torsdag 16 april 2015

Växthusprojekt

För två somrar sedan började jag drömma om ett större växthus istället för det lilla trasiga som fanns på gården. Drömma om ett så pass stort där jag även kan sitta, måla akvarell och njuta av pelargoner. Kanske till och med äta surströmming när den säsongen är. Jag började skissa och mäta på gården fram och tillbaka. Hur stort ska jag tänka att det ska vara? Hur högt? Material? Hur tänker jag runt grunden? Idén är att växthuset ska byggas på återbruk. Bland annat genom att använda gamla fönster.

Det gamla växthuset.

Förra våren revs växthuset. Det blev snabbt en hög med bråte och en allmän röra på gräsmattan. Så fort det gick att plocka ner växthuset. Svårast blev det att få bort alla små glasskärvor från trasiga takfönster från växthuset. Fönster har jag köpt på loppis. Metervis med fönster från en Västerbottensgård. Kanske måste det kompletteras med ytterligare några rutor. I det gamla växthuset gick takets glasrutor sönder efter varje vinter av de tunga snömassorna.


Därför tänker jag att jag inte ska ha ett glastak. Jag har också fått tag på ett gammalt plåttak som jag tänkte använda istället. Då slipper jag plocka glasskärvor i jorden varje år. En fundering jag inte bestämt än, eller klurat ut, är vilken typ av dörr jag ska ha. Skjutdörr, vanlig dörr, dubbeldörr? 


Utanför det gamla växthuset hade jag några pallkragar för odling. I min vision tänkte jag att pallkragarna skulle finnas kvar utanför det nya växthuset. Utanför det gamla växthuset har det en gång varit ett potatisland som idag är en lupinäng. Vackert när det blommar, tråkigt när det blommat ut. Kanske ska det få bli en liten damm där med växtlighet. 


Mitt växthusprojekt är ett flerårigt projekt. Jag fortsätter att skissa och fundera, samlar material och undrar vad som är klokast att köpa nytt och vad jag kan återbruka. Sakta, sakta växer det fram i tankeverkstaden. Väl genomtänkt arbete är halvgjort arbete brukar man säga.

Här ska ett nytt växthus byggas.

Har du erfarenhet av växthus och växthusbyggnationer? Finns det något du tycker är viktig som jag bör tänka på?

16 kommentarer:

  1. Hej,
    Tack för påsk och krya på mig hälsningen. :)
    Spännande med projekt och visst är det så att när man fått för sig nått så får det gro fram i tanken.
    Har inget råd till dig mer än googla, hjälper till mycket.

    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  2. Så härligt med växthusplaner. Här finns den drömmen också. Och vem vet en vacker dag;)

    Fin dag till dig och du det där med husfest är fantastiskt roligt, huset gav till och med barnen små presenter som hen hade gömt i deras rum. Små fåglar i porslin som gick att blåsa i. Tror huset hittat dem på någon gammal loppis någonstans och barnen älskade sina presenter;) Pannkakorna smakade ljuvligt;)
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Det är så kul att läsa om dina funderingar och planeringar, för jag känner igen mig i mycket av det. Planeringen är lika kul som själva färdigställandet. Hoppas du berättar här på bloggen hur det framskrider. Att ha ett växthus är en av mina drömmar också. Kram

    SvaraRadera
  4. Planeringsstadiet - det är nästan det bästa med små och stora projekt. Då man kan filurera lite fram och tillbaka på hur man vill ha det. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av växthus och det skulle inte, hur gärna jag än ville, få plats i min lilla trädgård. Men det ska bli kul att följa dig och ditt projekt.

    SvaraRadera
  5. Det är roligt med planeringar och förändringar i sin trädgård. Jag tror det kommer att bli jättebra med ditt nya växthus...du har så många bra ideér.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Åh! Ett växthus att sitta och måla i. Bland väldoft och varm jord...Så galet underbart!
    Jag har ingen erfarenhet av att bygga växthus bara en dröm om det.
    Ska bli kul att få se ditt växa fram!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  7. Hittade till dig via Hannis :) Vilken härlig blogg du har!! Ja ett växthus hade jag också velat ha, vi får väl se vad det lider, först ska vi bygga uterum. Härliga bilder och precis som du skriver så är planeringen halva jobbet. Ska bli intressant att följa bygget!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Spännande att se vad det blir. Helt klart charmigast att använda gamla fönster, men här kommer det att bli ett aluminium pga att vi vill lägga så lite tid på underhåll som möjligt. Verkar finnas mycket att tänka på när man läser om växthusen som finns att köpa färdiga.
    Lycka till!
    Anette

    SvaraRadera
  9. Åhh, det finns väl inget roligare än att fundera och drömma! Du verkar ju redan ha en del material också, fönster i rätt storlek är ju guld värda. Om jag skulle bygga ett så skulle jag mura upp några rader tegelstensmur att ställa fönstren på. Och så skulle dörren vara så bred att en skottkärra kunde gå in, kanske dörr typ pardörr? Lycka till med ditt roliga projekt!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  10. Halva nöjet är väl att planera och drömma och samtidigt ha ett verkligt mål. Läste en gång att Lena Linderholm, innan de hittat sitt hus i Provence, hade en stor låda där det stod "till huset i Provence" på. Där la hon saker som skulle vara där och tillslut hade de huset och lådan var bara att ta med sig dit.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  11. Jag drömmer också om ett växthus....och jag lär nog få drömma också, haha...men det blir spännande att se hur ditt kommer att se ut ;))
    Kram bia

    SvaraRadera
  12. Min enda erfarenhet av växthus är att jag haft nöjet att njuta av fika i ett eller annat under åren och insett hur trevligt det är :)
    Sv: Tack! Din kommentar värmer ännu!

    SvaraRadera
  13. Vilket spännande projekt! Har länge önskat mig ett växthus men funderar på att göra om balkongen för odling istället. Smart att tänka igenom allt noga och låta besluten mogna fram sakta. Lycka till!

    SvaraRadera
  14. Vi vann ett växthus på en nätauktion förra sommaren, som vi tänkte att hönsen skulle bo i. Som tur är hann vi inte sätta upp växthuset då för bara några veckor senare hittade vi vår lilla gård och flyttlasset gick.
    Vi fick upp det här i höstas och hönsen flyttade in. Tanken vara att de skulle gå där och gödsla fint till oss under vintern men så blev det inte. Minken kom och tog död på alla!
    Nu tänker vi plantera där ändå i vår och så får vi testa oss fram. ...

    Vad jobbar du med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jobbar med kunskap på många olika sätt. Kreativ jobb! :-)

      Radera
  15. Så spännande att följa ert växthus-bygge! Vi har ett trasigt växthus vi också, som vi ska byta glas på.. frågan är bara vilken sorts glas.. plast eller ''glas''? Har ingen erfarenhet av växthus.. ;-) Har du något råd?

    Kraam Therese

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥