måndag 11 maj 2015

Tacksamhet - att vara nära naturen

Jag har förmånen enligt mig själv att ha nära till naturen. Här omkring mig finns mycket vacker natur, naturskyddsområden, ängar som är klassade som viktiga ur biologisk mångfald, ett levande jordbruk och mycket vilda djur. Trettio meter bakom huset är det skog. Skog så långt ögat når och även fågelvägen pratar vi om mil efter mil med skog.

Skogen bakom huset - foto från i somras

Infarten till skogen från gården - foto från förra sommaren.

Björn, lodjur, ormvråkar, räv och förra vintern även varg. För att inte tala om alla älgar... Björn, lodjur och varg har jag eller andra sett spår eller live mellan 120 och 200 meter från huset.

Blåöga luktar på färsk björnspillning 200 meter från huset.

Om jag någonsin är rädd? Nej, varför det?! När jag hittade vargspåren så blev jag mer uppmärksam. Inte för min skull utan mer för mina hundars skull. Blåöga visade att kände i luften något han upplevde obehagligt. Och då vände vi i skogen och gick åt ett annat väderstreck, men fortfarande kvar i skog och mark, där jag pratade med hundarna högt och tydligt för att ge mig till känna. Då springer djuren åt andra hållet.

Vargspår 120 meter från huset.

Jag är mycket ute i naturen och möter aldrig nästan några djur. Ibland stöter jag igång en skogsfågel eller ser spillning från något djur. Men mer än så blir det sällan. Nu när jag har ett teleobjektiv planerar jag till semestern att gå ut på strategiska platser, sätta mig på en pall och vänta med kameran i högsta beredskap. Det längtar jag till och känner mig tacksam över att kunna göra.


Några av veckans ljusglimtar är:
Engagerade och kunniga veterinärer
Att få ha naturen nära - det är en rikedom
Att rensa och röja bland saker
Vårregn - visst luktar det så gott efteråt?
Varje dag som min lilla fina hund mår lite bättre (även om han andra dagar mår uruselt)
Fina vänner
Inspirerande akvarellkurs
Nyputsade fönster 
Tack svärmor för att du finns - du är unik och bäst!!! <3
Att björkarna börjat få små gröna öron.

Vill du vara med i Eva Trillians utmaning Tacksamhet eller se vad andra har skrivit? - Klicka här!

11 kommentarer:

  1. Underbart ♡ ...
    & Jag har fått mig en Ny favoritblogg under min "Bloggsjukskrivning" hihi

    /Kram i go ☼-en!

    SvaraRadera
  2. Tack för svaret Helena, jag kände att jag sökte efter något annat om dina fina hundar :)

    Så skönt att du inte känner rädsla med alla dessa vilda djur så nära inpå.
    Ärligt talat så skulle mina känslor nog vara blandade.

    Det är verkligen en gåva att få ha naturen så nära inpå.
    Underbart att andas in <3

    Fin dag till Dig :)

    SvaraRadera
  3. Ja, att kunna ha nära ut till naturen är en väldig förmån, även enligt mig. Och så sköna skogsbilder du bjuder på!
    Din lista över saker att vara tacksam över får mig att tänka till själv över allt jag har, men tar för givet i vardagen. Tack för att du påminner! Vårregn - ja visst doftar det gott...
    Önskar dig en skön vecka!

    SvaraRadera
  4. Så underbart med närheten till naturen.
    Det är verkligen en gåva att vandra i det lugnet.

    SvaraRadera
  5. Där har vi något gemensamt du och jag...ääälskar naturen och att vistas där...alla årstider är lika fina i naturen...fågelkvitter och alla dofter i skogen...hääärligt !...och vilken fin skog du kan gå i...jag har inte så fin skog här i närheten, men skog finns...och på landet brukar jag gå i skog...men jag har tyvärr inte hittat någon "fin" skog för tillfället...ser ut som en riktig trollskog ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  6. Viktigt att informera om hur man kan bete sig när man har så mycket vilt nära inpå. Inte behöver man vara rädd - oftast håller dig sig väl borta från sådana knepiga djur som oss, men men får vara extra försiktig med sin husdjur, precis som du skriver, och då går det /allra oftast) bra :)
    Tycker mycket om dina blogginlägg med sin eftertänksamma ton!

    SvaraRadera
  7. Så fint att ha naturen så nära. Du skriver dina inlägg med fina mjuka ord, vackert! Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Vackert skrivet och det är underbart med naturen ...och skrämmande som vargspår lika stora som ens egna fötter ( där kände jag mig som stadstjejen igen ;)
    Men mäkta imponerande att ha dessa stora djur inpå knuten , räcker med älgar som finns här dom är enorma och läskiga tycker jag ;)
    Så till listan där doften efter vår regn och en akvarellkurs lät underbart /vänner / att lilla sötnosen mår lite bättre ...
    Stor kram och ha en mysig start på veckan

    SvaraRadera
  9. Naturen och alla vår djur och växter är verkligen fantastiska! Spännande med vilda djur så nära. Jag rider ju i skogen varje dag och möter rådjur, rävar, älgar (då springer hästen åt andra hållet), grävlingar, vildsvin mm. Är bara rädd när jag möter vildsvin, speciellt med ungar, vilket har hänt ett par gånger. Kan inte ta en ren ton, men i skogen sjunger jag för fullt för att de ska hinna iväg :)
    Hoppas din hund kryar på sig! Håller tummarna. Skönt med proffsig veterinär och hjälpsamma medmännsikor!
    Ja denna vecka får bli betydligt lugnare :)

    SvaraRadera
  10. Den närheten till naturen har vi här med. Det är så underbart att bara gå ut och det enda du hör är vi den i trädkronorna.
    Fast vargarna får gärna hålla sig i skogen och inte som här inne bland husen och trädgårdarna i byn ;)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Visst är det väl underbart att bo i ett land med så mäktiga djur!
    Jag älskar också att gå i skogen och kan gå i timmar!!
    Skönt at vovven har några bättre dagar då och då!
    Blir kanske lättare att orka med dom dåliga då vill jag hoppas och tro.

    Svar: om det ändå vore så väl!
    Jag är ledig imorgon. Sen inte förens nästa onsdag!
    Får ta vara på kvällarna lite extra istället!
    Sköt om dig! ♡
    Stor kram
    Susanne

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥