tisdag 30 juni 2015

Hundkäx och känsla av spetsgardiner

Varje sommar är känslan densamma då hundkäxen börjar blomma. Sirliga och vackra! När jag tittar ut över blomsterhaven där hundkäxen står ger det alltid känslan av broderad spets... kanske därför jag alltid kallar hundkäxen för naturens spetsgardiner. Som sommartyll!


Heter det hundkex eller hundkäx?! Ser att jag ibland skriver på det ena sättet och ibland på det andra. Enligt den Virituella floran heter det hundkäx. Enligt virtuella floran kallas den också hundloka, tillhör den flockblommiga växterna Apiaceae. 


Hundkäx kan användas för växtfärgning då den ger en vacker grön färg. Virtuella floran är en bra internetkälla att använda om man funderar över växter i naturen. Det jag också upptäckte i den virtuella floran är att de har en sida om växtfärgning av textiler


Jag har en gång i barndomen prövat att växtfärga. Tycker att det är intressant med den kunskap som finns runt hur växter kan användas på olika sätt, både i matlagning, växtfärgning och mer huskursmässigt. Kunskaper som håller på att glömmas bort. Jag skulle vilja lära mig mycket mer av den kunskapen.


Visst är det en somrig känsla att titta på hundkäxen mot gammal trä? Träets karaktär och ådring i gråa nyanser. Känns så lyxigt att bara gå ut längst vägen, klippa in några kvistar och sätta i en vas på bordet. 


Känner mig lycklig av att sommaren är här med barfota väder och solsken. Nu kan man vara ute lite mer och njuta av naturens egna spetsgardiner.

13 kommentarer:

  1. Hundkäx/ kex är en favorit.
    Den är så vacker, precis som i din vackra beskrivning. Som broderad spets.

    Hade vi bott närmare så hade du fått träffa min mormor.
    Hon växtfärgade allt sitt garn som hon gjorde av ull från sina får.
    Älskade det, när det hängde garner i olika färger på tork.
    Eller älskade nog hantverket överhuvudtaget. Hur den feta ullen blev till vackra rullar i olika färger.
    Som sen blev sköna raggsockor och tröjor.
    Det är sån kunskap jag fascineras av.

    Kram och tack för att du fick mig att minnas lite på morgonen// Hannis

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också hundkäx, de är som du säger som naturens egna spetsgardiner.
    Den där kunskapen och blomster och dess användningsområden är något jag önskar jag visste mer om . Kanske dags att läsa på lite ;)

    Tack för grattishälsningen hos mig igår. Och jag ska fira min födelsedag, jag ska ställa till med kalas varje år. Vill släkten sen inte komma för att de anser att jag är för gammal för att fira så är det faktiskt deras förlust. Jag tänker ihop med min man och mina barn alltid fira min födelsedag, fira mitt liv och vara tacksam över de liv jag har.

    En stor kram till dig och hoppas solen lyser ännu en dag.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Sån nostalgi när jag ser hundkexen. Tänker på barndomen. När man plockade dem längs åkrarna. När jag gick i skolan fick vi prova att just växt färga. Riktigt roligt kommer jag ihåg att det var. Vackra dina bilder är. Fint emot träväggarna. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Det är så synd att de vackra spetsgardinerna inte luktar lite godare... de ser ju så goda ut! Och vackrare och skirare bland de vilda växterna får man allt leta efter.

    Ha det fint.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Waooo så ljuvliga fotopn på Hundkäx ♡ ...
    Ha en underbar dag/Kram fina

    SvaraRadera
  6. Där fick du mig att plocka ner SV. Akademins ordlista från hyllan. Båda är rätt . För mig är hundkäx rätt men det kanske hör ihop med mitt skånska ursprung. Hundbröd står det också. För Ajax del är det inget bröd utan närmast en kisseväxt.
    Här är hundkäxen utblommade för ett tag sedan. Vi har förvånats så över att det är färre blommor längs vägrenarna i år mot ifjol. Kalla våren kanske. Just nu har malva och monke slagit ut. Älskar verkligen de här vilda blommorna. Vid grannens bodknut blommar en underbar fläder. Tala om spetsgardin.
    Jag har sysslat mycket med växtfärgning för några år sedan. Ohhhh det var så roligt !!!! Har vävt plädar av garnet och virkat en del. Men fortfarande har jag en hel låda med garn kvar, Har inte kommit tillskott vad det ska bli. Kommer säkert. Ska nog göra ett inlägg om detta.
    Just nu har jag fastnat i betongen. Som du hör är jag periodare.
    Njut nu av fina dagar. Tyckte mycket om ditt inlägg idag. Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar beskrivning, naturens spetsgardiner. Du satt verkligen ord på mina tankar, precis så är det ju. Stavningen hoppar jag över, jag tror jag ska köra på spets istället :)
    Önskar dig en fortsatt fin dag!
    Kramen Pia

    SvaraRadera
  8. jag tycker de är jättefina / vanessaandersson.se :)

    SvaraRadera
  9. Hundkäxens blommor är vackra och lika vackra är kirskålens blommor, detta eländiga ogräs. Jag visste inte att man kan växtfärga med hundkäx. När jag får mer fritid har jag tänkt gå samman med grannfruarna och växtfärga, ska bli kul och det är ett hantverk som absolut inte får falla i glömska.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Å vad roligt Helena, jag älskar också hundkexen, de är som den brudslöja man blandar in i buketter i blomsteraffären. Jag lägger alltid in några kvistar av hundkex i mina sommarbuketter som jag plockar! Vilka fina fotografier på blomman! Kram

    SvaraRadera
  11. Vilka fantastisk vackra sommarbilder du tagit.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Känner precis som dej att hundkexen är så naturligt sirgliga och så fina. Tycker om att dom liknas vid broderad spets.
    Har också växtfärgat för väldig länge sedan.

    Känns som om sommaren är här nu, nu får vi njuta allt vi kan.

    Kram Lissen

    SvaraRadera
  13. Vilken trevlig blogg du har. Så fint att kalla hundkäx för spetsgardiner, och jag kan bara hålla med. Sirliga och vackra som en spetsgardin i ett sommarfönster. Så söta hundar du har. Jag har en blue merle Sheltie, som inte har blå ögon, som annars är vanligt på den färgteckningen. Återkommer gärna till din fina blogg och lägger dig i min blogglista. Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥