fredag 1 maj 2015

På väg...

Här i Västerbotten finns det någon enstaka snöfläck kvar, men de ser jag inte längre. Jag ser bara alla tecken på att det är vår. Först hade jag idag tänkt att visa bilder från olika vårtecken, men efter att ha sett mina foton från Valborgsmässoaftons majbrasa ändrade jag mig.


När jag står där vid elden kan jag förstå att de gamla filosoferna som Platon och Pythagoras tänkte sig världsaltet uppbyggt av fyra element - eld, luft, vatten och jord. Både eld och vatten fascinerar. De går att sitta där länge och bara titta på eldflammornas rörelse och vattnets vågskvalp. 


När jag står där och tittar på majbrasan börjar det lätta upp lite bland molnen och luften, det andra element, gör sig påmind. Fullmånen lyser och är snart på väg till skära. Den här våren har det varit mycket blåst och molnen rör sig snabbt över himlavalvet. Det tredje elementet vattnet visar sig genom ett lätt regn. Det gör ingenting! Det svalkar skönt mot eldens varma energi.


I mitten av elden står en gammal smidesspik som inte brinner upp. En gång smidd och fastspikad i den gamla timmerstocken. Den står där stadigt en gång bruten från det inre av fjärde elementet. 


Jorden den stabila där nu vårens liv visar sig i hjärtbladen som tittar upp och gräset som sakta börjar grönska. Idag är det första maj - en verklig vårmånad här hos mig. Det femte elementet gör visar sig allt mer - livets ande. Våren är på väg!


Det här är min tolkning i Fröken Fotos fotoutmaning tema På väg. Vill du vara med eller se de andras tolkningar? - Klicka här!

13 kommentarer:

  1. Härligt inlägg, ha nu en fin 1:a maj....här blir det en innedag...lite mulet här, men solen försöker ändå titta fram...och jag ska städa idag...dammtussarna syns allt för väl ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder och kloka tankar om elementen! Och ja, våren är väg med stormsteg!!

    SvaraRadera
  3. Och där gick textraden igång i huv'et... sol, vind och vatten... ..det är mina drömmar, mina... Många punkter där orden saknas men melodislingan går för runt. Här hos mig eldas oftast på påsk. Igår blev det istället en sväng till med högtryckstvätten - ett element alltså :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  4. Vackra foton på de olika elementen och texten känns som poesi. Glad att du valde att byta riktning på ditt bidrag.

    SvaraRadera
  5. Så vackert du beskriver de olika elementen, och hur du märker att de finns där. Och väldigt fina foton som illustrerar det dessutom!

    SvaraRadera
  6. Vilken oerhört vacker tolkning. Av tema och av våren.
    Fantastiskt!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  7. Väldigt fint! Älskar våren och din tolkning <3 Sista eldbilden är galet fin!
    Ha en fin helg.

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  8. Vackra bilder och fin tolkning.
    Kram Erika

    SvaraRadera
  9. Underbar tolkning av utmaningen! Du har fått med alla elementen på ett klockrent sätt och hur allt är på väg överallt. Så fina bilder!!
    Fin helg till dig!
    Kramen

    SvaraRadera
  10. Så vackra bilder och en väldigt fin tolkning!
    Ha en fin helg!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera
  11. Vacker tolkning i ord och bild!
    Vilken härlig blogg jag hittade här, tur du kikade in och lämnade en kommentar hos mig <3
    Kram Sussi på Stolpås

    SvaraRadera
  12. Det ligger mycket i tankar på jord, eld, luft och vatten! Fint inlägg med härliga bilder!

    SvaraRadera
  13. Vackra bilder och fin tolkning... Och underbart att våren är på väg!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥