onsdag 3 juni 2015

Efter sju års väntan och längtan...

Tänk så överraskad och otroligt glad man kan bli. Extra roligt när man trodde att blomman inte skulle klara sig. Min gamla Dr Westerlunds planta har fått tre små blommor!!! Vet ni - jag blev så glad att jag ropade, dansade och jublade - ungefär som om jag hade vunnit på lotto. Jag har aldrig vunnit på lotto, men kan tänka att känslan är ungefär den samma.


Min gamla Dr Westerlund växte de sista åren och blev enormt stor. Tänkte ett helt fönster. Jag tog sticklingar som växte och frodades, men efter förra årets övervintring såg det riktigt mörkt ut. En av dem som ändå såg ut att ha en stam med lite liv i ställde jag ut. Där stod den hela sommaren i sin kruka utan blad. På sensommaren började små små blad att skymtas och till hösten plockade jag in blomman igen. 

Gammal återbrukad blomkruka

Jag köpte förra sommaren en ny Dr Westerlunds, men var lite skeptisk för jag vet att de man köper inte alltid är det samma som de gamla som gått från hand till hand. I aprilmånad blev jag glad då jag såg att min inköpta började blomma (här kan du jämföra färgen på blommorna och läsa inlägget Tacksamhet - hyllning till de små sakerna). Jag skrev som kommentar på en bloggväns inlägg att jag kände mig lite lur på att den nya inte var den gamla 'äkta' Dr Westerlunds då blommorna var lite för färgstarka. Jag hade jämfört med Svenska Pelargonsällskapets bildkatalog (medlemmar har tillgång på den bildbanken). 


Förra sommaren fick jag de tröstande orden att Dr Westerlund behöver stå ute och få en ganska tuff behandling för att börja blomma. Den där taniga stammen med de ynka bladen har jag sedan haft gömd bakom en gardin. Och med få gröna blad och dessutom små blommar den gamla 'äkta' Dr Westerlund. Efter sju års väntan! Vilken glädje!

12 kommentarer:

  1. Jag minns att min svärmor alltid hade den sortens blomma, men jag lyckades aldrig få den att överleva.

    SvaraRadera
  2. Hade en som blommade förra året... enkla, vackra blommor :) Nu har jag en stickling av den... får kanske vänta något år på blomning på den nya plantan. Fina bilder!

    SvaraRadera
  3. Visst är det fantastiskt när gammalt liv blir nytt!
    Bra jobbat! :)
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  4. Så kul! Jag har aldrig gett mig på att dela och odla själv men jag köpte sticklingar i våras, dom tar sig men något taniga!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Så kul när det blir blommor grattis :)
    Har fått av grannen precis ich hoppas den tar sig ordentligt :)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så roligt att du fått den att blomma! Det stämmer att den vill ha en tuff behandling, uteliv och sedan kyla, i alla fall är det så med mina som belönar mig med vackra små blommor.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Den som väntar på nåt gott osv... 😃

    SvaraRadera
  8. Okej, nu åker min ut! Den är fem år och har inte blommat men den har heller aldrig stått ute.
    Så nu blir det tuffa bud=))
    Förstår att du är lycklig!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  9. Vad roligt. Jag tycker väldigt mycket om den blomman men har ingen sedan många år, kanske för att den aldrig blommade. Intressant med blomning som effekt av en tuff behandling. Hoppfullt för tuffa tider i livet! Kram

    SvaraRadera
  10. Åh, vad roligt, det är du verkligen värd!!!

    SvaraRadera
  11. Finaste doktor Westerlund. Här kallar vi den "fattigstugefis". En härlig doft som alla har råd med
    men inte visste jag att den behövde specialbehandling för att blomma.

    Ha en fin helg
    Elisabeth

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥