tisdag 5 maj 2015

Hemmagjord pizza

Till valborg berättade jag om min receptbok som snart faller sönder totalt och som jag kallar för guldgruvan. En annan favorit från den boken är ett recept på hemmagjord pizza med ett riktigt gott recept på degen.


Till 3 plåtar använder jag följande:
1 paket (50 g) jäst
3 dl ljummet vatten (37 grader) 
3 msk olja
7½-9 dl vetemjöl
Lös upp jästen i det ljumma vattnet. Tillsätt matolja och arbeta ner vetemjölet i maskin till väl knådad deg. Lägg degen i en bunke och ställ sedan bunken i hett vatten. Låt bunken vara övertäckt med bakduk. Låt jäsa till dubbel storlek.


När degen jäst till dubbel storlek delar jag den i tre delar och gavlar ut varje del mycket tunt på mjölat bakbord. Jag kavlar, vänder degen och kavlar igen. Detta upprepar jag tills degen fått den storlek jag vill ha på pizzan.


Degen blir seg och går att lyfta även som mycket tunn. Flytta över degen på bakplåt klädd med bakplåtspapper.


Sedan är det bara att fylla pizzan med det man vill ha. Jag brukar börja stryka ett tunt lager med tomatpuré och sedan strö riven ost över innan övriga ingredienser läggs på. Den här pizzan fick fyllningen mozzarellaost. skivad grön paprika, skivade tomater, strimlade soltorkade tomater, skivade färska champinjoner, färsk ekologisk och lokalproducerad basilika och ekologiskt bacon. Därefter gräddas i ca 10 min i 250 grader. När det gäller griskött är jag väldigt noga med var köttet kommer ifrån då grisar för slakt på många ställen i världen har mycket förskräckliga levnadsförhållanden. Bacon väljs ekologiskt och ibland funderar jag på att skaffa en egen gris för att veta exakt hur den haft det. 


Den här pizzan smakar riktigt bra. Med en fräsch sallad och något gott att dricka till blir det en trevlig rätt att bjuda vänner på. Kanske ett tips till helgen?

8 kommentarer:

  1. Oh waow vilken pizza, ser himla god ut!!! Och det där med egen gris, det funderar jag med på....
    Kram

    SvaraRadera
  2. Den ser ju magisk ut!
    Jag älskar pizza...alltså hemmagjord. Så man bara kan ösa på med godsaker.
    Det där receptet ska jag spara.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  3. Det där både ser gott ut och låter gott! Och receptet är med :) ... så nu är det upp till oss själva. En utmaning! Sparar på receptet, det gör jag verkligen!

    SvaraRadera
  4. Hemmagjord pizza...mmmm, det var längesen! Tack för tips och recept...Det får bli en sån till helgen tror jag!

    SvaraRadera
  5. Ser jättegod ut :)
    Hemmagjord är bäst, då vet man vad det är i, och på den.

    SvaraRadera
  6. Men, vad sugen man blir av dina bilder.. Jösses, så gott det ser ut..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  7. Mums finns inget bätre än hemmagjord pizza ;)
    Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥