lördag 9 maj 2015

Fågelfotografering

Idag tog jag mig en sväng till en damm i stadsmiljö. Tänkte att det skulle finnas en del fåglar där att fotografera med teleobjektiv. Jag ville testa hur det skulle fungera, men det var endast några skrattmåsar som guppade på vattenytan.


Ställde upp mitt stativ och väntade. Måsarna fortsatte att guppa på vattenytan. Plötsligt upptäcker jag på andra sidan dammen, vid kanten en bläsandshane som ligger där alldeles stilla. Nästan som om han vaktade. Och mycket riktigt! Efter en stund tittar honans huvud fram bland vassen.


Fascinerande så detaljerat man kan fånga fåglar på bild med ett teleobjektiv. Läckert eller hur? En barnfamilj kommer och börja mata måsarna med brödbitar och jag tänker att nu har jag min chans till lite actionbilder. Så mycket action blev det inte! Men några bilder på måsar i luften.


Här landar brödbiten i samma stund som skrattmåsen lyfter från vattenytan. Man ser hur vattnet följer med skrattmåsens simfötter upp samtidigt som brödbiten orsakar att vatten stänker där biten landar. 

7 kommentarer:

  1. Vilken pangbild den sista blev! Helt kanon! Hur stor brännvidd har du på teleobjektivet? Jag har 18-270. Ibland skulle jag vilja ha ännu mer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har precis skaffat ett 70-300 mm. Sedan har jag beskurit bilden för att komma lite närmare. Känner mig nöjd. Fast nästa teleobjektiv blir nog ett till 500mm. :-)

      Radera
  2. Fantastiska bilder! Så roligt det måste vara att komma så nära. Även din sommarnattsbild var såå fin!
    Hur är det med din hund? Finns det något att göra? Håller tummarna...

    Kramar Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med min hund är det inte så bra. Han behandlas och så får vi avvakta hur han svarar. Det verkar vara en mer kronisk cancerform som han nog har haft ett tag.

      Radera
  3. Vilka fina bilder! Jag köpte tidigare ett 70-300 objektiv och hade en vision av att presentera en massa vackra fågelfoton men upplevde att det var så tungt att fota med. Gillar inte det där med att ställa upp stativ och invänta utan vill vara lite mera spontan så det var fruktansvärt svårt att få någon skärpa på bilderna. Därför sålde jag objektivet ganska snart.

    Här där vi bor är sjöfåglarna väldigt rädda så det är svårt att fotografera dem har jag insett! Det blir en liten prick på vattnet bara och rätt så suddigt om man beskär och förstorar.
    Jag får hålla mig till sånt som inte är så långt borta! :-)

    Hoppas lilla hunden ska må bra av sin behandling! Jobbigt då de små liven inte mår bra!
    Hoppas du får ha en skön söndag trots att vädret inte ser ut att bli det bästa!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  4. Vilka bilder!
    Den sista bilden är som en tavla, fantastisk!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  5. Woooo,vilka ljuvliga Foton ♡ ....
    /Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥