tisdag 12 maj 2015

Tapetbryderi

Det här med tapeter tycker jag inte är helt enkelt. Särskilt inte när man valt att spara några tapeter och sedan tapetserar en tredje lika mönstrad som de andra. Extra huvudbry blir det när man inser att ytan utanför detta vill man tapetsera med en blommig tapet och plötslig tänker jag att det kanske blir för mycket av det goda... Hur brukar du tänka när du ska tapetsera? Jag känner att jag behöver råd.

Återbrukade spetsgardiner och en återbrukad gammal lampfot med ny skärm.

När man kommer upp på vinden och tittar rakt fram ser man in i rummet med tapeten i fotot ovan. Den här tapeten har jag tapetserat. Tycker väldigt mycket om färgkombinationen syrenlila och syrengrönt tillsammans och föll pladask för tapeten. När man sedan kommer till rummet som finns parallellt med detta rum så har jag sparat en blåblommig tapet som fanns i huset.


Här var taket också blommigt och några väggar var målade med mörkblå färg. För att kunna behålla tapeten som jag verkligen tycker om så målade jag taket och de mörkblå väggarna vita. I rummet mitt emot detta rum med blåblommig tapet finns ett annat rum med blommor på en roströd botten. 

Återbrukad golvlampa och kuddöverdrag i ekologisk bomull.

Ytan i övre hallen som förenar de tre rummen har en svag beige nyans och en tapet som jag vill byta. Jag tänker ibland att när det är så mycket mönster fungerar ytterligare ett blommigt mönster. Nästa stund tänker jag enfärgat och sedan föreslog en bekant en bredrandig tapet. Hur skulle du ha tänkt? Vilken tapet och färgbotten skulle du ha valt?

11 kommentarer:

  1. Den första tapeten var kanonfin, den va något extra �� Ja du det är alltid svårt men jag hade nog tagit en mer diskret blommönstrad för att väva ihop. Så fina bilder och det ser så ombonat ut hos dig!
    Fin dag till dig!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Åååå det är ibland svårt det där med tapeter. Men den första du visade har jag bestämt att vi ska sätta upp i hallen. (för den kommer från Rusta eller ser jag helt fel) Den är i alla fall helt fantastiskt vacker, drömskt på något sätt. Här filuras fram och tillbaka på tapeter i köket, mycket svårt beslut ;( Men de får helt enkelt ta sin lilla tid.
    Fin dag önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Åh jag är såååå trist med tapeter, kör ju vitt på all för jag har så svårt med mönster men sen är ju tapeter så vackra! Den första är verkligen fin...kanske är det tapeten som ska vara "stjärnan" och hålla allt runt om lite mer lågmält...
    Ha en fin vecka!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Alla dina tapeter är så fina, men jag gillar den första allra mest. I alla tre tycker jag man kan se en ljust grön nyans som är lite samma. Jag tror det hade varit snyggt och ta upp den nyansen i en tapet som är lite melerad. Det är inte lätt det där med tapeter....men kul. Kram

    SvaraRadera
  5. Ja, jag skulle nog fega ur och välja något neutralt i mitten!
    Vitt? Kanske tråkigt men det funkar ju alltid...
    Eller en något mörkare beige eller ljus kaki?
    Lycka till med tapetfunderingarna! Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Åh...så svårt! tycker i alla fall bäst om den första =)
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Kul med mönstrade tapeter! Tycker mycket beror på vad man ska ha på väggen. Tavlor och annat kan lätt "försvinna".....
    Kul att du tittade in på min blogg!
    / Lena i Hagtorp

    SvaraRadera
  8. Man kanske inte kan tro det men jag älskar mönstrade tapeter.
    I dova färger. I nästa hem ska jag hitta någon som jag sätta upp.
    Den på översta bilden ser fantastisk ut,

    Jag tänker att det är bra att plocka upp lite nära nyanser.
    Så att det inte blir för mycket intryck för ögat.
    Att det går någon typ av linje i rummen man rör sig i.
    Det är inte alla som påverkas av det men jag gjorde misstaget att tapetsera med lite för mycket olika när jag bodde i hus. Det kändes rörigt till slut=))

    Nu, ut i regnet som faller eller rättare sagt öser ner...
    kramen Hannis

    SvaraRadera
  9. Åh,detta med tapeter är sååå svårt,men här tänker vi mer tidlöst & gillar svagt randigt & ganska mycket ljusa färger hihi Men är säker på att det kommer bli riktigt vackert hos dig/Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pst...Följer dig via e-post :)

      Radera
    2. Åh, så glad jag blir! Jag följer även dig, fast du är bloggsjukskriven. :-)

      Radera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥