onsdag 20 maj 2015

Gamla böcker

Sitter på kvällarna bland mängder med böcker och sorterar. Kartong på kartong rensas ut och skickas iväg för återbruk. Tänker att någon annan kanske vill läsa. Jag inser att mitt barndomshem var fyllt av böcker av all slags litteratur; poesi, deckare, skönlitterära böcker, geografisk litteratur, politik, filosofi, religion, historiska händelser, tekniklitteratur, hobbyböcker, matlagningsböcker, reseskildringar, språk... Ja, listan kan göras lång. Det som är riktigt intressant som gör att det tar tid att sortera är att det finns böcker från flera generationer.


Här vaknar mitt intresse rejält! Vilken spännande resa att se hur framförallt kvinnans roll har förändrats i samhället. Husmorsböcker tror jag knappast skulle sälja på marknaden idag. Sedan är det intressant att se hur historiska händelser presenterades förr, både i illustrationer och foto. Eller på vilka sätt man behandlade maten för att den skulle hålla sig när kylskåp inte fanns. Matteknik som vi idag allt mer glömmer bort. Tanken slår mig att så olika vi ser på böcker idag i förhållande till för hundra år sedan. Då hade böcker ett värde och vårdades. Idag är det mer en förbrukningsvara. 


Böckernas värde så stort att ju mer betydelsefull bok desto mer påkostad pärm. Skinn, smide och vacker text. Lite vördnadsfullt bläddrar man bland böckerna och funderar vem som skaffade boken. Det mest intressanta är att jag ser bland böckerna från flera generationer ser att det finns ett samband mellan de böcker jag köper och mina intressen med de böcker som skaffades i tidigare generationer. Hur kommer det sig att man får samma intressen som generationer före sina föräldrar?

12 kommentarer:

  1. Böcker har mist sitt värde idag, nu är det konsumtion som gäller, pocket och läsplattor... för att inte tala om ljudböcker! Allt på gott och ont. Nog är det härligt att bläddra i en bok, att känna papperet och tyngden, doften från trycket och eventuellt se på bilder eller illustrationer! Att ha sina älsklingar i bokhyllan är för mig värdefullt. Men... man kan ju inte spara på alla. Sorgligt nog vill somliga secondhandställen inte ta emot böcker längre. Hoppas du får hjälp att avyttra dina på ett bra sätt.

    Ha det bra!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Intressant upptäckt du gjort att du och äldre släktingar har samma boksmak. Man ärver väl en hel del intressen och inte bara utseende och praktiska egenskaper. Det händer ibland att man kan hitta väldigt bra tips i gamla husmorsböcker, tycker jag. Ha det bra.

    SvaraRadera
  3. Älskar böcker !!!
    Och gamla vackra böcker är det bästa dom finns :)
    Ska få massa bokhyllor nu i vårt sällskaps rum, mannen är väl inye lika förtjust i alla mina böcker ;)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Spännande tankar! Böcker är fantastiska! Inte minst gamla som dessutom är så vackra. Vad härliga stunder du har med tankar, funderingar och plockande bland böcker.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  5. Vad vore livet utan böcker?
    Gillar att gå på antikvariat och bokloppisar - då kan man fynda fina gamla klassiker i fina band allt som oftast - och udda genrer av senare tid :)
    Synd att man inte har så mycket plats att man kan spara på alla! Det hade varit skönt att slippa sålla!

    SvaraRadera
  6. Böcker är som resor fast i ett behändigt format! Jag har också en del gamla böcker här efter mina far- och morföräldrar och nja de skulle inte vara så populära idag iaf inte innehållet. Utsidan är vacker och det är något som vissa vill ha. Husmorslexikon med allt man kan behöva ;)
    Intressant att se att det går igen i flera generationer, arv eller miljö, det är frågan.
    Fortsatt fin kväll till dig!
    Kramen Pia

    SvaraRadera
  7. Visst är det trist att så fina böcker har så lågt värde idag. De är så vackra och jag har inte kunnat göra mig av med alla som fanns här i huset när vi flyttade in. De får ligga nerpackade på vänt så länge så får vi se om de får komma fram ur kartongen så småningom.
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  8. I det här hemmet är böcker en skatt!
    Det finns inget som att sjunka ner i en bok.
    Ge sig ut på en resa i en annan människas historia, platser och upplevelser.
    En gåva.

    Det är synd att det inte uppskattas lika mycket längre.
    Att flödet ska vara så snabbt hela tiden. Många missar upplevelsen med en bok.
    Framför allt unga människor tror jag tyvärr.

    Bra att du skickar dom vidare! Någon kommer att njuta av dom=))

    SvaraRadera
  9. Så tänkvärt och vackert. Jag själv gillar att köpa böcker på loppis och second hand. Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  10. Jag älskar böcker i allmänhet och sådana med patina lite extra! Så vackert!

    SvaraRadera
  11. Visst är det en spännande tanke! Jag känner igen din beskrivning. Försökte kommentera sidan med kaffekoppen, men av någon anledning fungerade inte kommentarsfältet. Minns en tant som drack kaffe på fat med sockerbit, precis som många andra också kom ihåg. Kanske var det att kaffet svalnade fortare. Det var väl kanske inte tillåtet att sitta ner så långa stunder?

    SvaraRadera
  12. Jag gillar att läsa böcker, det är nåt speciellt att vända blad efter blad efter blad. Men jag köper sällan böcker nuförtiden - här nyttjar vi biblioteket! Men det är kul med gamla böcker, det är mycket historia i böcker - hur man skriver avslöjar också den tiden boken skrev. Lite häftigt!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥