tisdag 9 juni 2015

Att fira i enkelhet

Studenttider och allt annat på en gång. Känns det igen? När allt liksom ska hända, gärna samtidigt. :-) Jag gillar när det är trevligt och enkelt.


Att tiden är samvaron tillsammans. Att ingen är helt slut och inte orkar ha trevligt för att den personen lagt ner så mycket tid innan man möts till att fixa. Och viktigaste av allt - hur vill den som ska firas ha det? Vi fick ett fint studentfirande där alla fick tid till samvaro, prat och skratt. 

Alkoholfri jordgubbscider med jordgubbe i

Hemmagjord smörgåstårta är verkligen enkelt och bra - det går att fixa en dag innan. Blir bara så mycket godare om godsakerna får mixa sig med varandra. Jag använder runda polarbröd som bottnar. I den här smörgåstårtan valde jag följande fyllning: Första lagret blandade jag bredbar leverpastej och lätt creme fraiche som breddes över första rundeln. Därefter lite bostongurka över pastejröran. 


Andra lagret bredbar mjukost med skinka och över det skivor med rökt skinka. Här väljer jag ekologiskt och närproducerat så långt det går. När det gäller skinkprodukter är jag svår - köper inte om jag inte kan garantera mig att grisarna haft en bra tillvaro. Sedan lite lätt creme fraiche över för att sedan garnera med det man vill ha. En enkel och mycket uppskattad smörgåstårta.


Ett fint studentfirande med framtiden i sikte. Tycker att det var nyss jag tog studenten. :-) 


7 kommentarer:

  1. Det både ser och låter underbart gott!
    Och det gläder mig att höra att dagen blev precis som ni ville!
    Kan tänka mig att den av dina barn som tog studenten är glad över att ha avslutat det kapitlet i sitt liv och säkert upprymd över att starta ett nytt!
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Ser att jag inte är ensam om att ha firat student i helgen. JAg gjorde det riktigt enkelt för mig och beställde exotisk planka från affären. Behövde bara göra en sallad och några tårtor.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Enkelt är det bästa.
    Just för att det ska vara fokus på att fira och umgås, inte tröttheten av att fixa som en galning.
    Det ser så gott ut!
    Blev hungrig...
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  4. Vackra matbilder med beskrivning på den goda smörgåstårtan får det att vattnas i munnen - det är nog frukostdax ;)
    Grattis till studenten - och till dig som säkerligen varit en stöttepelare hela vägen :)

    SvaraRadera
  5. Håller mé - Fantastiskt underbart ♡ ...
    /Kram & ha en alldeles underbar dag!

    SvaraRadera
  6. Ja det känns verkligen igen Helena! Tre studenter har vi firat här hemma i vårt pyttehus och i år njuter jag i fulla drag av att inte ha en student att fira av. Studentfirande i all ära men att få rensa bland det gröna i fulaste byxorna bara för att jag vill det känns som rena vinstlotten. Men jag håller med. Det ÄR kul att fira också. Vi ska fira den fjärde studenten nästa år, så turen kommer till mej också :-)

    SvaraRadera
  7. Skönt att du inte tog ut dig helt, jättesmart med sådant som går att förbereda! Det ser verkligen inte det minsta povert ut, utan vansinnigt lockande och läckert:)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥