lördag 2 maj 2015

Och där gick planeringen i krasch

Någonstans där i bakgrunden hör jag ett ljud. Sakta försöker kroppen och sinnet vakna till liv. Lördagmorgon och idag har jag planerat att fixa så mycket utomhus. Men... Vad är det för ljud? Smattret mot plåttaket ökar i intensitet! Åh, nej - det regnar!


Igår kväll årets första middag utomhus i vinterjacka och +12 grader ute. Solen sken så härligt mot husväggen och det var riktigt behagligt att sitta där. Jag satt och började planera morgondagen, det vill säga denna dag. Ut och testa mitt nya teleobjektiv och ta med två av hundarna till en plats som kallas vitterplatsen. Förr trodde de att vittra bodde där, varav namnet. Jag hade planerat att fotografera mina hundar med teleobjektivet i den vackra skogen med bäcken som rinner igenom platsen. Igår kväll testade jag objektivet för första gången och zoomade in fullmånen. Så läckert att kunna se månytans skiftningar. 


Istället blev det en inomhusdag med tända ljus och kaffe. Alldeles stilla är det. Hundarna har intagit sovandes position och ett svagt snarkande och susande ljud kan man höra från tre olika platser. De sover riktigt djupt.


En kopp ekologiskt och fair trade kaffe i kopp och fat från loppis.

Fast - visst är det sådana här dagar man längtar efter när livets tempo går fort? Ibland kanske för fort. De där gångerna man önskar att ingenting fanns på agendan, eller att man önskar att man kunde boka av allt bara för att få ta det lugnt. Och att fixa i trädgården är faktiskt inte något som behöver göras idag. Det går att göra i morgon också eller någon annan dag. 


Kanske ska man bara gilla läget och sätta sig ner med ytterligare en kopp kaffe och faktiskt ta sig ro och tid att läsa en bra bok istället? Jag tror att det får bli en mysig lördag inomhus!

15 kommentarer:

  1. Tråkigt att du inte kan fullfölja din planering. Det är mysigt med tända ljus och en kopp kaffe. Jättefint ljus! Om det finns något positivt med regn är det kanske just det att man faktiskt kan tillåta sig att göra "ingenting".Önskar dig en fin lördag!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Hej! Det låter som du får en mysig dag trots regnet!
    Hälsningar från ett soldisigt Österbotten!

    SvaraRadera
  3. Kände lite så igår när regnet föll här. Läste, vilade och bara andades.
    Dom där regniga dagarna behövs dom också.

    Hoppas att du får en alldeles fin och mjuk dag/ Kram Hannis

    SvaraRadera
  4. Kan vara bra för knopp och kropp att tänka om ibland. Låter som ett bra alternativ med en kopp kaffe till och en bra bok.

    SvaraRadera
  5. Så tråkigt.. men jag är en av dom som tycker det är helt ok med lite regn då å då, bara få gå och strosa hemma...
    Hoppas att du får en lugn och skön dag

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Så tråkigt.. men jag är en av dom som tycker det är helt ok med lite regn då å då, bara få gå och strosa hemma...
    Hoppas att du får en lugn och skön dag

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Spännande med nytt objektiv :-) Förstår din besvikelse när man går och "laddar" för att göra något man längtat efter och så ställer vädret till det. Men då får man tänka om och det kan bli bra det med. Ljuvliga bilder i alla fall! Härlig gul kanna med maränger och kaffekoppen...tror jag måste sätta på lite kaffe! Det regnar här med :-)

    SvaraRadera
  8. Vad kul att du hittade till min blogg och tack för värmande ord! Även jag blev grymt besviken när jag hörde smattret i morse!! Hoppas det har klarnat upp hos dig. Här skiner nääästan solen ute nu!
    Kram
    Ellinor

    SvaraRadera
  9. Samma här med vädret! Visserligen inte så mycket regn, men kallt, grått och blåsigt. Jag har storstädat hela dagen inne så nu är i alla fall det gjort. Hoppas att det går att vara ute i morgon istället!
    Ha en trevlig kväll!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  10. Ja så där blev ju min dag också, men någonstans kände jag en lättnad över att det blev som det blev. Vad spännande det låter att gå ut och pröva nya saker och testa med kameran. Det är något jag vill göra framöver när jag har lite mer tid ( när det nu blir... )
    Ha nu en skön söndag!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  11. Med så vacker fikastund kan det ju inte göra så mycket om det regnar ute ;) Bra njut!

    SvaraRadera
  12. Vi har också mest varit inomhus idag! Men det har inte regnat här. Vi krattade igår och det var skönt att göra, men inget måste. Ibland tror jag att vi skapar alldeles för många måsten i livet, helt i onödan. Kaffe och en bok lät väl som en bra plan!

    SvaraRadera
  13. Nä, trädgårdsfix kan göras senare....man kan njuta inomhus också ;)...vi har varit på Ikea idag och shoppat förstås, haha...inte går jag därifrån tomhänt inte ;))...här har det blåst idag...i morgon ska vi få sol ;))
    Ha en fin söndag !!
    Kram bia

    SvaraRadera
  14. Tråkigt när det inte blir som man tänkt... Hoppas på bättre väder idag! Här ser det ut att kunna bli lite sol i alla fall! :-) Men vilket underbart ljus! ♥ Var har du hittat det?

    Kraam Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hittat ljuset på ICA-affären i grannbyn. :-)

      Radera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥