onsdag 27 maj 2015

Fuck cancer och alla andra sjukdomar

Idag är det World MS-day 2015. Att bära orangefärgade kläder eller attiraljer är ett sätt att visa sitt stöd till denna neurologiska sjukdom. Jag känner ingen som har sjukdomen, men känner att jag berörs när jag läser om det. En annan sjukdom som berör är cancer. Igår läste jag ett inlägg av Lotta som har bloggen Fyra årstider - Mitt liv på landet där hon berättar att hennes tonårsdotter drabbats.


Efter Lottas inlägg kom många tankar bubblande. Kanske för att en av mina hundar har fått myelom. Men också för att det blev en flashback av minnen då jag som tjugoåring besökte läkare för att jag alltid var täppt i näsan. Det resulterade i en remiss till sjukhus och en period av många läkarbesök, undersökningar och en operation som stoppas av en inspringande professor precis när narkosläkaren skulle förbereda mig för ingreppet. 


Det är fruktansvärt tufft att få höra att man har en elakartad tumör. Ett par veckor senare bestämdes det att operationen skulle genomföras. Resultatet visade på en godartad cysta och ingen spridning. Drygt tjugo år och en helt annan livserfarenhet än många andra jämnåriga. Tänker att efter det tar man ingenting som självklart längre. Jag hade en enorm tur och tänker också på Lottas tonårsdotter, alla andra som drabbas av sjukdomen och deras anhöriga. Alla har vi på något sätt kommit i kontakt med cancer eller andra tuffa sjukdomar. Jag tittar på min fina Gokille som ska ta nya blodprover på fredag och tänker att djuren är inte heller förskonade. Livet är som ett torkat rosenblad - skört. Och det jag tog med mig efter den här upplevelsen är att livet är skört och vackert även i de tuffare stunderna. Det gäller att ta tillvara på de små ögonblicken, att försöka leva här och nu och inte skjuta upp allt till morgondagen.

9 kommentarer:

  1. Klokt sagt och du hos oss är alla vinnare, så inte sluta tävla (såg din kommentar hos Gemsan) Välkommen till Finaste mattan!! Vi vänder på lyckan! : ) KRAM!

    SvaraRadera
  2. Livet är verkligen skört - och vi är starkare än vi förstår. Ibland förstår man inte förrän efteråt vad det var man tog sig igenom ... Så livet vill sig självt på något vis, och finner vägar!

    SvaraRadera
  3. Ditt inlägg berör mig väldigt djupt och startar många svåra tunga tankar. Livet är verkligen skört och kan hastigt ändra riktning. Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Ja, vi ska ta vara på det vi har nu, vi ska vara glada och tacksamma!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Ett inlägg som berör, ens liv kan ändras snabbt, cancer är en fruktansvärd sjukdom :( som tyvärr flera bekanta drabbats av :( en sjukdom vi verkligen hatar ...
    Stor Kram

    SvaraRadera
  6. Verkligen ta tillvara på de små stunderna!
    Livet alltså...ibland är det så svårt att förstå.
    Det finns mycket att vara tacksam över.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Verkligen ett inlägg som man blir berörd & rörd av ♡ ...
    /Kramar om

    SvaraRadera
  8. Visst är det så! Och man undrar ibland varför saker och ting händer, varför den eller den drabbas. Din livserfarenhet kan ingen ta ifrån dig och man värdesätter livet på ett helt annat sätt. Jag gjorde också samma resa 1994 fast inte näsan utan livmodern och även min var godartad. Man blir ruskad om och uppskattar de små stunderna på ett helt annat sätt.
    Sv. Ja du, vad jag pluggar till ;) Att bli lite klokare :D Nej skämt åsido jag läser enstaka kurser som jag behöver nu när jag dragit igång firman. Vi får se vart det bär, jag vet inte själv riktigt ännu.
    Fin dag till dig!!
    Kramen Pia

    SvaraRadera
  9. Ett mycket tänkvärt inlägg om sjukdom som kan drabba vem som helst, när som helst. Jag försöker nog tänka som du, och ta vara på ögonblicken och livet här och nu.
    Kram Eva

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥