tisdag 23 juni 2015

Det här med loppis...

Det finns en alldeles speciell tjusning med loppis och loppisfynd! Den härliga känslan att kunna återbruka, fixa men inte behöva köpa nytt och därmed spara lite på jordens resurser. Varje sommar har jag loppisprojekt där jag letar något jag behöver men inte vill handla nytt. I år blir det nog mindre av loppisprojekt, även om ska iväg en sväng i morgon, då mitt stora projekt är att rensa ur mitt barndomshem. Däremot har jag sålt en del saker här i vår på loppis. På fredag kommer ett magiskt datum. Då fyller en äldre viktig person år. De sista åren har jag tagit med henne på en överraskningsroadtrip på hennes födelsedag. I den hemliga resan för henne ingår alltid loppisbesök.


På förra årets roadtrip mot Höga kusten gjorde jag ett oväntat fynd. Kanske fynd i mina ögon och skräp i andras. Jag hade länge letat efter en plåtbricka med gammaldags utseende. Utgångspunkten var en plåtbricka från barndomen som jag tänkte skulle vara bra att bära fikabröd på när man ska ut på gården. En bricka som inte går sönder om den ramlar i backen. Vill inte ha porslins- eller glasskärvor i gräsmattan där hundarna och bara fötter springer.


Jag fann på vår roadtrip en bricka på en loppisvind, i en sådan där skräplåda. Ljusinsläppet var inte det bästa på vinden så det var lite svårt att bestämma brickans skick. Väl hemma igen tittade jag närmare på brickan som visade sig ha en stämpel. Det var inte en plåtbricka utan en svensktillverkad nysilverbricka med några år på nacken. Jaha! Inte vad jag hade tänkt mig, men den har sedan dess använts flitigt till fika bröd. Precis som tanken var när jag köpte den för trettio kronor.

8 kommentarer:

  1. Ja verkligen fin :) Alltid roligare att bjuda på fika med en snygg bricka. Ha det gott / Anna

    SvaraRadera
  2. Jaha, där ser man :)! Väldigt fin är den, plåt eller ej. Förstår att den används flitigt.

    Ha en fin dag!
    ~ Maria ~

    SvaraRadera
  3. Älskar loppisar! För att inte tala om sommarauktioner!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Den var verkligen jättefin den där brickan, ett härligt fynd.

    Idag funderar jag också på att dra iväg på en loppis, men då vi har ganska mycket att fixa med här hemma så kanske jag struntar i det fast å andra sidan kanske det vore lite skönt att komma hemifrån några timmar ;) Ja du ser vilka lyxproblem jag har ;)

    Fin dag önskar jag dig
    KRam
    Annie

    SvaraRadera
  5. Så vacker bricka och kolla speglingen av blommorna i den *njutbart vackert* Du kan du :-)
    Svar inne hos mig men jag kopierade av det så du kan läsa det här också.
    "Tackar :-)
    Första gången som Sokko smet och han hade sprungit någon kilometer. Gullig vän som ringde för han vet att vi är så rädda om vår hund. Undra vilken ras du tänker skaffa? Kul att du bor så nära mig *tumme upp*
    /kram

    SvaraRadera
  6. Vilket fynd! Jättevacker och håller i en evighet. Sådana loppisfynd är de bästa!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Det är en vacker bricka! Det är roligt att kunna återbruka, det har nästan blivit en sport och man lär sig mer och mer att se nya användningsområden för sakerna - precis som det gjordes förr när man tog till vara allt.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Vilket fynd! Älskar brickor, bär hellre ut frukosten på en bricka en bara assiet o mugg. Jättefin!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥