onsdag 13 maj 2015

Laddar inför helgen

Ja, nu laddar jag inför den här långhelgen! Och inte ska jag springa något lopp så att jag behöver kolhydratladda utan jag laddar för att rensa ur mitt barndomshem. En mental laddning. Så om det blir stiltje här några dagar och inga inlägg beror det på att tiden och kraften kanske tryter.


Tack för alla bra kommentarer och fina råd i gårdagens inlägg om tapetsering!  Jag inser att tapetseringen blir en nöt att knäcka. Särskilt när trapphuset också är hopknutet med alla rum. Trapphuset iklädd den allra ljuvligaste svaga pastellgröna nyans. Otroligt vacker färg som knapp syns förrän något vitt ställs emot. 


I gårdagens inlägg så gav jag ett litet smakprov på mönstrade tapeter - en som jag tapetserat själv och två som funnits länge i huset och fanns där när vi hamnade där på landet. I den lantliga miljön passar dessa ombonade tapeter in och sedan har det funnits en återbrukstanke att så lite som möjligt köpa nytt. Och att förändra långsamt. På ett plan är det mest ljusa tapeter eller målade väggar, med lite inslag av furu. Jag skyndar långsamt. 


Blomkrukan med sidenblomman har jag hämtat från mitt föräldrahem. Krukan är så fantastisk fin. Och tänk att en sidenblomma kan se så naturtrogen ut. Jag har rensat här hemma i mängder och inser att det nu kommer att fyllas på igen. Fast känslan av mindre saker är härlig och jag tror att jag kommer att spara med försiktighet... eller byta ut saker om det är något jag vill ha kvar. 


Det bästa blir ändå att få rå om och träffa nära och kära. I all den mentala laddning den här helgen kommer att innebära så kommer det också att finnas utrymme för minnen, skratt och gemenskap. Vi är sådana - försöker hitta ljusglimtar i allt. Livet är inte svart och vitt utan en mängd gråa nyanser där färger mellan varven tränger sig emellan. Rosa moln, röd kärlek, grön natur, gul sol, blått vatten och en färgsprakande himmel. 

14 kommentarer:

  1. Du kommer att klara det galant för du har precis rätt inställning! Ha det gott!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Det är så härligt att läsa din positiva inställning till allt!
    Önskar jag hade det de dagar som känns jobbiga.
    Får tänka på dig då och försöka se det positiva!
    Hoppas helgen går bra med allt jobb med att rensa och sortera ur barndomshemmet.
    Stor kram! ♡
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Så klok du är. Visst är det så att i det svartaste svarta så finns även färger, det gäller bara att se dem. Men du, jag var helt säker på att rosen var riktig, alltså levande, det var den bäst gjorda jag någonsin sett! Krukan var helt underbar!! Det är tungt att göra det du ska göra i helgen, men med sina nära intill sig och skrattet på lur så fixar man det.
    Sv: Ja krigaren har han fått som smeknamn sedan olyckan för det har varit mycket han har fått kriga mot och med sedan dess. gå till början av bloggen så ser du vad som hände, annars får du ett alldeles för långt svar här av mig ;)
    Önskar dig en riktigt härlig helg, med skratt minnen och kärlek!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Det är jobbigt att städa ur sitt barndomshem, jag tog det väldigt hårt just då.... men det är jag!

    Kram och hoppas att du får en fin helg
    Sandra

    SvaraRadera
  5. Det är jobbigt att städa ur sitt barndomshem, jag tog det väldigt hårt just då.... men det är jag!

    Kram och hoppas att du får en fin helg
    Sandra

    SvaraRadera
  6. Gå igenom sitt barndomshem kanta tid - man snubblar över minne efter minne som är lätt att bli sittande med långa stunder. Säkert nytta med det i och för sig.
    Önskar dig bra dagar.

    SvaraRadera
  7. Hoppas din helg blir bra,med många positiva minnen som kommer fram igen.
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  8. Förändra långsamt är det bästa.
    Det behöver vara harmoni i det man gör.

    Hoppas att helgen blir mjuk och fylld av skratt.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  9. Oj, jag trodde blomman var riktig... Så fin den är! :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  10. Underbar kruka ...
    Önskar dig en fin helg med dina nära & kära/Kram i go ☼-en!

    SvaraRadera
  11. Din helg blir livsfin <3
    Det är bra när man kan se nyanserna mellan det svarta och det vita.

    SvaraRadera
  12. Det är bra att skynda långsamt fram ;))så fin krukan var.
    Hoppas din helg blir mysig och fin ;))
    Kram bia

    SvaraRadera
  13. Hoppas allt går bra i helgen. Vet precis hur det känns. Många minnen som dyker upp.

    Fin fredag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  14. Hoppas att helgen går bra och att det är roliga minnen som kommer till dig i allt jobbigt
    Stor energikram till dig finaste

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥