söndag 31 maj 2015

Naturens närhet

Jag har verkligen nära till naturen. Och det innebär också närhet till de vilda djur som bort där. jag känner att det är en förmån att få bo i kanten till det som numera kallas Europas sista vildmark.


På lördagskvällen med ett glas gott satt jag på balkongen och studerade björktrastparet som febrilt arbetade med att ge sina små ungar mat. Tror att de har tre ungar i boet. Efter varje matning lade sig den vuxna fågeln på ungarna för att ge dem värme innan de flög iväg för att hämta mer mat. 


Det är fascinerande att se deras beteende innan de satte sig vid bokanten. Först till trädet bredvid, sedan högt upp i trädet där boet är och sedan hur de hoppade allt närmare, med koll att ingen skulle se. Den minsta lilla rörelse från mig så flög de iväg.


Ett par timmar senare på sista kvällsrundan med hundarna såg vi den här fjolårsälgen som betade i gräset. Efter ett tag lade sig älgen ner.


Efter en stund upptäckte älgen mig, reste sig och sprang iväg. De vilda djuren är skygga och det gäller att smyga ljudlöst och hoppas att vinden ligger i rätt riktning så att de inte hör mig eller känner lukten från mig och hundarna. Lite annat vilt som finns i krokarna är björn.


Inte så långt från byn stötte mannen i mitt liv på färska björnspår. De tassar runt men jag har aldrig stött på dem. På bilden nedan syns färsk björnspillning med liljekonvaljbär fotograferat för ett par höstar sedan. 



I sommar planerar vi en nattlig fotoexkursion i skogen bakom oss. Två naturvana personer som ska försöka dokumentera den västerbottniska sommarnattens djurliv. Något som jag verkligen ser framemot.

16 kommentarer:

  1. Det måste vara helt underbart att få bo så nära våra fantastiska stora djur.
    Men björnen får gärna hålla sig på avstånd! ;)
    Att möta en sån skulle göra mig riktigt rädd!
    Ha en fortsatt skön kväll!
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Fantastiska bilder. Det har sin tjusning att bo på landet.
    kram!

    SvaraRadera
  3. Så fantastiskt att vara så nära naturen och göra alla dessa upplevelser. Det låter verkligen spännande att göra en nattlig vandring. Tyvärr är det nog så att vi människor gömmer oss alldeles för mycket på våra altaner istället för att ge oss ut i naturen och njuta.
    Ha det fint!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  4. Det är en gåva att bo nära naturen! Det är den som ger mig ro, frid och styrka. Önskar jag var duktig på att fotografera men tänkte gå en kurs till hösten.
    Akta dig för björnen!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Här är fåglarna extremt högljudda när fågelbadets vatten torkat ut, efter påfyllning är melodin i fågelsången mjuk och vacker igen... älskar detta meddelande från dem. : )

    SvaraRadera
  6. Jag bor oxå mitt i naturen men om vi hade björn i vår skog hade jag nog hållt mig inomhus!!

    SvaraRadera
  7. Naturen är fantastisk - och att få ha så mycket fint så nära... det är ju underbart!
    Sv: Nej, tyvärr. Jag kopierade Shop-länken igen och lade in den i ett nytt inlägg - då slapp jag ta reda på det ;) Lat som jag är!

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga bilder! Ja visst är det underbart att få bo så nära naturen!
    Men jag måste säga att du också är otroligt duktig på att fotografera! Att fånga de speciella ögonblicken!
    Björnar har jag lite väl mycket respekt för så de är jag gärna utan. Vi hade nån här för ett par år sedan. Vi såg den aldrig, bara björnspillning. Men i byarna i närheten fick skadade den flera får. Trist!

    Hoppas du får en fin kommande vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej igen !!
    Så spännande med en nattlig fotoexkursion...det skulle jag också vilja var med på ;))
    Gillar naturen som bara den.... så härliga bilder du visar...
    Ha en fin börja på veckan...
    Kram bia

    SvaraRadera
  10. Råkade kika in och är glad att jag fortsatte läsa och titta på dina fantastiska natur bilder.
    Även jag älskar naturen på alla vis, vem gör inte det, men björn har vi inte här i närheten som tur är.
    Men däremot det vanliga som rådjur och älg t.o.m har vi haft ett lodjur här för ca tre år sedan.
    Läste om 'lilla hjärtat', så vackert du skrivit om vovvarna och gokillen, så sorgligt, även jag fick tårar av den berättelsen. Tänk vad djur är kloka, de förstår mer än vad man tror, ja jag tror till och med att de är klokare än vad vi människor är. Hade de kunnat tala som vi hade vi nog fått höra ett och annat sant ord.
    Hur sorgligt det är så går livet vidare, men jag säger alltid: glädje och sorg går hand i hand.
    Sköt om dig/ Eva

    SvaraRadera
  11. Så spännande med nattlig fotoexkursion! Låter riktigt svårt. Verklig bonus att bo nära naturen. Det gör jag också men det gäller att vara beredd med kameran och röra sig med respekt om det ska bli bilder.
    Ingen björn här men skulle gärna vilja se, åtminstone spår. Lo, och varg har vi.
    Några år har vi haft fågelholkar försedda med kamera och vi har kunnat följa småbarnlsivet på skärmen. Underhållande, lärorikt och intressant. Det är minsann inget latmansgöra att vara fågelförälder heller och att allt går på instinkt. Visst är det fantastiskt!
    Fina bilder
    Anette

    SvaraRadera
  12. Tänk att ha älg och björn så nära inpå. Låter väldigt spännande. Ha en trevlig vecka.

    SvaraRadera
  13. Waooo,vilka fantastiska Foton ♡ ...
    En sak jag undrat över mycket - Vad gör man om man möter en Björn?

    /Kram från lilla mig i ☼-en!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kommer ett länk tips på en film
      http://ljsp.lwcdn.com/api/video/embed.jsp?id=df83e560-0217-4aac-94ae-884e7897f60f&pi=f49d49d5-85a3-4674-82e3-a471e17b0322

      Radera
    2. Tack,ska kika på den :)
      Ha en underbar dag/Kram

      Radera
  14. Fantastiska bilder! Härligt att bo så nära djuren, men ändå lite skrämmande.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥