måndag 18 maj 2015

Tacksamhet - att teknik finns

Här i våras försvann strömmen under några timmar och det blev mycket tydligt hur mycket ström och internet används. Det mesta slutar fungera. Bara en sådan sak som att idag fotografera innebär användandet av ström.


När man städar ut ett hem där det finns saker från flera generationer blir teknikens utveckling tydlig. Både på gott och ont. Jag har i veckan känt tacksamhet över att tekniken finns på många sätt. Datorernas förmåga att underlätt och internet som ger kontakt med många av er som man annars aldrig skulle 'möta'. Kamerautvecklingen som gör att det går att ta hur många foton som helst och sedan bara radera de bilder som blev si-så-där. Mobiltelefoner - 'hallelujamoment'. Och alla dessa appar - tänk vad de kan underlätta. 


Underbart med tekniken som gör att jag med ett telebobjektiv kan fotografera denna bro som egentligen var en bra bit bort. Nya möjligheter och nya dimensioner på tillvaron.


De här glimtarna från förra veckan är jag tacksam över:
Min fantastisk livskärlek 
Familjen
Teknik när den främjar och förbättrar
Kameran 
Vårgrönskan som nu är här
Återbrukstanken som åter är i ropet
Att det finns loppisbord att hyra
Alla fina ungdomar som finns
Skratt och min livskärlek fyndiga humor
Glädjen och tacksamheten som glimmade till i de trötta ögonen när slanten stoppades i burken

Vill du vara med i Eva Trillians utmaning Tacksamhet eller se vad andra har skrivit? - Klicka här!

10 kommentarer:

  1. Jätte fin lista! :) ♡
    Blev jätte glad av att läsa den.
    Ja. Jag blev sjuk! Inte alls vad jag ville nu!
    Men det brukar gå över ganska fort på mig!
    Jag är för envis för att acceptera att vara sjuk och ligga hemma! ;)
    Hoppas arbetsdagen varit bra!
    Ha en mysig kväll. Det som är kvar av den innan läggdags!
    Tack för den stora krya kramen! :) ♡
    Skickar en varm måndagskram till dig!

    SvaraRadera
  2. Ja tekniken är väldigt bra när den fungerar. Samtidigt som jag kan tycka det är skrämmande att vi på så kort tid blivit så beroende av tekniken. Jag valde att lämna mobilen hemma när vi var i Sydamerika i 10 veckor, men datorn hade jag inte klarat mig utan! Jo såklart jag hade, men jag ville ju ha kontakt med omvärlden och blogga såklart.
    Allra mest skrämmande är det med barn som hellre spelar dataspel istället för att gå ut och leka kull, röda-vita-rosen mm. Allt detta kommer leda till större och större samhällsproblem med ohälsa och annat.
    Men som sagt, tekniken är väldigt bra att ha!
    Många andra fina saker på din lista, familj, skratt och kärlek, det är ju det bästa som finns! Ha en bra kommande vecka! Kram

    SvaraRadera
  3. Det är småsaker i vardagen som uppskattas mest

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Vilka bilder tänker jag.
    Ljuset är sånt jag älskar.

    Härliga listan! Finns mycket att vara tacksam över.
    Det är bra att skriva ner och påminna sig om.

    Kram och en fin dag

    SvaraRadera
  5. Blir fluffigt varm i hjärtat när du skriver om din livskärlek :) Så fint!
    Ja, nog är vi beroende av tekniken idag - på gott och ont. Mest gott (säger bloggaren som gillar alla nya kontakter ute i världen)! En dag kanske vi måste lära oss leva utan den igen - det blir inte lätt i så fall. Undrar om vi kan säga att vi är bortskämda? Egentligen inte. Omvärlden kräver ju nästan uppkoppling numera - så det är ju nästan en nödvändighet.Nåväl, den dagen den sorgen!
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  6. Den listan kan jag också ställa upp på.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Härlig lista, med livskärlek och familj och teknik
    Det är dom små sakerna som faktiskt betyder mer än man tror..
    Ta hand om dig Kram

    SvaraRadera
  8. Wooo wooo vilka magiska foton ♡ ...
    Ha dé gott/Kram

    SvaraRadera
  9. Teknik är bra när den fungerar och i lagom dos! Själv tänker jag ibland på hur lyckligt lottad jag är som bor så att vi skulle kunna klara oss helt utan el om vi blev tvungna. Vedspis, kakelugnar, egen brunn och utedass finns om det skulle bli någon katastrof av något slag. Nu hoppas jag ju inte på katastrofer men om...
    Allt gott, kram, Ann

    SvaraRadera
  10. Vilken fin lista ;)...man får vara tacksam över mycket...jag är tacksam över livet...och det är så mycket man skulle kunna räkna upp....hoppas allt är bra ;)).....tänk vad veckorna går fort...redan långt in i maj månad....en kylig sådan dock....
    Kram bia

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥