söndag 3 maj 2015

Små solar

I helgen testade jag mitt nya teleobjektiv. Eftersom det inte är några gatlampor runt huset kunde jag ställa mig ute sent på kvällen och fotografera månen. Onekligen är det verkligen häftigt att man kan stå hemma på gården och faktiskt fotografera månen. Plötsligt känner man sig väldigt liten och universum blir påtagligt och nära.


Det är inte riktigt fullmåne, men landområdena på månen syns tydligt. Är det en mångubbe som bor där eller ser det faktiskt ut som en måndrake? ;-)

Tussilago

Idag strålade solen från himlen. Underbart att se den gula solen. I dikesrenen och på åkern visade sig idag mängder med små gula solar som lyste upp den annars ganska brungrå marken. Tussilago eller Hästhov som den också heter användes på Carl von Linnés tid som hostmedicin. Namnet Tussilago betyder att fördriva hosta. En del bin använder växtdelar från Tussilago till sitt bobyggande. Vackra Tussilago som lyser upp och är ett riktigt säkert vårtecken.

9 kommentarer:

  1. Inte illa att kunna fota månen, jag har försökt... men omöjligt med en liten kamera (digital)

    Härligt med Tussilago och spirande vår =)

    SvaraRadera
  2. Snyggt fotat, både månen och de gula solarna på marken. Kram!

    SvaraRadera
  3. Älskar månen...så magisk!!!...vilken fin bild på den ;))...ser den faktiskt nu när jag sitter och bloggar ;))
    Jag dras till månen....?!
    Kramis bia

    SvaraRadera
  4. Det är fascinerande vilket fokus man får genom ett objektiv - på mer sätt än ett! :)
    Fina bilder! Du och teleobjektivet har hittat varandra ;)

    SvaraRadera
  5. Vilken häftig bild på månen!
    Snyggt fotat.

    Hoppas att du får njuta av solen idag också.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  6. Såå fint det är med tussilago, jag har faktiskt
    inte sett så många i år så tack för det ;)


    Ha det gott

    SvaraRadera
  7. Vilken cool månbild! Vad är det för ett objektiv du skaffat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett teleobjektiv 70-300 mm. :-)

      Radera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥