper nära naturens under som du gör. Färgen som jag berättat om är en kalkfärg. Just denna är från Annie Sloan, men det finns flera olika tillverkare och säljare. Det finns nätbutiker som säljer och en del inredningsaffärer runt om i landet. Googla på kalkfärg så hittar du kanske något nära dig. Finns facebooksidor med inspiration med chalk paint och på youtube finns det många klipp hur man gör eller vad man kan göra med just denna färgen.
    Ha det skönt i fågelsången!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  6. Ja nu njuter vi för fullt,
    så härliga dagar :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Vilka fina bilder !!!!
    Naturen är vacker och se den genom dina kort är magiskt …
    Tänk att även den och dess vackra ting tar man för givet ibland ..
    precis kommit hem från segling med dottern… så vackert där nere vid seglingsklubben också en kväll som denna
    Önskar dig en mysig kväll
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  8. Fina bilder :) Våren kom till mig här vid datorn!

    SvaraRadera
  9. Så mysigt du verkar ha det. Hoppas våren håller i sig :-)

    SvaraRadera
  10. Härlig känsla när snön försvinner .
    Fina bilder du har :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Underbar spade! Och vilka fantastiska närbilder - som små konstverk!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥