måndag 25 maj 2015

Tacksamhet mitt i prylkaos

Det är lätt att beklaga sig när man sitter där mitt i sitt eget vardagsrum bland alla saker och prylar från ens barndomshem. Totalt kaos råder och knepigt känns det när studenttider börjar närma sig. I allt det här känner jag tacksamhet. För det här är ett i-landsproblem, ett lyxproblem.


Tacksam över att jag är född i ett land som har haft fred så länge. Tacksam över mat på bordet varje dag. Tacksamhet över att kunna pynta med torkade rosor och några stenar. 


I helgen åkte jag till mitt bokade loppisbord med de saker som under veckan ska säljas. Och tänker - det här är helt vansinnigt - vår konsumtionshysteri i dag är rent åt skogen. Här är i princip ett helt varuhus med begagnade saker och fullt funktionsdugliga prylar. Många i vårt land har så mycket i överflöd. Väl medveten om att det också finns många även i vårt land som har det riktigt tufft och lever på ett minimum.


Jag är tacksam över att det idag återigen finns en trend att återbruka och inte bara köpa nytt. Tacksam att gamla saker åter blir använda eller omarbetas till bättre funktion hos någon annan. 


Några av den här veckans tacksamhetsglimtar är:
Fått rå om en alldeles speciell liten person i helgen 
Gröna gräsmattor
Maskrosor som blommar
Mat på bordet varje dag
Fina vänner
Goa ungdomar
Varje gång Gokillen har en bättre dag
Loppis
Återbrukstrenden
Att jag är jag

Vill du också vara med i Eva Trillians tacksamhetsutmaning eller se vad andra har skrivit? - Klicka här!

9 kommentarer:

  1. Åh vilket underbart inlägg!! Ja vi behöver sätta oss ner och titta runt oss emellanåt för att se allt och vara tacksamma för det vi har.
    Vackra talande bilder som alltid härinne hos dig.
    Fin dag till dig!
    Kramen Pia

    SvaraRadera
  2. Härligt inlägg! Jag gillar verkligen både att göra min egen lista och läsa andras listor!
    Jag är tacksam för att du hittade in till mig så att jag hittade in till dig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Kan bara nicka instämmande i dina ord. Vi konsumerar så mycket mer än vi behöver... Mina barn är bättre än jag på att köpa begagnat, så det är ju i alla fall bra för framtiden. Vi är lyckligt lottade som har det så bra i Sverige.

    SvaraRadera
  4. Så fint inlägg, och jag tror tyvärr vi konsumerar mer än nödvändigt ... Köper saker vi inte behöver ..men jag tror också att fler o fler börjar med att köpa begagnat /loppisar /second hand vilket är tur för framtiden :)
    Stor kram till dig och din tankeställare till inlägg !!

    SvaraRadera
  5. Fina tankar. Återbrukstrendens återkomst är verklige något att vara tacksam över. VI var bra på sådant förr, och kan bli det igen! :)
    Tack för ett tankeväckande inlägg!

    SvaraRadera
  6. Va härligt att höra fler som fått samma tanke och ställer samma frågor!
    Jag blir upprörd och ledsen varje gång vi åker till återvinningen och kastar skräp och ser allt som ligger i alla kontainrar!
    Hoppas ni snart blir klara med allt!
    Sköt om dig fina människa! ♡
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Men visst kan man bli mörkrädd av denna överkonsumtion, jag får ont i magen ibland när jag tänker på det. Men jag ser även att trenden är påväg att ändras, människor blir mer medvetna och jag hoppas och tror att det här med loppis och återbruk bara kommer växa sig starkare år för år. För tyvärr tror jag att vi måste, för vår jords och vår överlevnads skull.

    Mycket fint att vara tacksam för och viktigt att ta sig den tiden ibland och känna tacksamhet.

    Fin tisdag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  8. Så fiint inlägg blir varm i ♡-at....
    /Kram du fina

    SvaraRadera
  9. Återbrukstanken är verkligen vettig. Att låta saker gå runt. Att inte fästa sig vid prylar allt för mycket.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥