fredag 15 maj 2015

Landskap

Kalla dagar och avsaknad av värme. Igår hade vi riktigt tur med vädret. Soligt och bara några stänk i luften när allt från barndomshemmet skulle flyttas. Idag regnigt och kallt. Ser verkligen framemot den årstid som jag tycker är oslagbar här i norr. Ljusa och varma sommarnätter.

Förra sommaren vid halv fyra på morgonen.

Landskapet ändras från vinterns kalla, mörka och karga landskap till ett varmt, ljust och mjuka linjer. Från ett tyst landskap till ett landskap med fågelkvitter och andra djurs läten. Framför allt om man vistas ute i gryning eller skymning. På sommaren drar jag aldrig för sovrumsfönstret. Jag vill att så mycket ljus som möjligt ska få flöda oavsett tid på dygnet. Fotot ovan är utanför mig. Jag vaknade förra sommaren och såg genom fönstret att en dimma klädde hela landskapet och himlen klädd i rosa. Snabbt var jag ute. Tur att ingen såg mig när jag sprang ut i nattlinne och barfota när jag denna  magiska natt försökte föreviga känslan. 

Förra sommaren vid 23-tiden

Landskapet förändras och allt fler gårdar här i norra delen av landet och landsbygden står tomma. Vackra platser som är lite långt från det utbud en stad kan ge. En del står tomma för att ingen vill flytta dit, andra för att de som rår om platsen inte vill sälja då det ibland ingår skog i gården.

Förra sommaren klockan två - mellan skymning och gryning.

Norrländska sommarljuset på natten och dimmorna ger en förståelse för att folksagor på troll, skogsrå och andra väsen uppstod. Det är verkligen en speciell känsla av mystik att vistas ute i landskapet den här tiden på dygnet och uppleva den nattaktivitet som förekommer bland djuren. 

Sensommar vid 22-tiden.

Det här är min tolkning av Fröken fotos fotoutmaning tema Landskap. Vill du vara med eller se de andras tolkningar? - Klicka här!

17 kommentarer:

  1. De här bilderna griper verkligen tag i mig Helena. Jag bodde i Norrbotten under fem år och så hade vi en stuga där ytterligare några år och det satte spår hos mig, det fanns ett ljus där som jag tycker var speciellt. Du har verkligen lyckats fånga magin i dina bilder! Härliga foton!

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder! Jag har aldrig varit längre norr ut än Östersund. Det måste vara härligt med så mycket ljus - klart det måste släppas in överallt:)!

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara och magiska Bilder och det är fantastiskt med ljuset som varar hela natten !!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder. Härligt ljus. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Kan verkligen känna landskapets magi i mig när jag tittar på dina foton. Håller med dig om att vyer som dessa ger en förståelse för tidigare folktro.

    SvaraRadera
  6. Så vackert... vilket landskap!

    SvaraRadera
  7. Vackert landskap med ... vidder. Luft. Vackert!
    Entusiastiska fotografer får spring ut klädda hur de vill ;) Bara de är klädda ;)
    Hoppas flyttandet gått (går?) bra! Önskar dig en fin fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  8. Åh, vilka fina bilder du visar idag.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Så underbara och stämningsfulla bilder. Du bor verkligen i ett trolskt och vackert landskap.
    Fin helg till dig! / Birgitta

    SvaraRadera
  10. Jag säger bara WOW!! Vilka helt fantastiska bilder! Så vacker miljö du har runt knuten
    Fin helg till dig!
    Kramen

    SvaraRadera
  11. Sååå fantastiskt vackert sagolikt & magiskt - Känner lugnet i ♡-at!
    Ha en alldeles underbar dag/Kram

    SvaraRadera
  12. Vilka fina bilder! Särskilt den med huset!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  13. Vackra bilder...hur långt norr ut är bilderna ifrån ?.......själv bor jag i södra Norrland, vid kusten...antar att det är ganska norrut;)
    Ha en fin helg!
    Kram bia

    SvaraRadera
  14. Fantastiska bilder! Helt otroligt att ni kan ha detta ljus dygnet runt! Lite avundsjuk, men den känslan försvinner snabbt när jag tänker på er långa vinter :)

    SvaraRadera
  15. Vilka härliga bilder!
    Ja visst är det något speciellt med den norrländska sommaren och speciellt de ljusa nätterna!
    Jag har svårt att slita mig från utsidan och önskar ofta att man kom på något sätt som gjorde att man inte behövde sömn! Varför sova när det är så vackert där ute under natten!
    Visst är vintern lång och jobbig men jag vill aldrig byta bort de ljusa nätterna!

    Här har vi också haft kallt men det vänder säkert snart! Men trots kylan så njuter jag i fulla drag av våren! Alla fåglar som kvittrar och allt som sakta spirar! Underbart!

    Hoppas det har gått bra med din flytt från barndomshemmet!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Helt magiskt vackra bilder! Vilket landskap och en väldigt fin tolkning.

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥