fredag 29 maj 2015

Porträtt

Dagens tema på Fröken fotos fotoutmaning är porträtt. Jag hade ingen som ville ställa upp som fotomodell om bilden skulle läggas ut på bloggen. Och jag började tänka i andra banor runt temat. Just nu i prylröran som jag tidigare berättat om finns det också många gamla fotografier. Fotografier sekelskiftet strax före 1900 och framåt. Så intressant det är att se hur porträttfotografering har ändrats med tiden. Alla är vackra foton i svartvitt med underbara ramar till. Tänkte att några glimtar av dessa gamla porträtt får bli min tolkning.


Ett foto i början på 1900-talet där min mormor med alla sina syskon står stelt uppradade. Herrarna på en sida uppklädda i den finaste svarta kostymen och på den andra sidan kvinnorna i vita spetsblusar med hög hals. Inte en enda ler - alla ser gravallvarliga ut.


I foto ovan i vänstra hörnet är bröllopsfotot på min mormor och morfar. De gifte sig i brytpunkten mellan ett mode med svart klänning och vit klänning. Hon bar därför svart brudklänning som jag fortfarande har kvar och vit slöja. Fortfarande är de mycket allvarliga. Sedan ändrades det. Fotot bredvid ser man skymtar av en leende man, min far. Då det fotot togs skulle man le filmstjärneleendet. Och visst är det ett vackert leende. Min far hade lite av en filmstjärnelook säger dagens yngre generation.


Sedan är det här med ramarna. Jag tycker de är sagolikt vackra. Ramarna skulle pryda lika mycket som fotot. Min akvarellmentor brukar säga att med en passpartou och en ram kan man förändra en hel tavla och ramens betydelse för att förstärka det man vill ska vara framträdande. 


Medan jag fotograferar så kommer Blåöga och vill vara med. För mig är det svårt att fotografera honom då han inte vill titta mig i ögonen en längre stund annat än när det är träning. Men nu kom han och lade sig mitt framför kameran. Fortfarande med blicken bortvänd. Strax efteråt kommer Mysfarbrorn också och vill vara med. Han däremot älskar att bli fotograferad! De lägger sig ner lite uttråkade - jag tror att de försökte säga åt mig att de ville att matte skulle göra något roligt med dem istället. :-)


Det här är min tolkning av Fröken fotos fotoutmaning Porträtt. Vill du vara med eller se andras tolkningar? - Klicka här!

11 kommentarer:

  1. Vad många tankar ditt inlägg väckte hos mig för även jag har stått framför foton från olika tidsperioder och fascinerats av de olika bildspråken. Mitt eget porträtt var ju inte alls tänkt att bli ett porträtt så det är inte ens beskuret utan passade perfekt till dagens tema som det var. Håller med om att dina hundar ser lite uttråkade ut. Fotot med nos-slicken är ju bara för underbart!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är så fint med kontrasterna i de gamla bilderna.
    Och just allvaret. Det var stort förut att gå till fotografen.

    Fina dina killar är!
    Kramen Hannis

    SvaraRadera
  3. Vilken fin tolkning! Gamla foton är härligt att frossa i och djurbilder fungerar alltid:)!

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker tolkning och så många vackra gamla fotografier.
    En fin helg önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  5. Så vackra Bilder (som vanligt ) och en underbar text att ta med sig ..
    Önskar dig en underbar fredag
    KRAM

    SvaraRadera
  6. Härlig tolkning. Tänk att man hade svart brudklänning. Så gulliga dina hundar är. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Tankeväckande kring porträttfotografering genom olika tidseror. Selfies måste vara de porträtt som kommer känneteckna vår tidsera :) och dina vovvar är ju bara för söta :)
    Trevlig helg! / Birgitta

    SvaraRadera
  8. Jag säger likadant som ovan talare...svart brudklänning...vilken grej egentligen....känns ju sorgligt, eller hur?.....men så var det då...härliga vovar också ;))
    Ha en fin kväll och morgondag !!
    Bia

    SvaraRadera
  9. Fin tolkning av temat! :) Gillar porträttet av de två fina familjemedlemmarna i slutet av inlägget!

    SvaraRadera
  10. Ja, porträtt var något helt annat förr i tiden. Idag är det ju så vanligt att fotografera att det här med porträtt liksom glöms bort. Vackra att titta på är de i alla fall fortfarande.

    SvaraRadera
  11. Vackra gamla bilder i väldigt vackra ramar! Fina porträtt!
    och din hund *haha* hur läckert porträtt som helst!

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥