söndag 14 juni 2015

Att samsas på semestern

Idag i länstidningen Västerbottens Kuriren läste jag en intressant artikel om att få en konfliktfri semester. Jag blev genast intresserad då jag tänker att här hos mig är det nästan aldrig några konflikter på semestern. Bästa lediga dagarna för mig är då ingenting är inbokat. Därför är jag mycket försiktig med att boka in mina lediga dagar. Inte mer än ett par saker varje semester förbokas. Det passar mig utmärkt. Då får vädret och impulsen styra.


Vilka var då tipsen? Jo följande;
Glöm myten om den perfekta sommaren.
Kommunicera.
Varva ner innan.
Släpp telefonen, stäng datorn.
Lagom är bäst.
Släkten får vänta.
Göra allt tillsammans-fällan.
Fördela arbetet rättvist.
Sommaren är inte allt.


Vad innebär det då? Jo, ställ inte upp för höga förväntningar. Det skapar stress och prestationsångest. Genom att kommunicera med övriga i familjen skapar man en gemensam bild om hur semestern ska bli och vad som ska göras. Om man varvat ner innan mår kroppen lite bättre när semestern väl kommer. Släpp det sociala på nätet och gå inte in i arbetsmejlen för att ha koll. Genom att ha lagom med aktiviteter inbokade får det spontana plats och kanske att inte bestämma med för många eller med alla i släkten att man ska hälsa på. Ett sätt att minska stressen är att göra saker själv eller att hitta vuxentid utan barn. Se till att alla hjälps åt med praktiska hussysslor. Tänk att det finns 48 helger till på ett år och en mängd andra dagar eller kvällar att umgås på.

Amor Vincit Omnia - Kärleken övervinner allt.

Helgen har bjudit på ett soligt väder och idag också ljumt i luften. Ser framemot semestern och ledighet. Och många dagar för spontana aktiviteter och några inbokade dagar som jag längtar till.

10 kommentarer:

  1. Kloka ord som vi lever efter i det här hushållet, utan att direkt ha vare sig läst eller klurat på dem :) Men, jag förstår att tipsen behövs. Man hör ju, runt omkring sig ... Sorgligt att tipsen behövs - bra att de gör det. Hoppas alla läser dem!

    SvaraRadera
  2. Kloka ord. Här har vi än så länge inte varit osams över semestern, vi tar den som den kommer. Planerar lite och lämnar utrymme för spontanitet. Vår semester börjar på Onsdag och jag längtar efter vad sommaren har i sitt sköte :)

    Fin dag till dig och tack för fina ord inne hos mig.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Vi har bara Kolmården till midsommar inbokat och några dagar i Stockholm i augusti, resten av tiden tar vi som den kommer, bäst så.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Mycket klokt ...
    Amor Vincit Omnia ♡ ...

    /Sommarkram

    SvaraRadera
  5. Bra tips. Här är det dock ganska lugnt på
    semestern, det var värre förr. Man lär sig och
    prioritera. Angående blomplanschen så har jag
    ingen aning, lånar bilder från Pinterest till mina
    headrar ibland (står i högerkanten under)
    Men den är himla fin
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  6. Halloj!
    Så kloka ord & tänkvärt inlägg du gjort idag, så många som stressar järnet.
    Min semester börjar först om 3 veckor och vi har bara lite inplanerat sedan
    tar vi dagarna som dom kommer :O)) Muggen har jag köpt på INDISKA, tokgillar
    den hihi.
    Njut Dagen kram Arja

    SvaraRadera
  7. Så genomtänk och underbart inlägg !!
    Viktiga saker att tänka på ingöt ledighet !!!
    Att njuta av här och nu är viktigt !!
    Allt behöver inte vara planerat in i minsta detalj det blir som det blir ..lätt att säga men svårt att utföra ;)
    Men i år ska vi försöka
    Kram till dig finaste

    SvaraRadera
  8. Väldigt kloka ord!
    Jag har blivit mycket lugnare med åren.
    Var förr en sån som ville ha allt planerat.
    Nu tar jag gärna dagarna som dom kommer och tycker det är viktigt att alla får eget utrymme också om det behövs.
    Ha en jätte fin start på veckan.
    Stor kram
    Susanne

    SvaraRadera
  9. Jättebra tips! Jag har själv börjar trappa ner på jobbet trots att jag har två-och-en-halv arbetsdagar kvar! Duktigt va?

    SvaraRadera
  10. Kloka ord... ta dagen som den kommer och planera inte sönder ledigheten.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥