lördag 16 maj 2015

Att hålla balansen

Att städa ur ett hem, minnas och se tillbaka skapar känslor av vemod och glädje. Det uppstår också många frågor - vad är det här för något, varför har det sparats, är det något som borde sparats, hur länge har saken funnit i släkten... Många frågor som oftast inte får något svar. Tillsammans ökar man man minnes- och kunskapsbanken, men många frågor blir hängande i luften. Varför frågade jag inte medan det gick? - är nog en fråga många ställer sig när man inser att det är försent.


Det gäller att behålla balansen mellan spara - kanske - kastas. Kastas-högen blir också tre delar - återvinning, myrorna och loppis. Det blir också en historisk resa där man plötsligt får lära sig mer om det förgångna som man inte visste. För att inte tala om alla böcker som berättar om ett brett intresse för kunskap av olika slag. Det gäller att behålla balansen att inte bli sittande, läsande, undrande och fascination. Perspektivet vidgas, livets plötslighet, livets lott och hur rikt ett liv kan vara i händelser. Jag inser igen, som jag gjort så många gånger förr, att livet är en lång resa av ständig ny livskunskap, fronesis, livets kunskap.
Livet handlar inte om att vänta tills ovädret går över utan det handlar om att lära sig dansa i regnet./Ordspråk

10 kommentarer:

  1. Härligt ordspråk !!!
    Svar på din fråga: Jag bor i Medelpad....Sundsvall med andra ord ;)))
    Kram bia

    SvaraRadera
  2. Härligt ordspråk !!!
    Svar på din fråga: Jag bor i Medelpad....Sundsvall med andra ord ;)))
    Kram bia

    SvaraRadera
  3. Att gå igenom ett barndomshem kan inte vara lätt.
    Hoppas att det gav er många fina minnen att gå igenom och prata om och även glädjas åt tillsammans.
    Och det är som du säger så lätt att glömma bort allt viktigt i livet och dom stora och små frågorna om allt som byggts upp i ett liv och hem som kanske inte betydde så mycket just då.
    Men som kommer fram när ni nu måste gå igenom allt.
    Hoppas du får en lugn sista dag på ledigheten.
    Stor varm kram! ♡
    Susanne




    SvaraRadera
  4. Fint beskrivet om att rensa ut i barndomshemmet. Väldigt bra ordspråk, det ska jag lägga på minnet. Så klart ska man lära sig att dansa i regnet istället för att vänta ut det. Och här regnar det faktiskt idag! Ska nog ta en liten svängom...

    SvaraRadera
  5. Det dyker upp många frågor i ett sådant läge som du är i nu ... kommer ihåg känslan över att inte kunna fråga. En historisk resa i ett hem. Vemodigt! Hoppas det går bra!

    SvaraRadera
  6. Våran stuga ligger i Norrland, västra delen utanför Sollefteå. Så du kände rätt.

    Visst är det fascinerande hur många nya tankar som föds när men rensar ur ett hem.
    Saker man inte har tänkt på.
    När vi rensade ur efter gammelmormor så hittade jag en bok om hur man skriver poesi.
    Jag hade inte en aning om att det var hennes dröm.
    Då slog det mig hur mycket jag missat av det som var hennes innersta,

    Väldigt fint skrivet om minnen och lärandet om livet.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Man kommer många gånger på saker man borde frågat om långt tidigare. De minnen man har och kan leta fram blir värdefulla. Vad bra ifall man redan nu började att skriva ner olika saker man vill att ens barn och barnbarn ska få veta. Trevlig helg

    SvaraRadera
  8. Ja det där känner jag igen. Är nu många år sedan vi tömde mitt barndomshem. Så här efteråt tänker jag också på hur snabbt det gick och hur fort många beslut skulle tas. Man borde kunna fasa ut det mer. En väninna fotade också hela hemmet innan de rensade. Det hade jag velat göra som en dokumentation och för att visa barn och kanske barnbarn. Själv kan man ju lätt vandra omkring i hemmet i tankarna och veta precis var varje sak stod.
    Ordspråket tar jag med mig.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  9. Att tömma ett barnsdomshem kan inte vara lätt, och att hitta frågorna man inte längre kan få svar på måste göra ont..
    Så himla vackert skrivet om det vi har att lära i livet..
    Ordspråket tar jag också med mig..
    Kram till dig finaste

    SvaraRadera
  10. Å det är svårt det där. Jag hade ju fördelen med att ha min pappa med, så många minnen kunde han förklara. Och jag är så tacksam att vi slapp rensa ut hela hemmet sen när han är borta. Vi har gjort det största jobbet nu, kunnat ställa våra frågor och tagit hand om allt det som har betydelse.

    Fin kväll önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥