torsdag 18 juni 2015

Äppelblom och midsommar

Äppelträden blommar för fullt, några andra sorters äppelträd håller på att slå ut i blom. Äppelblom mot himlens färger får mig att tänka på magnoliablom. Det är något visst med träd som blommar. För att inte tala om hägg och syren. Häggen blommar, snart blommat klart och syrenen har precis börjat blomma. Ovanligt sent med alla blommande träd i år och lika njutbart som alltid.


I går begravdes Gokillens urna under hans favoritträd. Där brukade han ligga i skuggan och spana ut över gården och det som passerade förbi. En fin stund och det kändes bra att han fortsätter att sin vila där.  Det finns en vacker dikt av okänd som har illustrerats så fint i videon Regnbågsbron. Klicka här om du vill se videon. Måste säga att videon ger en tårar i ögonen - den berör. Glöm inte att slå på ljudet och hör sången till.


Nu blir det semester för mig och tänker börja fundera lite på eventuellt en till hund. Har haft en brukshund tidigare och funderar lite i de banorna. Vuxen eller valp är också frågan. Jag har både haft valpar och tagit emot vuxna hundar. Mellan varven får jag förfrågningar om att ta emot hundar som behöver nytt hem - både små och större raser, men tackat nej. Jag har haft tre och alla behöver sitt. Skynda långsamt ska jag göra. När jag träffar 'min' hund då vet jag det. 


Under blommande träd och en sol som hela tiden går i moln tog jag idag modet till mig och ställde ut pelargoner. Ovanligt sent! Här hos mig i växtzon 5-6 brukar ett riktmärke sedan gammalt vara den 9 juni. Fortfarande för kallt. Såg att det varit nere mot noll tidigt på morgonen för ett någon vecka sedan. Men nu chansar jag och ställde ut pelargonerna. 


I morgon midsommarafton. Så fort det har gått! Om tre dagar, den 21/6 är det sommarsolståndet och årets längsta dag.

Det handlar om att inte få det för perfekt. Det är det som är så häftigt med naturen. Naturen är så vacker för att den inte är perfekt./Ernst Kirchsteiger

Så tänker jag att det är med högtider också. Att det inte behöver vara perfekt. Här har vi lagt fokus på lekar och skoj. Och förhoppningsvis många skratt!

Jag önskar dig en riktigt fin Midsommarafton!

8 kommentarer:

  1. Så otroligt vackert ♡ ...
    Önskar dig & de dina en alldeles underbar Midsommar/Kram

    SvaraRadera
  2. V får njuta av det vackra naturen bjuder på med lite extra varma kläder på i år :) har vi tur kanske vi får en sensommar att värma oss i!
    Nu ska jag kika på videon du länkade till!
    Önskar dig en fin helg :) Hoppas solen tittar fram - vi behöver det!

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt vackert med alla blommor!
    Så tragiskt och jobbigt att även Blåöga mår sämre. Jag håller tummarna att han blir bättre. Och du gör rätt i att skynda långsamt med ny hund tror jag.
    Hoppas du får en fin midsommar med alla lekar och skratt! Helt rätt att allt inte behöver vara perfekt :

    SvaraRadera
  4. Här är äppelblommor och syrener redan överblommade...
    Så fin plats för lilla Gokillen att ligga på. Hoppas nu att det går bra för Blåöga. Man orkar inte med hur mycket som helst.

    Trevlig midsommar!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  5. Så fint att han får ligga på sin favoritplats, självklart ska man välja en sådan plats för någon man hållit kär.
    Här har alla fruktträd blommat över men kastanj, hagtorn och rönn har fortfarande några blommor kvar. Nu är det mest grönt i naturen.
    Jag önskar dig en riktigt fin midsommar!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Önskar dig en fin midsommarhelg!
    Kram från din bloggvän Anne-Lie

    SvaraRadera
  7. Att det inte behöver vara perfekt, en insikt som låter enkel men är svår att ta till sig ibland. Att skynda långsamt. Och att veta när det är rätt beslut. Fina insikter Helena som jag tar med mig in i midsommarfirandet. Och vilken fin viloplats Gokillen har fått under moln av blommor!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥