tisdag 26 maj 2015

I min bokhylla...

Eller i mina bokhyllor är det fullt med böcker av all slags litteratur. Framträdande är hobbyböcker, böcker om naturvetenskap och böcker om lärande. Mycket forskningslitteratur. Kanske beror det på den tid då jag skrev en avhandling. Nu rensar jag bland böckerna. Fyra flyttlådor med skönlitteratur har jag skänkt till Myrorna. Och sedan har jag just nu all litteratur från mitt barndomshem som jag säljer på loppis. Här pratar vi också om flyttkartonger med böcker. Varför detta? Jo, jag har insett att mindre saker runt omkring en så blir det luftigare. Och mer lättstädat. Kan bero på att jag hellre vill lägga tiden på mina hundar och fotograferandet än att plocka och hålla efter.


Den här bokhyllan är en favorit! Bakom öppna spisen är det ett smalt utrymme som var svårt att använda till något bra. Vår öppna spis har en ovanlig design från 70-talet. Mellan den och väggen finns ett utrymme på ca 50 cm. För smalt till att hitta en fullstor bokhylla att ställa dit. Jag fick då idén att bygga en hylla av lådor som skulle bli lika hög som öppna spisens mur. 


Jag hittade inga lådor att stapla på varandra, men en smal låg bokhylla på en affär. Lyckan var gjord! Det här är min gott-och-blandad hylla. Sådant som oftast används. Floror och fauner, kokböcker, inredningsböcker, hobbyböcker och en gästbok som alltid glöms att plockas fram... Vad har du för böcker i din bokhylla?

Vill du se andras tolkningar eller vara med i fotoutmaningen Vänner Emellan? Gå då in på Maria O blogg Creating Memories eller Kristinas blogg Mamma med ambitioner.

7 kommentarer:

  1. Perfekt att kunna utnyttja ett sådant utrymme. Ja det där med att röja och plocka ingår väl inte i kategorin roligt precis. I min bokhylla är det vild blandning men mest skönlitteratur ��
    Fin kväll till dig!
    Kramen Pia

    SvaraRadera
  2. Vilket fint och hemtrevligt utrymme du har för dina böcker! Mina bokhyllor kommer jag aldrig kunna visa upp här inne, de är placerade i rummet som aldrig blir färdigt. Önskar dig en fin vecka med mycket sol och värme! Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Vad vore livet utan böcker? Jag älskar böcker och de handlar gärna om växter och mat och de ska vara fina att bläddra i och fin text.
    Bra att utnyttja det lilla utrymmet till böcker!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Böcker finner hem hos mig av olika anledningar - en del för att de är vackra, andra för att jag faktiskt läst dem. De är många :) Vad vore livet utan böcker? :)

    SvaraRadera
  5. En gott och blandat-hylla! Vilken smart idé!
    Visst blir det luftigare. Ibland tänker jag att jag har alldeles för mycket.
    Överlag. Att rensningar är bra, det ger bra energi och gör att fokus läggs på annat som är viktigt.
    Som hundar, foto och målande.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  6. Waooo,riktigt läckert.smart & snyggt :)
    /Kram

    SvaraRadera
  7. Längtar efter rymd och luft och rensa ut. Om två veckor ska jag ta tag i det ör då kommer det in mer luft i form av tid i min tillvaro. Vilken lycka att hitta en bokhylla som passade in så himla bra!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥