fredag 8 maj 2015

Minne

Jag måste börja med att tacka för alla rara ord som ni gett mig efter mitt förra inlägg. De värmer. Och idag skulle det vara lätt att lyfta minnen från denna hund även om han är i livet. Cancer skapar tankar som är svåra att sortera. Jag tänker idag istället lägga minnen till den årstid jag tycker så mycket om - sommaren och framför allt den norrländska sommaren med de ljusa sommarnätterna. Det är verkligen en magisk tid. En tid som nu kommer med raska steg. En plats som är fantastisk är sjön i fotot nedan.

Sommarkväll vid 23-tiden i slutet på juli förra året.

Att sitta där vid denna stora skogsjö med naturreservatet som skymtar längst bort är en lisa för själen. Här är det alldeles stilla. Några stugor vid ena kanten och en fantastisk långgrund sandstrand. Andra sidan sjön är riktigt djup. Sjön ligger i en förkastning och för ett par höstar sedan rörde sig marken ordentligt när ett litet skalv svepte förbi.

Min smultrontunna

Sommar för mig är att kunna gå ut på morgonen och plocka in smultron till frukosten. Att sitta ute i gräset och dricka kaffe med hundarna liggandes i gräsmattan bredvid mig. Den här bilden skapar minnen av somrar på landet. En cementring som fick fyllas med jord och smultronplantor och uthuset som skymtar i bakgrunden med midsommarstången i fönstret.

Sommarnatt vid två tiden i början på julimånad.

Fotot ovan är ett minne från förra sommaren i början på julimånad. Jag hade haft min kamera i tre månader när jag en sommarnatt bestämde mig för att fotografera längst den stora ån. Över vattnet sveper dimman tätt och träden på andra sidan kan skönjas. Två lommar glider sakta över vattnet. Ljudlöst syns deras konturer i dimslöjorna. Dimman tätnar ett tag, för att sedan lätta lite mer. En tidpunkt mellan skymning och gryning där ljuset aldrig försvinner. Jag fotograferar och känner naturens närhet. Magiskt och andäktigt! Lycklig över att få uppleva och ha naturen så nära mig. Uppleva morgonen som sakta vaknar. Det blir ljust igen och en ny dag med nya möjligheter är i antågande.

Det här är min tolkning av Fröken fotos fotoutmaning tema Minne. Vill du vara med eller se de andras tolkningar? - Klicka här! 

19 kommentarer:

  1. Vilket speciellt och vackert ljus i bilderna, jag förstår att de lockar fram minnen! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bilder. I synnerhet den med prästkragarna. Den är alldeles magisk!

    Trevlig helg!
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Härligt inlägg !!! tänk att snart är vi där ;))
    Ang, ditt förra inlägg så har vi upplevt samma sak, men med en av våra siames katter...vi har två, en mamma o dotter...hon fick en knöl på nosen, och veterinären trodde det var cancer och en dålig prognos var det...så vi fick helt enkelt låta henne somna in...och det är ett par veckor sedan...det märks att hennes mamma verkar lite ledsen...hon är så kelig med oss och jamar mycket...men vi har tre katter....och djuren måste få ha ett värdigt liv!!
    Önskar dej en fin helg!
    Bia

    SvaraRadera
  4. Sommaren skulle behöva vara dubbelt så lång tycker jag, den går alldeles för fort.

    Läste om din hund och sjukdomsbeskedet. Så ledsamt! Hur gammal är hunden? Vår greyhound blir 10 år till hösten, uschinamej, ingen ungdom längre.

    Ja, det känns så himla roligt det här med hundpensionatet! Att få möjlighet att jobba med sitt stora intresse, det är få förunnat.

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  5. Va glad jag blir att läsa att du, trots det jobbiga, orkar tänka på allt det positiva!
    Det tror jag är jätte bra medicin mot sorg!
    Sköt om dig in helgen!
    Hoppas den blir jätte bra!
    Stor kram
    Susanne

    SvaraRadera
  6. Så vackert inlägg och som skåning blir jag klart nyfiken på att ta mig till Norrland!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera
  7. Ljuvliga bilder och så fint skrivet.
    Lommen har ett så spökligt läte tycker, lite kusligt men samtidigt vackert.

    Tänk jag har aldrig varit i Norrland.
    Måste ta mig uppåt land någon gång.
    Jag håller till i Skåne, Halland och Öland för det mesta.

    Ha en skön helg,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  8. Vi har stugor i Ångermanland...dom nätterna där uppe alltså.
    Magiska!

    Så vackra bilder!

    SvaraRadera
  9. Så vackra bilder och vackert skrivet. Midnattssolen vill jag absolut uppleva någon gång.
    Fin fredagskväll till dig! / Birgitta

    SvaraRadera
  10. Vackra bilder.
    Läste ditt tidigare inlägg men orkade inte kommentera ... Även här besöker sorgen - och ibland blir man bara tom. Tom på ord, men inte känslor.
    Varma tankar går till dig. Er.

    SvaraRadera
  11. Underbart vackert & fint skrivet ♡ ...
    Minnen för livet!

    SvaraRadera
  12. Åhh,så vackra bilder!!Ljuset och motiven är verkligen det där ...som tilltalar och berör.Och så blir jag inspirerad att ta fram ännu ett cementrör och sätta smultron däri.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  13. Så fantastiskt fina bilder och härliga minnen knutna till dem! Läste om din pälsboll och känner att det är tufft när det händer ens hjärtan. De är ju familjemedlemmar de också, minst lika kära som de mänskliga. Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt!
    Fin helg till dig!
    Kramen

    SvaraRadera
  14. Den är fantastiskt fin, bilden med prästkragarna mot den nästan vita himlen! Och smultrontunnan fick mig att bestämma mig för att skaffa plantor! Smultron till sommarfilen!

    SvaraRadera
  15. Har också lyckan att bo vid en sjö och den här årstiden är det väl som bäst att njuta av den. Har aldrig upplevt midnattssolen men du får mig att vilja göra det. Så underbar bild med prästkragarna.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  16. Fin tolkninng av utmaningen!

    En solig helg önskar jag dig!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  17. Vackra Bilder och otroligt vacker text med underbara minnen
    Stor energikram till dig vännen

    SvaraRadera
  18. STOR KRAM till dig, som förlorat en vän. Ingen av mina har lämnat denna värld, men har förlorat några genom åren för att man växt ifrån varandra, eller flyttat till annan ort... Går kanske inte att jämföra direkt. Du får komma ihåg alla roliga minnen ni har delat tillsammans! ♥

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  19. Så fint bidrag, Vackert minne med vackra bilder. Tack för att du vill dela!
    Ursäkta att jag var så sen med titten in hos dig.

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥