onsdag 10 juni 2015

Bakrecept och husmorsknep från 1800-talet.

Tänk så mycket kunskap det fanns om hemmafix och trix som idag nästan kommit till glömska. Då blir jag extra glad när det finns de som tagit sig tid att sätta sig och skriver ner detta till framtiden.


Förra veckan vann jag ett bonuspris. Förutom den bok jag tidigare presenterat vann jag via bloggen Finaste mattan två valfria böcker från Vulkan, Nordens största bokutgivare. På Vulkan kan man trycka och ge ut sin egen bok. De två böckerna som jag valde är skrivna av Alf Ljung. Han har sammanställt recept från slutet av 1800-talet om matlagning (del 1), kuriosa och tips (del 2) och bak och kakrecept (del 3). Jag valde del 2 och 3.


Del 2 heter Olgas Recept kuriosa och tips. Här finner man 1800-talets husmorstips. Idag hade nog hetat hemmatips. Här finner man tips på tygfärgning, rengöra glas, textil och andra typer av rengöringsmedel men också omvandlingstabeller för olika mått.


Den andra boken, del 3, heter Olgas Recept Bak och kakrecept efter gammal Svensk tradition. En del namn känner jag igen från gamla recept jag hittat bland mormor och min mor recept. Andra är alldeles nya för mig som kakor med namnet Ler och långhalm.


Jag blir riktigt sugen på att baka och pröva dessa gamla kakrecept. Det blir ett sommarprojekt. :-) 


11 kommentarer:

  1. Verkligen spännande! Det där med recept och gammal kunskap är ju lika mycket kulturarv som byggnader. Spännande med Ler och långhalm, gjord på halm under svåra tider eller bara ett kreativt namn? Liza

    SvaraRadera
  2. Oj va roligt att få så fina böcker!
    Det finns säkert många bra tips i alla dom som glömts bort.
    Du får gärna dela med dig av dom bra du läser! :)
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Så trevligt att du vann de fina böckerna. Visst är det mycket som fallit i glömska genom åren. Samhället är inte som förr. Tur som du skriver att någon har förevigat det. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Jag älskar gamla kokböcker. Ibland kan man ha tur och hitta en del fina på loppis. Alltid spännande att prova nya recept.

    SvaraRadera
  5. Så fina foton och vilka böcker *wow*
    Du valde verkligen rätt :-)
    Finaste mattan ... låter intressant ... kanske en bok till en annan bloggvän eller ...
    Säg till om det är mera tävlingar för jag vill också vinna *skratt*
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  6. Vilken guldgruva! Gamla husmorsknep är väl mer aktuellt än någonsin när man vill spara på både pengar och miljö! Tack för tips! Kram och ha en fin dag :-)

    SvaraRadera
  7. Så fina bilder !!!...har missat lite ser jag...studentfirandet bl.a. I morgon tar min dotter studenten ett år försenat...hon valde att gå om ett år och bytte inriktning ;))...idag har vi varit till torpet och fixat till morgondagen för vi ska fira där ;))...känner mej helt slut, hihi...så nu ska jag sitta i bersån med ett glas vitt och koppla av ;))...kram på dej !
    Bia

    SvaraRadera
  8. Åhh så kul! Dessa böcker skulle jag vilja ha! Gamla beprövade recept ska man inte underskatta...
    Varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  9. En vinst till? :) Grattis!
    Så fina böcker! Och de känns ju extra fina när man vet att det är en entusiast som brunnit så för dem att han gett ut dem själv :) Låter som spännande innehåll!

    SvaraRadera
  10. Grattis till intressanta böcker! Gamla husmorstips är inte att förakta, tvärtom.../Lilla gummann

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥