torsdag 21 maj 2015

Kaffekopp med fat

I plockandet bland alla saker som jag nu har runt omkring tänker jag att det finns något fascinerande att rensa bland tidsåldrar. Vad som var mode vid olika perioder blir uppenbart. Plötsligt tänker jag kaffekopp med fat... kaffe  fat... kaffe fat med en sockerbit i munnen... 


Bilder sveper förbi i barndomens dagar då de äldre satt och drack kaffe, eller kanske mer sörplade kaffe från fatet istället för att dricka ur koppen. Det var väldigt länge sedan jag såg någon dricka kaffe på det sättet. Och jag tror aldrig jag riktigt som barn förstod vitsen med att ha kopp om man ändå skulle dricka kaffet från fatet. Nu används oftast bara koppen och kanske inte ens kaffekoppen utan tekoppen till kaffe. 


Kaffekoppar och kaffefat med sirlig form och guldfärgade kanter. Tänker på min mormor som alltid hade så gott fikabröd... minns att någon sagt att hon som ung vuxen ägde ett kafé... Kanske använde hon den här kaffekoppen och fatet och serverade mördegskakor till?


Jag tänker att jag förr drack mer kaffe från kaffekopp med fat och idag från en dubbelt så stor mugg utan fat. Hur vill du helst dricka du ditt kaffe? Mugg, kaffekopp, från fat, i dricksglas...?

16 kommentarer:

  1. Ett riktigt nostalgiskt inlägg. Mina farföräldrar drack alltid kaffe på fat och med en sockerbit i munnen. Själv dricker jag alltid kaffe ur mugg numera, men det är mycket festligare när man får det serverat i en tjusig kopp.

    SvaraRadera
  2. När jag dukar fint kommer min älskade Mon amie servis fram och alla tycker kaffet smakar godare! Annars blir det ut mugg och är jag ensam är det alltid min gamla keramikmugg som gäller. Minns morfar som drack på fat ibland och mormor som ogillade sörplandet!

    Jättesöt kopp och fat, hoppas du har många att duka fint med!

    Ha en fin dag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker servis.
    Det är lite synd att dom inte används längre. I alla fall inte av oss som är "lite" yngre.
    Jag ler när jag tänker tillbaka på hur dom fikade förr.
    Det var liksom höjdpunkten på dagen att plocka fram porslinet och duka fram fika.
    Jag dricker inte kaffe. Bara te. Men hos oss dricker alla ur samma stora koppar oavsett om det är kaffe eller te.
    Önskar dig en jätte fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så fin kopp och fat! Tänker med en gång på min farfar som alltid drack på fat, just med en sockerbit i munnen. Jag dricker gärna ur en tunnare mugg en mix av mugg och kopp ;)
    Fin dag till dig!
    Kramen

    SvaraRadera
  5. Mitt kaffe dricks alltid ur mugg :( tråkigt nog - för jag är väldigt svag för vackra koppar på fat! Jag önskar att jag drack ur kopp med fat - men det blir för lite kaffe, och det kallan nästan direkt. Men fint är det- det tycker jag ännu!
    Min morfar drack på fat - jag förstod aldrig varför... jag förstår inte tjusningen ännu ... men ett gott minne är det :)
    Allt gott till dig!

    SvaraRadera
  6. Mysig text med fina bilder till. Tiderna (vanorna) har verkligen förändrats. Själv dricker jag bara te, inget kaffe alls. Gillar lagom stora te-muggar, för jag vill ha mitt te rykande varmt, och är muggarna för stora kallnar det innan jag hinner dricka upp det.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. De "gamla" drack kaffe å fat när jag var barn. Det berodde på att kaffet kokades och blev så varmt och då svalnade det fortare på fatet. På jobbt dricker jag kaffe ur mugg men annars vill jag ha gamla, tunna kaffekoppar. Det smakar bättre.
    Ha det fint!
    Eva

    SvaraRadera
  8. Nu fick du mig att minnas min älskade farfar. Han drack alltid kaffe på fat med sockerbiten mellan läpparna,,,sörplandes ;) Det var tider det ;)
    Själv gillar jag att dricka kaffe i liten kopp helst i tunt porslin med fat till.

    Fin kväll önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  9. Du lockar fram minnen.Kommer så väl ihåg när mormor balanserade fatet så fint och drack på bit.Jag vet att jag provade också,men det är längesen.Nu blir det oftast ur mugg,men gärna en fin drejad tunn keramikmugg.
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  10. Så fina minnen...
    Min Farmor, drack alltid på fat, och med sockerbit.

    Själv, har jag några olika favoritkoppar, eller muggar.
    Beror på dagen, vem jag väljer av dem :)

    Kram

    SvaraRadera
  11. Minns att morfar alltid drack sitt kaffe på fat... och med den obligatoriska sockerbiten. Farfar däremot drack sitt kaffe i stor kaffekopp... svart med två sockerbitar och hett, hett... fattade aldrig hur han klarade det heta kaffet utan att bränna sig...
    Själv dricker jag helst i en mugg som är bredare upptill än nertill. Starkt och svart utan mjölk eller socker.
    Fina bilder på dina gamla romantiska kaffekoppar... nu måste jag nog titta på mina som står i ett skåp utan att användas...
    Kram

    SvaraRadera
  12. Min farfar drack kaffe på fat...och kaffe kask, herregud vad läskigt, hihi....men det är roliga minnen man kommer ihåg från barndomen ;))...fin kopp du visar....
    Ha en fin helg nu...
    Kram bia

    SvaraRadera
  13. Jag tänker också på min mormor när jag ser kaffekopparna. Hon hade koppar med guldkant och de var så små så man fick dricka många koppar.
    Jag dricker oftast i mugg. Men jag har vita tunna koppar med guld som måste handdiskas så de används inte så ofta...
    Något provsvar än?

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  14. Jag älskar ju gamla saker :) och har porslin som jag tar fram när det kommer gäster :) men själv dricker jag alltid kaffe ur stora muggar eller koppar ;)
    Surpla kaffe på fat eller bit som jag hörde om min farfar drack alltid kaffet med en sockerbit i munnen :)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Jag som älskar gamla kaffekoppar blir lyrisk av dina fina bilder på kaffekopparna!
    Jag har ett litet problem och det är att jag älskar de gamla kopparna i tunt porslin men tycker de rymmer så lite!
    Lösningen blir en tekopp i tunt porslin med vackert blommönster!
    Men när det ska dukas för kaffe att bjuda på då får det bli kaffekopp med fat. I tunt porslin och med kanten längst upp på koppen så där lite böjd så kaffet liksom rinner in i munnen på ett gott sätt! Formen är viktig! En kopp som är helt rak blir det inte lika gott kaffe i tycker jag:-)
    Men kaffe i en kopp eller kopp i tjockt porslin blir inte heller gott tycker jag! :-)

    Kaffe på fat, ja det var nog som någon fler sa att det berodde på att kaffet blev så hett då de kokade och inte bryggde kaffet!
    Ofta var ju också faten djupare då!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  16. Jag föredrar kopp - eller mugg OM den är tunn och lätt. Har sett så underbart fina muggar på bla Indiska men kan inte tänka mig dessa tunga muggar fyllda med kaffe....vilket styrkelyft:)
    Skorpan

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥