söndag 10 maj 2015

In my mind - Att rensa bort det man samlat på sig

Hela helgen har jag rensat och rensat och rensat. Precis som jag gjort flera helger tidigare. Rensar bort sparade saker. Varför samlar man på så mycket?


Loppisfat

För varje sopsäck som åker känner jag lättnad. Befrielse av att bli av med prylar som bara samlar damm och som jag aldrig rör. Sparade för vad? Samtidigt tänker jag - varför gjorde jag inte det här tidigare?  Kanske för att jag inte var tvungen. Men nu är jag det. Mitt barndomshem ska tömmas och vill jag spara något måste det få en plats. 


Jag rensar och sorterar. Skräp och det som ska till loppis. Det blir kaos på en plats och snyggt på en annan och nästa stund tvärtom. Men i allt detta blir det allt mindre saker och känsla av lättnad. Funderar plötsligt på det här med Feng shui. Kanske finns det något i det trots allt - att alla föremål skapar energifält? Vet inte och det spelar ingen roll. Just nu är det skönt att sitta med kaffekoppen i handen och känna att känslan blir bättre när det finns mindre saker och därmed mer luft. Nu ska jag fortsätta rensa och sedan rå om mina hundar.


Vill du se andras tolkningar eller vara med i fotoutmaningen Vänner Emellan? Gå då in på Maria O blogg Creating Memories eller Kristinas blogg Mamma med ambitioner.

18 kommentarer:

  1. Det är befriande. Att någon annan kan få nytta av det man har men också att få luft.
    Tar bort stress får jag för mig.

    SvaraRadera
  2. Visst känns det skönt att få rensat. En befrielse. Fint bidrag. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Låter underbart Helena! Många saker skapar stress - en ganska avskalad omgivning ger lugn och ro för själen.

    SvaraRadera
  4. Det är en ganska härlig känsla, det här med att göra plats. Saker tynger - det tror jag verkligen på :) storrensning står på agendan här med :) men det får vänta till lugnet lagt sig på jobbet. Juni. Då!
    Önskar dig en fin fortsättning på söndagen!

    SvaraRadera
  5. Härligt att rensa, tänker ofta så! Och ibland kommer jag till skott och plockar undan en del för att känna den där friheten att jag klarar mig utan en massa saker. Collect moment, not things - ett bra budskap tycker jag:)

    Ha det gott!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera
  6. Visst är det just det man borde göra...rensa...och så gör man ofta tvärt om, samlar mer. Jag tar alltid ett tag varje sommar och det brukar kännas väldigt bra.
    Ha en fin start på veckan!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  7. Så himla skön känsla när man gör sig av med saker man inte behöver! Vi har börjat, hunnit med några förråd, men har mycket mycket kvar. Lycka till med fortsättningen! Kram

    SvaraRadera
  8. Nog behöver man rensa ut mellan varven. Men visst är det häftigt att det som är skräp för mig kan vara en skatt för någon annan? Länge leve återbruket! ;-)

    SvaraRadera
  9. Jag vet precis hur du känner, har
    gjort såna rensningar. Nu var det ett tag
    sen så det är dags här också.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  10. som jag känner igen mig. Dag efter dag blir det mindre saker här hemma också och lika så är det fint på ett ställe och lite stökigare på ett annat och sedan tvärt om. Visst är det befriande att släppa iväg saker. Verkligen.

    Ha en fin söndagskväll,
    kram - Tatjanis

    SvaraRadera
  11. Rensning är bra för både rum och själ, läste jag någonstans. Kloka tankar, tack för att du delar med dig och lycka till!

    SvaraRadera
  12. För mig är rensandet en befrielse, skapar rum för tanke och varande. Frihetskänsla. Men sedan finns det ting som är något, funktion, minnen, ja, betydelser. De får vara kvar. Nu. Men kanske inte sedan. Bara så länge de ger, men inte tar, energi. Hur man vet, hur vi vet? Vi får "helt enkelt" känna efter.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  13. Så skönt att röja ur.
    Jag måste alltid röja ur i omgångar.
    Röjde ur nu vid flytten.
    Är acklimatiserad härhemma nu, och röjer ur igen.
    Knasigt kanske, men det blir bäst så för mig :)

    Minns inte, om jag skrivit något om det förut
    men ser dina hundar nu här bredvid...är det amerikanska cockrar?
    Jag har gamla engelska cockerdamer <3.
    En röd, och en blue roan.

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina hundar är av rasen Cavalier king charles spaniel. Spaniels är verkligen trevliga hundar. :-)

      Radera
  14. Visst är det skönt när man väl tar tag i rensandet? Det är som att hjärnan blir renare.

    Hoppas att du får en finfin vecka :D

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  15. Ja visst är det skönt att rensa! Förra sommaren hade jag en riktigt storrensning och det kändes så bra sen att få bort allt. Nu börjar det snart bli dags att rensa lite i min garderob känner jag.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  16. Jag vet precis hur det där känns. Jag gjorde dock misstaget att ta hit alla saker från barndomshemmet innan jag hade rensat bland skåp och lådor vilket resulterade i total KAOS. Men nu börjar det arta sig mycket tack vare min anordnade "loppis i vardagsrummet" och en hel den lådor till loppis och skänkes. Men visst är det en befriande känsla den där känslan av luft:)

    Fin start på veckan önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  17. Låter härligt befriande med rensningen som du är igång med. Jag tycker absolut att det brukar ge energi att rensa :)
    Kram Maria

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥